Na vrhu liste najvećih kompanija po tržišnoj vrednosti u poslednjih 15 godina došlo je do radikalnog preokreta: nafta je izgubila primat u konkurenciji novih tehnologija. Prodor tehnoloških kompanija, njihova sposobnost da ostvare više prihoda sa daleko manje uloženog truda i rizika u odnosu na dojučerašnje neprikosnovene tržišne lidere iz „tradicionalnih“ industrija i na, kraju, smene na vrhu tržišno najvrednijih, pokazuju istovremeno i kako se menjala makroekonomska situacija tokom prethodnih godina.
Prema definiciji, kompanije koje imaju najveću tržišnu vrednost su one koje investitori najviše vrednuju u apsolutnom smislu. Naravno, poredak ovih kompanija menja se vremenom: svetski trendovi su promenljivi, a ekonomski ciklusi periodični, pa u međuvremenu nastaju novi učesnici na tržištu, dok se nekadašnji lideri bore za opstanak. Za svaki propali Enron, postoji jedan Amazon koji se vrtoglavo uspinje na listi uspešnih.
Na kraju krajeva, presek najvećih kompanija u određenom istorijskom trenutku najbolje nam pokazuje šta je tržište najviše cenilo. Međutim, ova jednostavna tabela takođe nam verno odslikava kako se odvijala makroekonomska situacija tokom prethodnih godina.
Energetske kompanije u padu, tehnološke u usponu
Tokom 2001. godine cena sirove nafte iznosila je 30 američkih dolara po barelu, i u tom trenutku, od učesnika naftnog tržišta samo Exxon je našao svoje mesto među Top 5 najvrednijih kompanija.
Deset godina kasnije, u momentu kada je nafta koštala 100 dolara po barelu, tri od pet najvećih dolazili su iz naftnog biznisa: Exxon, PetroChina i Royal Dutch Shell.
A danas? Cena je opet pala na 40 dolara po barelu i više nema energetskih kompanija u Top 5. Umesto njih, lista je u potpunosti popunjena tehnološkim gigantima: Apple, Alphabet (bivši Google), Amazon, Facebook i Microsoft.
Rast sa stilom
Povećanje obima poslovanja oduvek je zavisilo od odabrane poslovne strategije, ali sada je rast moguće ostvariti na načine koji ranije nisu bili viđeni.
Kako bi dosegao do više ljudi, Walmart je morao da izgradi više prodajnih mesta, proširi već kompleksnu mrežu nabavke, i zaposli nove radnike. To, naravno, zahteva puno uloženog kapitala i ljudske snage, a ulozi su visoki za svaku novu ekspanziju.
S druge strane, Amazon je u stanju da ostvari više prihoda sa daleko manje uloženog truda i rizika. Povećanje obima za tehnološke kompanije ne predstavlja suočavanje sa mnogobrojnim problemima, kao što je to slučaj sa kompanijama koje imaju „milione“ zaposlenih.
Najbolje svetske tehnološke kompanije su, takođe, sposobne da steknu prednost nad konkurencijom koju je ekstremno teško sustići. Dok se sve naftne kompanije bore sa ograničenom proizvodnjom, i imaju krajnji proizvod koji je uvek ista roba za sve kupce na tržištu, Google i Facebook imaju jedinstvene biznise u kojima su lideri bez premca.
Iz ovih razloga će tehnološke kompanije najverovatnije biti u samom vrhu liste najvrednijih još dugo, dugo vremena.
Izvor: http://www.visualcapitalist.com/chart-largest-companies-market-cap-15-years/