Automobilska industrija beleži rast u centralnoj Evropi uprkos faktorima rizika u regionu. Približno 1 od 3 automobila koji je napravljen u Evropskoj uniji, proizvodi se u Češkoj, Mađarskoj, Rumuniji, Slovačkoj i Sloveniji. To su rezultati Deloitte-ovog istraživanja (Deloitte’s Automotive Study) u kome su učestvovali rukovodioci iz automobilske industrije iz šest centralnoevropskih zemalja.
Na pitanje šta su tri konkurentne prednosti zemlje u kojoj posluju u odnosu na ostale zemlje EU, rukovodioci navode: troškove radne snage (75%), dostupnost kvalifikovane radne snage (55%) i poreski sistem (36%). Tri glavna nedostatka, po mišljenju ispitanika, su: niska pouzdanost pravnog sistema (46%), nedovoljno razvijen obrazovni sistem (38%) i nedostaci saobraćajne infrastrukture (34%). Pošto je dostupnost kvalifikovanih radnika istaknuta kao važna prednost, nije iznenađujuće to što većina rukovodilaca investira u poboljšanje veština i kvalifikacija zaposlenih kroz interne treninge (89%), saradnju sa školama i institucijama za treninge (64%).
Na pitanje da li korupcija utiče na poslovanje u njihovim zemljama, većina rukovodilaca ne smatra da je to čest problem, 55 odsto njih kaže da to doživi ponekad, dok 40 odsto nema tu vrstu iskustva. Kada govore o budućnosti, velika većina anketiranih (97%) ne planira da preseli svoje proizvodne pogone u narednih pet godina. Rukovodioce su, takođe, pitali koju zemlju bi izabrali za otvaranje novog objekta i 34 odsto je izabralo Poljsku, 16 odsto Bugarsku, a Mađarska i Rumunija su bile treći izbor sa 11 odsto.
Većina od 74 odsto ispitanih rukovodilaca je rekla da planira povećanje proizvodnih kapaciteta, dok samo 6 odsto nema planove za povećanje proizvodnje. Na tom polju prednjače Bugari i Poljaci sa 80 odsto rukovodilaca koji planiraju proširenje, a Mađari su na začelju sa 64 odsto. Govoreći o investicionim planovima, većina anketiranih kaže da planira da se fokusira na inovaciju proizvoda (76%) i investira u znanje zaposlenih (66%).
Iako ne postoji siguran obrazac među automobilskim kompanijama u pogledu povećanja broja dobavljača u narednih pet godina, dobavljači su veoma samouvereni u vezi sa svojim planovima o povećanju klijenata-proizvođača. Kada su pitali proizvođače koja su njihova očekivanja u odnosu na dobavljače, optimizacija cene je najviše rangirana sa 18 odsto. Na isto pitanje dobavljači su odgovorili da očekuju partnerstvo i stabilnost. Interesantno je da je predvidljivost narudžbine (36%) više rangirana od povoljnijih cena (34%).
Iako su inovacije važna tema u mnogim industrijama, ispitanici iz automobilske industrije ne smatraju da će inovacije promeniti ovu industriju u narednih pet godina. Dok je 43 odsto anketiranih fokusirano na inovativna rešenja, 57 odsto misli da to neće imati uticaja na proizvodnju u narednih pet godina.