Za nešto više od jedne decenije, od kada je ustanovljen kao vid finansiranja u Srbiji, lizing se pozicionirao kao značajno sredstvo finansiranja nabavke vozila, mašina, opreme i nekretnina, čime su postavljene osnove za prevazilaženje jedne od glavnih prepreka za dalji rast i razvoj naše privrede – ograničenog pristupa izvorima finansiranja.
Sa stabilnim nivoom plasmana u poslednjih nekoliko godina i iznosom finansiranja od oko 4,5 milijardi evra u Srbiji od 2003. godine, lizing kompanije su ustanovile svoje prisustvo na domaćem tržištu, a ukupni lizing plasmani su samo u 2014. godini iznosili 280 miliona evra, sa trendom daljeg rasta. Privredni subjekti čine preko 80 procenata portfolija lizing kompanija, a među njima su najzastupljenija preduzeća iz transportne, trgovinske i proizvodne delatnosti, kao i kompanije usmerene na građevinsku delatnost i poljoprivrednu proizvodnju.
Da će lizing nastaviti da jača u narednom periodu, pored kretanja na domaćem tržištu pokazuju i uporedne analize sa tržištima zemalja Evropske unije, koja ističu ogroman potencijal za razvoj domaćeg lizing tržišta, te će se prema našim procenama, u narednom periodu sve veći broj malih i srednjih preduzeća okretati lizingu, kao najprihvatljivijem načinu finansiranja osnovnih sredstava.
Naime, prema podacima Eurostata, jedan od osnovnih razloga zašto mala i srednja preduzeća imaju poteškoća prilikom finansiranja je taj što teže mogu da obezbede kvalitetan kolateral kojim bi garantovali davaocu kredita u slučaju nemogućnosti da ispune ugovorene obaveze. S druge strane, lizing pomenutim preduzećima omogućava finansiranje nekad i dopunog iznosa nabavne cene bez zahteva za dodatnim kolateralima, jer se sam nabavljen predmet koristi kao kolateral.
Dve ključne prednosti za preduzeća
Predviđanja daljeg rasta lizinga temeljimo i na rezultatima veoma značajnog, nedavno objavljenog istraživanja Leaseurope-a, asocijacije udruženja lizing kompanija zemalja Evrope, koje je realizovano u saradnji sa renomiranim Oxford Economics, pod nazivom „Lizing kod malih i srednjih preduzeća“. Istraživanje obuhvata analizu podataka za blizu 3.000 malih i srednjih preduzeća u osam evropskih zemalja (Nemačka, Francuska, Italija, Španija, Holanija, Švedska, Poljska i Velika Britanija) i bitno je naglasiti uporedivost ovih rezultata sa rezultatima identičnog istraživanja iz 2011. godine.
Osnovni zaključak je da u Evropi raste procenat malih i srednjih kompanija koje koriste lizing, jer je ovaj procenat 2010. godine iznosio 40.3, a 2013. godine 42.5 procenata (podaci su prikupljani tekuće godine za prethodnu). Imajući ove rezultate u vidu, lizing se upravo u godinama krize izdvojio kao najznačajnija podrška razvoju malih i srednjih preduzeća. Ovim istraživanjem takođe je potvrđen i profil kompanija koje više koriste lizing, a to su rastuće i izvozno orijentisane kompanije. Anketirane kompanije na pitanje zašto su odabrale finansiranje svojih ulaganja putem lizinga, navode dva osnovna razloga: povoljniju cenu u odnosu na druge vidove finansiranja i mogućnost boljeg upravljanja likvidnim sredstvima.
Takođe, bitno je i napomenuti da rezultati poslovanja lizing industrije u Evropi u 2014. godini pokazuju porast plasmana od 8,4 procenata, što predstavlja najveću godišnju stopu rasta još od 2007. godine. Rast je evidentiran u svim kategorijama finansiranja, a posebno u kategoriji vozila (putnička, teretna i komercijalna) za čak 12,4 procenata u odnosu na 2013. godinu, ali i u kategoriji finansiranja nabavke opreme i nekretnina.
Kako su to već ranija iskustva pokazala, kretanja na domaćem tržištu uvek su išla u korak ili bila uslovljena kretanjima na tržištu Evropske unije, te treba očekivati prelivanje ovog efekta i u domaćoj industriji. Ipak, moram da napomenem da bi ovakvim pozitivnim kretanjima značajno doprinela snažnija podrška regulatora, kao i uključivanje lizinga kao načina finansiranja u projekte i programe ministarstava koja pružaju finansijsku podršku privredi. Lizing kao investiciona podrška biznisudirektno utiče na privredni rast zemlje, te od daljeg razvoja ovog načina finansiranja pozitivne efekte može imati i sama država.
Teodora Milenković, generalni sekretar Asocijacije lizing kompanija Srbije
Finansije Top 2014/15.