Home VestiEkonomija Alen Šćuric: Šta nam zapravo govori informacija o ostanku Etihada na srpskom tržištu?

Alen Šćuric: Šta nam zapravo govori informacija o ostanku Etihada na srpskom tržištu?

by bifadmin

Do prvog jula Etihad je trebalo da obavesti Er Srbiju da li produžava ugovor sa njom. Odgovor arapskih partnera je bio potvrdan ali bez informacije da li će dosadašnji ugovor biti menjan, odnosno da li će se Srbija obavezati na još neke ustupke uprkos odveć velikodušnoj ponudi prema Etihadu, piše Alen Šćuric za TangoSix.

Razmatrajući situaciju u kojoj se našla arapska aviokompanija, ovaj analitičar izražava mišljenje da će ostanak Etihada ovde verovatno značiti još gore uslove po Srbiju koja će ovu investiciju možda morati da učini još isplativijom za svog partnera.

Etihad je naime 2016. imao gubitak od enormnih 1,9 milijarde dolara a prošle godine od 1,5 milijardi. Ni ostali njegovi ekonomski pokazatelji nisu dobri. Prihodi su prošle godine pali na nivo iz 2013. godine, a broj zaposlenih je za dve godine sa 26.566 pao na 24.558. I kargo je smanjen sa 596 na 552 hiljade tona. Broj aviona u floti je u tom periodu redukovan za 11 letelica. Osim svega navedenog Etihad je smanjio i broj novih aviona koje je naručivao dok je bio u ekspanziji 2013. U proteklih nekoliko godina arapska kompanija je ukinula čak 57 linija, te ih trenutno ima 84.

Od sedam aviokompanija u koje je Etihad investirao samo jedna je profitabilna.

 

No, upravo ta profitabilna, Džet Ervejs, je i jedina kompanija u grupaciji koja je bila neposlušna Etihadu. Ona je odbila zahtev arapske kompanije da svoje linije prema SAD vrši preko Berlina, Dizeldorfa ili Rima, već se odlučila za Amsterdam. Imala je i manje code-share ugovora sa kompanijama Etihad grupe. Više izvora potvrđuje da će Etihad prodati svojih 24% akcija u Džetu do decembra ove godine. Arapska kompanija je demantovala ove navode, ali to je činila i u slučaju odlaska iz Er Berlina, Alitalije i sl, pa se ipak pokazalo da su glasine bile tačne.

Obistini li se informacija da Etihad izlazi iz Džeta, on će u svom portfelju imati tek dve majušne kompanijice – Er Srbiju i Er Sejšels – koje međutim ozbiljno redukuju svoj saobraćaj. Kao ni u Er Srbiji, ni u Er Sejšelsu se Etihad nije povukao nakon isteka petogodišnjeg ugovora, kao što nije ni objavio pod kojim uslovima ostaje u tim kompanijama. Inače, obe su ozbiljno subvencionisane od strane svojih država.

Zbog svega navedenog, a pre svega zbog upadljivog pogoršanja poslovanja, Etihad će izgleda promeniti poslovnu strategiju – trebalo bi da krene u code-share partnerstva i to sa Star Alliance kompanijama, odnosno Lufthanzom sa kojom je do nedavno bio u ljutom rivalstvu.

Šta to donosi nama? Er Srbija je kolapsom Er Berlina, Darvina i Alitalije izgubila ogroman broj svojih konekcija. Zato joj je potreban jak partner. Upravo Star Alliance bi joj omogućio dobro povezivanje sa značajnim destinacijama. No, problem je u tome što se veliki igrači češće ponašaju kao predatori nego kao partneri.

Lufthansa je naime već dominantna u većem delu našeg regiona, osim u Srbiji, Makedoniji i Crnoj Gori. Možda je baš zato bacila oko na srpsko tržište, zaključuje Šćuric i opet upozorava srpsku vlast da mora imati rezervni plan, jer, ma kako to nekome izgledalo, Etihad ipak jeste u krizi.

Od prvog januara 2019. trebalo bi da se iz Er Srbije povuče menažment Etihada, što znači da mi moramo postaviti novo, stručno rukovodstvo, koje bi moralo racionalno da snizi troškove i da se mnogo ozbiljnije posveti daljem restrukturiranju kompanije.

 

 

Više o ovome pročitajte na portalu TangoSix u detaljnoj analizi Alana Šćurica

Pročitajte i ovo...