Pretprošlog četvrtka na jednom portalu se pojavila vest pod naslovom „Srbi obnavljaju vozni park, posao za 10.000 radnika“, a kao što se da naslutiti iz naslova, reč je o tolikom broju novih radnih mesta u autoindustriji, i to u naredne dve godine, kako je najavio ministar pribvrede Željko Sertić. On je tom prilikom pohvalio Fijat koji je sa prošlogodišnjim izvozom u vrednosti od 1,2 milijarde evra, na poziciji najvećeg srpskog izvoznika.
Ali, samo nekoliko sati posle ove objave, na istom sajtu pojavila se i vest pod naslovom “Prodaja „srpskog fiće“ pala za trećinu“, o padu tražnje na svetskom tržištu automobila koji je pogodio i fabriku u Kragujevcu. Naime, prodaja modela fijat 500L pala je tokom prošle godine za tridesetak procenata, pokazali su podaci Republičkog zavoda za statistiku o izvozu putničkih automobila. Ovo je druga godina zaredom u kojoj se beleži pad prodaje modela koji se proizvodi u Kragujevcu.
O čemu se radi i šta se zapravo dešava pokušali smo da otkrijemo prateći pojavljivanje reči „Podaja Fijata“ u medijima prošle nedelje.
Tako smo saznali da prodaja u Evropi više nije smanjena – u februaru je ona porasla za 14,3 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, a u Italiji za čak četvrtinu.
Što se tiče generalne prodaje vozila u Srbiji, prema izveštavanju RTS-a ona se popravlja. Naime, javni servis piše da „mere fiskalne konsolidacije Vlade Srbije daju rezultate, što potvrđuju i strani gosti koji su došli na otvaranje Sajma automobila u Beogradu. Domaći uvoznici kažu da prodaja raste, što znači da stanovništvo sada prepoznaje dobre uslove kupovine”.
Izgleda da bi mogao da se realizuje i već godinama pominjani izvoz u Rusiju o kojem Novosti pišu da bi mogao da doprinese angažovanju 3.500 radnika skoro mesec dana duže u odnosu na prošlu godinu.
Nakon višednevnih uveravanja da naša autoindustrija ima svetlu budućnost, danas nas je iznenadila vest da Fijat u Kragujevcu neće raditi do ponedeljka, 4. aprila, a da će zaposleni biti na plaćenom odsustvu. Razlog tome je smanjena potražnja za automobilima na evropskom i svetskom tržištu. Najavljeno je i da će zbog toga i u narednom periodu biti još ovkavih prekida proizvodnje.
No, to ne znači da već za koji dan nećemo čuti vesti o novom rastu tražnje za Fijatovim vozzilima na inostranim tržištima i velikim uspesima domaće automobilske industrije.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu