Žensko preduzetništvo se često zasniva na potrebi za zaposlenjem i odlučnosti, ali su I stimulativni uslovi u okruženju, kao što su pristup finansijskim uslugama i jednostavnost poslovanja, neophodni da otvore put za napredak firmi u vlasništvu žena, pokazali su rezultati prvog Mastercard Indeksa ženskog preduzetništva.
Ovi stimulativni uslovi su od ključne važnosti za prevazilaženje dve glavne prepreke koje najviše obeshrabruju žene da postanu preduzetnice, a to su kulturne predrasude i manje mogućnosti za njihovo napredovanje.
Uopšteno posmatrano, razvijena tržišta se nalaze na vrhu liste, a na prvim mestima se nalaze Novi Zeland (74,4, 1.), Kanadi (72,4, 2.) i Sjedinjene Države (69.9, 3). Ove zemlje imaju najbolje uslove za podršku kompanijama u ženskom vlasništvu, visok kvalitet upravljanja i jednostavnost poslovanja.
Mastercard Indeks ženskog preduzetništva – Top 10 tržišta sa najboljim uslovima za podršku preduzetništvu i mogućnostima za žene da napreduju kao preduzetnice.
1. Novi Zeland – 74,4
2. Kanada – 72,4
3. Sjedinjene Države – 69,9
4. Švedska – 69,6
5. Singapur – 69,5
6. Belgija – 69,0
7. Australija – 68,5
8. Filipini – 68,4
9. Ujedinjeno kraljevstvo – 67,9
10. Tajland – 67,5
Sa druge strane, u zemljama sa slabijom privredom postoji ogroman broj žena preduzetnica, koje na taj korak pokreće potreba za zaposlenjem i zaradom, a ne inspiracija za korišćenje novih poslovnih prilika.
Žene vlasnice firmi- % ukupnog broja vlasnika firmi
1. Uganda – 34,8%
2. Bocvana – 34,6%
3. Novi Zeland – 33,3%
4. Rusija – 32,6%
5. Austrija – 32,4%
6. Bangladeš – 31,6%
7. Vijetnam – 31,4%
8. Kina – 30,9%
9. Španija – 30,8%
10. Sjedinjene Države – 30,7%
„Naše istraživanje pokazuje da kroz povećanje pristupa ključnim mrežama, žene imaju veće šanse da iskažu svoj puni potencijal, postignu svoje ciljeve i na kraju, da ubrzaju inkluzivni rast. Imamo sjajnu priliku da rešimo kulturološke i organizacione probleme i da osnažimo žene lidere,“ izjavila je En Kerns, predsednica sektora međunarodnih tržišta u kompaniji Mastercard.
Indeks takođe istražuje različite faktore koji pomažu ili ometaju žene preduzetnice:
– Šta podstiče žensko preduzetništvo na tržištima u razvoju? Odlučnost. Uganda (34,8 procenata), Bangladeš (31.6 procenata), Vijetnam (31.4 procenata) i Kina (30,9 procenata) nalaze se na listi deset najboljih tržišta kada se posmatra procenat žena vlasnica firmi u ukupnom broju vlasnika preduzeća. U ovim zemljama, žene koriste poslovne mogućnosti koje se ne oslanjaju isključivo na znanje ili inovacije.
– Međutim, za uspešne firme je potrebno više nego samo odlučnost. Da bi se pomoglo ženama preduzetnicama da napreduju, one moraju imati pristup finansijskim uslugama i proizvodima; da im je omogućeno jednostavno poslovanje, da imaju snažnu podršku za mala i srednja preduzeća i kvalitet upravljanja, kao što se vidi na primerima Novog Zelanda (74,4%, 1.), Kanade (72,4%, 2.), SAD (69,9%, 3.), Švedske (69,6%, 4.) i Singapura (69,5%, 5.), koji zauzimaju prvih pet mesta na listi.
– Postoje i druga tržišta, kao što su Filipini (68,4%, 8.), Peru (64,3%, 23.), Malezija (63,9%, 25), Kina (61,3%, 31.) i Meksiko (59,1%, 40.) gde uslovi za preduzetnice nisu naročito podsticajni, ali je lokalna preduzetnička scena veoma energična živa i postoji veoma zdrava percepcija poslovnih mogućnosti, uz posebno uvažavanje status uspešnih preduzetnika. Žene preduzetnice ovde često pokreće jaka želja za uspehom.
– Loši rezultati tržišta kao što su Indija (41,7%, 49.), Saudijska Arabija (37,2%, 52.) i Egipat (34%, 53.) ukazuju na činjenicu da kulturne predrasude protiv žena ozbiljno umanjuju njihovu sposobnost da dođu na liderske pozicije i iskoriste preduzetničke mogućnosti.
– Indeks pokazuje da su neke od najvećih prepreka koje sprečavaju žene da se uputite u posao sledeći: nedostatak finansijskih sredstava ili početnog investiranja, regulatorne restrikcije i institucionalna ne-efikasnosti, nedostatak samopouzdanja i preduzetničkog duha, strah od neuspeha, društveno-kulturološka ograničenja i nedostatak obuke i obrazovanja. Na skoro svih 54 tržišta koja su učestvovala u istraživanju, makar jedno od ovih ograničenja sprečava napredak žene kao vlasnika firmi.