Tačno 1. januara ove godine počelo je sakupljanje materijala za nagradnu igru „Uzmi račun i pobedi“, u kojoj mogu da učestvuju svi koji sakupe najmanje deset fiskalnih računa, nadmećući se za vredne nagrade, poput putovanja, automobila ili stana u Beogradu. Igra je samo jedna u nizu aktivnosti predviđenih Nacionalnim planom za borbu protiv sive ekonomije, koje treba da doprinesu razvoju svesti da se novac od plaćenog poreza vraća građanima.
Sakupljanje je počelo mesec dana ranije ali tek od 1. februara bilo je moguće poslati prikupljene račune u posebnim kovertama, koje su izazvale upravo problem protiv kojih su se borili organizovanjem ove nagradne igre – sivu ekonomiju. Naime, specijalno dizajnirane koverte za nagradnu igru su na šalterima Pošte bukvalno razgrabljene. Iz ove institucije saopštili su da je do 9. februara podignuto 2.445.000 besplatnih koverata a da je od tog broja tek svaka četvrta poslata.
Državni sekretar u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave Željko Ožegović izjavio je da je zbog navoda o prodaji ovih koverata na ulicama pojačana tržišna inspekcija.
Reporteri Novosti proveravali su ove navode na pijaci u Pančevu i primetili da se koverte za nagradnu igru prodaju za 50 dinara, ali iz Tržišne inspekcije kažu da do sada nisu imali nijednu prijavu za preprodaju besplatnih koverti. Mediji pišu da kod tapkaroša u nekim delovima zemlje cena koverti dostiže i 100 dinara.
Osim koverata građani su se dosetili da prodaju još nešto – i same račune. Na sajtovima za prodaju preko interneta pojavljuju se oglasi za prodaju fiskalnih računa.
Slučaj koji je privukao najveću pažnju medija je onaj mlade Beograđanke koja je prikupila više od 5.000 fiskalnih računa, jer je zamolila prijatelje da joj za rođendan umesto cveća i poklona, donesu račune.
Međutim, problem je nastao kada je te račune trebalo poslati, jer joj je za to neophodno više od 500 koverata. Ova žena inače učestvuje u nagradnoj igri kako bi pomogla svojoj opštini da dobije besplatan internet.
Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.