Još samo mesec dana ostalo je do zatvaranja konkursa za dodelu nacionalnih nagrada u oblasti tržištnih komunikacija KAKTUS 2017. Tim povodom razgovarali smo sa Dušanom Drakalskim, izvršnim kreativnim direktorom agencije Demner, Merlicek & Bergmann iz Austrije, a koji je ove godine i predsednik regionalnog dela žirija za dodelu nagrada KAKTUS 2017.
Koji trendovi u oblasti integrisanih komunikacija su najdominantniji i koji trend će, po Vašem mišljenju, obeležiti 2017. godinu?
D. Drakalski: Influenseri. Društvene mreže postale su toliko dominantne da svaki influenser postaje nezavisan kanal komunikacije. Definitivno se advertising menja i ide u neke sfere gde će svima nama biti čudno boraviti. Ali to je normalno, tako je bilo i kad su se bilbordi pojavili. Ne volim puno influensere, ali očigledno da oni veoma utiču na biznis. Problem je da se njihov uticaj izmeri. Uvek pogrešno, ali se ipak da meriti. E kad se to dogodi, onda influenseri idu gore. Nadam se da će taj trend postati istorija, i nadam se da će se opet trendseteri vratiti u modu. Influenseri, s jedne strane, ne mogu napraviti PUNK ili ROCK jer svi oni imaju različite poglede. Kad bi se nekako udružili možda bi imali veće mogućnosti za globalni trend.
Druga stvar su agencije koje imaju svoje laboratorije. To je stari trend u Evropi, ali na Balkanu još uvek nema agencija koje imaju laboratorije. Govorim o pravim laboratorijama. Naučnici koji rade unutra. To je nekakav odgovor start-upa, sa strane agencija.
U kojoj meri su naše agencije s jedne i klijenti s druge strane zaista spremni za hrabre i inovativne kampanje? Da li se i zbog čega plašimo?
D. Drakalski: Nije toliko važno da li su spremni, važno je da li će preživeti oni koji postavljaju standarde ili oni koji ih slede. Svaki klijent treba to da zna, a i svaka agencija. Preživeće oni koji imaju dobre timove, pune srećnih ljudi koji su spremni za nove avanture. Važno je da se radi sa dobrim timom. Dobri klijenti – dobra agencija. Samo srećni ljudi koji se ne boje novog mogu da naprave veliki korak. Sećam se kako je Branson govorio: „Klijenti ne dolaze prvo, prvo dolaze ljudi koji traže posao. Ako svoje zaposlene tretirate sa brigom oni će brinuti o vašim klijentima.“ Isto ovo važi i za odnos klijent – agencija.
Koji je, iz Vašeg iskustva, “tajni sastojak” za ideju koja opstaje, odnosno za kvalitetnu kampanju koja će ostaviti trag?
D. Drakalski: Ne postoji recept, niti tajni sastojak. Postoji uspešna kampanja i neuspešna. Postoje doduše i kampanje koje su uspešne, ali ne i odgovorne prema društvu. Advertajzing treba da postane odgovoran prema društvu i ne samo da se meri uspehom. Kampanje kojih se sećamo i koje nam bude dobre emocije i nakon 20 godina uspešne su kampanje. Koliko njih je i odgovorno možete videti i sami.
Zašto je važno da jedno tržište ima nacionalni kreativni festival i zašto bi struka trebala da stanje iza njega?
D. Drakalski: Verujem da nacionalni festival ujedinjuje tržište. To je mesto gde se svi iz jedne zemlje susreću sa njihovim uspehom. Takođe, nacionalni festival je dobar ako od njega postoji mogućnost za svetske kampanje. Nacionalni festival koji favorizuje samo nacionalni humor nije dobar.
Konkurs za nagrade KAKTUS 2017 otvoren je do 20. septembra. Uslove konkursa, propozicije i kategorije, kao i prijavni formular i Pravilnik o radu žirija, možete pogledati na sajtu www.kaktus.rs.