Ohrabruje podatak da se domaće tržište mesnih prerađevina oporavlja i stabilizuje, ali ga istovremeno karakteriše izuzetna dinamičnost i velika usitnjenost. „Prisutno je oko hiljadu malih i velikih proizvođača mesa i mesnih prerađevina, a tu su i inostrane kompanije koje posluju u Srbiji ili planiraju svoj ulazak. U takvim uslovima, zaista je privilegija biti među prvima i ostati lider u proizvodnji mesnih prerađevina“, ocenjuje Slobodan Vasilić, izvršni direktor Neoplante, koja kao deo Nelt Grupe izvozi svoje proizvode u Evropu, Aziju, Severnu Ameriku i Australiju.
BIF: Imajući u vidu dugu poslovnu tradiciju Neoplante, šta biste izdvojili kao moguće prednosti domaće prehrambene industrije da opstane i razvija se u sve oštrijoj stranoj konkurenciji i na domaćem tržištu?
Slobodan Vasilić: Na prvom mestu izdvojio bih kvalitet. U celoj domaćoj prehrambenoj industriji imamo zaista kvalitetne igrače koji potrošačima mogu da ponude vrhunski proizvod. Prednost je, dodatno, u dugogodišnjoj tradiciji i iskustvu u kreiranju brendova koji su postali prepoznatljivi i omiljeni na tržištu. Domaći potrošači posebno cene kada imate kvalitetan proizvod, kada taj kvalitet čuvate i nadograđujete decenijama, a uz to i brinete o onima koji konzumiraju vaše proizvode.
BiF: Kakva je situacija na tržištu mesnih prerađevina u poređenju sa drugim oblastima prehrambene industrije?
Slobodan Vasilić: Prethodnih godina suočavali smo se sa padom tržišta mesnih prerađevina. Poređenja radi, Srbija je osamdesetih godina prošlog veka bila na nivou evropskog proseka s potrošnjom između 80 i 90 kilograma po glavi stanovnika. Danas je ta potrošnja opala više nego dvostruko. Ipak, ohrabruje podatak da se tržište mesnih prerađevina konačno stabilizuje i počinje da oporavlja. Karakteriše ga i to da je veoma dinamično i izuzetno usitnjeno – na tržištu ima oko hiljadu malih i velikih proizvođača mesa i mesnih prerađevina, a tu su i inostrane kompanije koje posluju u Srbiji ili planiraju svoj ulazak. U takvim uslovima, zaista je privilegija biti među prvima i ostati lider u proizvodnji mesnih prerađevina.
BIF: S obzirom da se u Srbiji se već godinama beleži pad u proizvodnji mesa, kako nalazite odgovarajuće dobavljače – u pogledu kvaliteta, ali i nabavne cene?
Slobodan Vasilić: Kompanija Neoplanta je uspostavila dugoročne odnose sa svojim dobavljačima u Srbiji i inostranstvu, koji zadovoljavaju najviše standarde bezbednosti i kvaliteta jer jedino na taj način možemo stati iza konkretnog proizvoda i garantovati njegov kvalitet. Sa svim trenutnim dobavljačima sarađujemo već duži niz godina i oko 70-80% ukupnih potreba u nabavci zadovoljavamo na domaćem tržištu. Kada su u pitanju inostrani dobavljači – što je, inače, uvek zanimljiva tema za javnost – kompanija Neoplanta nabavlja meso isključivo na evropskom tržištu od najrenomiranijih evropskih i svetskih proizvođača, vodeći računa o tome da nam je kvalitet sirovina, odnosno finalnog proizvoda i zadovoljstvo potršača na prvom mestu.
BiF: U poređenju sa sirovim mesom, potrošači su uglavnom skeptičniji po pitanju kvaliteta mesnih prerađevina, bez obzira na reklame. Šta je, shodno Vašem iskustvu, presudno da uveri kupca u kvalitet konkretnog proizvoda?
Slobodan Vasilić: Kvalitet sirovina od kojih se pravi konkretan proizvod, garancija bezbednosti, poštovanje najviših standarda u proizvodnom procesu, ali i pažljivo pripremana receptura, na kraju finalan izgled i ukus proizvoda presudiće da li će potrošač vaš proizvod prepoznati kao kvalitetan. Ponosan sam na ceo Neoplantin tim koji čini preko 700 iskusnih profesionalaca koji pre svega dobro poznaju tržište, navike i potrebe potrošača. To nam daje dobru osnovu da svako u svom domenu bude izuzetno posvećen onome što radi, a što na kraju rezultira proizvodima vrhunskog kvaliteta koje naši potrošači vole.
