U Srbiji raste prodaja novih i polovnih automobila, a kupci se najčešće odlučuju za FIAT-ove modele. Vrednost uvezenih putničkih vozila prelazi 300 miliona evra. U isto vreme, jedini domaći proizvođač, FCA Srbija iz Kragujevca, beleži dobit, ali samo zahvaljujući dotacijama države. Zainteresovanost komponentaša za investicije na domaćem tržištu ipak ne jenjava, pa je tokom 2015/2016. čak 13 stranih kompanija otvorilo nove ili dodatne proizvodne pogone.
Razvoj autoindustrije u Srbiji je u poslednjih pet godina prolazio kroz prilično turbulentan period. Prodaja vozila je u poslednjih nekoliko godina doživela pad, a najveći minus zabeležen je 2012. godine. Tada je prodaja opala za četvrtinu u odnosu na 2011. godinu. Ipak, u 2015. godini stanje se popravlja, tako da je prodato na desetine hiljada modela, a neki od uvoznika i prodavaca saopštili su proletos na Sajmu automobila da su tokom prvih meseci 2016. prodali i za trećinu više vozila nego u isto vreme prošle godine.
Autoindustrija Srbije počiva na zajedničkom preduzeću države i italijanskog FIAT-a u Kragujevcu, Fiat Chrysler Automobili Srbija (FCA), koji je masovnu proizvodnju vozila počeo 2012. godine. Kompanija FIAT je u 2015. godini ostvarila dobitak u iznosu od 2,4 miliona dinara, što je na sličnom nivou kao 2014. godine, a dvostruko više u odnosu na 2013. godinu. Takav rezultat je, međutim, većim delom ostvaren zahvaljujući dotacijama države, bez kojih bi u 2013. bio zabeležen gubitak od čak dve milijarde, odnosno oko 400 miliona dinara u 2014. godini i oko 100 miliona dinara u 2015. godini. Ovako loša statistika uzrokovana je padom prodaje FIAT-ovih modela na globalnom tržištu i veoma visokim troškovima proizvodnje na nivou od čak 85% u odnosu na visinu poslovnih prihoda.
To potvrđuju i podaci Republičkog zavoda za statistiku, koji je zabeležio da je prodaja modela FIAT 500L tokom prošle godine opala za trećinu, kao i da je to druga godina za redom tokom koje se beleži pad prodaje modela koji se proizvodi u kragujevačkoj fabrici. Takva situacija dovela je i do smanjenja broja radnika u pogonima FCA, gde je jedna od tri smene ukinuta, a zaposleni su prihvatili socijalni program i otišli iz fabrike.
Rast prodaje uvoznih automobila
Na domaćem tržištu traženi su modeli sedam od deset najvećih svetskih proizvođača, pa su se tako po broju prodatih vozila u 2015. godini na vrhu lestvice našli Fiat, Škoda, Dacia, Opel, Ford, Volkswagen i Renault. To takođe znači da su, gledano po poreklu, najprodavaniji automobili iz nemačkih fabrika.
Od domaćih uvoznika najuspešniji u prodaji novih vozila u protekloj godini bio je FCA Srbija d.o.o. iz Kragujevca (modeli kompanije FIAT), a za njima sledi Auto Čačak sa 10% manjim iznosom prodaje, a tu je i Renault Nissan Srbija sa oko 80% prodatih modela FIAT automobila. Još jedan od istaknutih prodavaca, sa preko 10.000 prodatih modela, jeste Grand Motors, koji se bavi prodajom vozila kompanija Ford, Mazda, Land Rover i Volvo.
Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova, od januara do maja ove godine prodato je 10.459 novih vozila, što je za oko 22% više nego u istom periodu 2015. godine, kada je prodato 8.614 novih vozila. Uvoznici ocenjuju da je na rast prodaje uticala niža cena automobila, pošto su se oni odrekli dela marže i ponudili povoljnije uslove za kreditiranje i lizing.
Ove godine je uvezeno više novih vozila nego prošle godine ali, uprkos tome, domaći prodavci u 2016. očekuju da će situacija na tržištu u najboljem slučaju biti slična, a možda i nešto gora nego što je bila ranije. Po broju uvezenih vozila prva mesta zauzimaju Renault Nissan Srbija i Auto Čačak, koji zajedno čine jednu trećinu ukupnog broja uvezenih automobila u Srbiji. Odmah iza njih je Porsche SCG sa 30% manjim uvozom.
Komponentaši dolaze i ostaju
Uprkos neizvesnostima sa kojima se suočava FCA Srbija i upornih medijskih spekulacija o tome da li će i kada kragujevačka fabrika početi da proizvodi neki novi model za izvoz, nesporno je da je FIAT dolaskom na domaće tržište privukao i svoje dobavljače, proizvođače delova i opreme. „Prva garnitura“ komponentaša koji su došli za FIAT-om, među kojima su Magneti Marelli, Johnson Controls, Draxlmaier, Mecaplast, Sigit ili Lames, investirali su ukupno 150 miliona evra i zaposlili oko 2.500 radnika. Za njima, pogone su otvorili južnokorejska Yura, nemački Continental, a odskora tu je i kanadski MAGNA Seating. Za početak proizvodnje u Srbiji upravo se pripremaju IGB Automotive u Inđiji, japanski Yazuki u Šapcu, kao i italijanski Aunde u Jagodini.
Tokom 2015/16 nastavljaju se i ulaganja komponentaša, a ukupno 12 novih pogona ili proširenja proizvodnih kapaciteta vredi, prema podacima iz NALED-ove baze investicija, ukupno 81 milion evra u obliku grinfild i ulaganja preko privatizacije ili sporazuma o partnerstvu sa lokalnim samoupravama.
Na luksuzu se ne štedi
Vrednost uvezenih putničkih automobila u 2015. godini prelazi cifru od 300 miliona evra. Po ukupnoj vrednosti vozila, na vodećim pozicijama su Porsche SCG, Star Import i Auto Čačak, a dalje ih slede Renault Nissan Srbija, FCA Srbija (FIAT) i Grand Motors. Kao najvredniji model automobila u 2015. godini ističe se blindirani BMW 750 automatik, sa benzinskim agregatom, koji je početkom marta uvezen iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Kada su u pitanju luksuzni automobili, u 2015. godini su uvezeni Rolls Royce Ghost, crni BMW X5 XDRIVE 50I SECURITY, Land Rover Autobiography, Bentley Flying Spur, automobili Mercedes Benz BENZ S 63 AMG. Još jedan od uvoznika luksuznih automobila u 2015. godini je i kompanija u likvidaciji – Interprima, koja je uvezla tri putnička vozila u vrednosti od preko 150.000 evra.
Srđan Okanović, direktor proizvodnje i razvoja u kompaniji CUBE Risk Management Solutions
Biznis top 2015/16.