Međunarodno udruženje avio kompanija (IAG), kompanije Ryanair, easyJet i Wizz Air podnele su žalbe Evropskoj komisiji protiv Francuske i štrajka njenih kontrolora leta koji ograničavaju osnovne principe slobode kretanja u okviru Evropske unije.
Avio kompanije ne dovode u pitanje pravo na štrajk, ali smatraju da Francuska krši zakon Evropske unije time što ne dozvoljava nadletanje vazdušnog prostora iznad zemlje dok traju štrajkovi. Putnicima na ovim letovima uskraćena je osnovna sloboda putovanja između zemalja članica koje nisu obuhvaćene štrajkom.
Samo u ovoj godini, štrajkovi francuskih kontrolora leta porasli su za 300% u odnosu na 2017. godinu. Prošlog meseca, Senat Francuske potvrdio je da je Francuska odgovorna za 33% kašnjenja letova u Evropi. Senat takođe zaključuje da pravo na štrajk treba biti u ravnoteži sa obavezom obezbeđivanja javnih usluga.
U žalbama se kaže da postoji pravni presedan u ovom slučaju. Španci su se 1997. godine žalili Evropskoj komisiji nakon što su ispaštali godinama zbog činjenice da su francuski poljoprivrednici sprečavali njihov izvoz voća i povrća u Evropsku uniju. Evropski sud presudio je protiv Francuske zato što francuske vlasti nisu uticale na postupke poljoprivrednika i nisu obezbedile slobodan protok robe.
„Dobavljači usluge kontrolora leta u Evropi nađu se u haotičnoj situaciji kada se stotine letova otkazuje ili kada letovi kasne zbog štrajkova kontrolora leta ili zato što Evropa nema dovoljno zaposlenih u kontroli leta. Kada su u Grčkoj i Italiji kontrolori leta bili u štrajku, preleti su nastavljeni kao što je uobičajeno. Zašto Francuska ne sledi taj primer? Dobavljači usluga kontrole leta, naročito u Nemačkoj i Velikoj Britaniji, koriste nepovoljne vremenske prilike i eufemizme kao što su ‘ograničeni kapaciteti’ kao izgovore, a istina je da ne raspoređuju dovoljno kontrolora leta koji bi bili zaduženi za broj zakazanih letova. Ovi prekidi su neprihvatljivi i mi pozivamo vlade evropskih zemalja i Evropsku komisiju da hitno i odlučno reaguju kako bi obezbedili dovoljan broj kontrolora leta i da na prelete ne utiču nacionalni štrajkovi kao što je to slučaj u Franucskoj, i to ne prvi put“, rekao je Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanair-a.
Eurocontrol saopštava da je više od 16.000 letova zabeležilo kašnjenje do juna ove godine zbog štrajkova kontorolora leta, a tim kašnjenjima je bilo pogođeno više od dva miliona putnika.
Prošlog leta, Evropska komisija saopštila je da su od 2005. kontrolori leta održali 357 štrajkova u Evropi. što je ekvivalent periodu od otprilike mesec dana godišnje koliko traju poremećaji na evropskom nebu.