BiF: Koliko dobavljački lanac utiče na plasman vaših proizvoda i van tržišta Srbije?
Slobodan Vasilić: Neoplanta 80 odsto izvoza ostvaruje u zemljama regiona – Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Makedoniji. Da bi vaš proizvod bio dostupan i potrošaču u najudaljenijem mestu u zemlji u kojoj izvozite, morate da imate dobru distributivnu mrežu. Neoplanta je od 2008. godine deo jedne od najuspešnijih kompanija u Srbiji i regionu – kompanije Nelt. Od preuzimanja beležimo konstantan rast, što potvrđuju i utrostručeni prihodi koji iznose preko 60 miliona evra godišnje. Kroz naše proizvode prisutni smo na čak četiri kontinenata – u Evropi, Aziji, Severnoj Americi i Australiji.
BiF: Kako se u izvozu standardna proizvodnja prilagođava značajno drugačijim potrošačkim navikama?
Slobodan Vasilić: Da biste imali proizvod koji će voleti inostrani potrošači na konkretnom tržištu, on mora biti prilagođen navikama, potrebama i ukusima regiona ili zemlje. Primera radi, portfolio Pateline koji plasiramo na rumunsko tržište kreirali smo na potpuno nov način – koristimo drugačije začine, drugačiju strukturu same paštete i sirovinski sastav, kako bismo se prilagodili ukusima potrošača karakterističnih za to podneblje. U interesu nas kao proizvođača jeste da proizvod na inostranom tržištu bude dobro prihvaćen i prepoznat kao omiljeni, dok će sa druge strane i inostrani potrošači više voleti proizvod koji po ukusu odgovara njihovim navikama.
BIF: Prošle godine ste završili obimnu rekonstrukciju proizvodnih pogona. Koliko je u nju uloženo i kakve su projekcije o povraćaju investicije?
Slobodan Vasilić: U reorganizaciju infrastrukture, uvođenje novih tehnologija i nabavku najsavremenije opreme uloženo je preko 20 miliona evra za četiri godine, a rezultat je da Neoplanta danas ima jednu od najmodernijih fabrika mesnih prerađevina u regionu. Trenutne projekcije o vraćanju investicije su u dobrim okvirima i nastavljamo da ulažemo u nove tehnologije da bismo bili u mogućnosti da proizvodimo nove proizvode.
BiF: Jedan od velikih problema mesne industrije u Srbiji je neodgovarajući tretman otpadnih voda. Najavili ste da će Neoplanta u savremen sistem za te svrhe uložiti 30 miliona evra. Šta je u tom poslu najzahtevnije, a koje su očekivane prednosti takvih ulaganja?
Slobodan Vasilić: Trenutno smo u fazi izgradnje najsavremenijeg sistema za prečišćavanje otpadnih voda jer smo svesni koliko je briga o okruženju važna za naše poslovanje. Sistem je projektovan dve godine, jer je jedan od najvećih izazova bio da se dobro procene budući kapaciteti proizvodnje, a samim tim i kapacitet postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda. Završetak izgradnje očekujemo u 2018. godini, a kapacitet smo projektovali tako da zadovolji naše potrebe najmanje 15 do 20 godina. Zahvaljujući ovom sistemu, predviđeno je da sve otpadne vode iz fabrike budu potpuno prečišćene do nivoa koji neće zagađivati okolinu.
BiF: Imate mrežu svojih maloprodajnih objekata u Srbiji. Zašto ste se kao proizvođač odlučili za takvu strategiju?
Slobodan Vasilić: Strategija razvoja mreže maloprodajnih objekata, koju imamo već duži niz godina, bazirala se na vertikalnoj integraciji procesa i razlikovanju od konkurencije kroz koncept „od njive do trpeze“. Danas, u skladu sa novom razvojnom strategijom koja osim domaćeg, uključuje i tržišta u regionu, primarni cilj naše maloprodajne mreže nije rast prodaje, već prepoznatljivost Neoplante kroz kvalitet proizvoda i usluga.
BiF: Šta je bio glavni razlog da svoj asortiman proširite gotovim jelima „na kašiku“, imajući u vidu da je takva ponuda prilično razvijena na domaćem tržištu?
Slobodan Vasilić: Našom Prego linijom gotovih jela želeli smo da potrošačima ponudimo pravo gurmansko uživanje, posebno imajući u vidu užurbani način života, ekspanziju „brze hrane“ i činjenicu da je vremena za kuvanje sve manje. Ponudu smo ograničili isključivo na nekoliko jela u okviru naše tradicionalne kuhinje, jer nam je cilj bio pravi ukus domaćih specijaliteta pripremanih na originalan vojvođanski način.