Koliko meseci planiraš da voziš – toliko registruješ, ovako bi u najkraćem mogla da se objasni izmena u Zakonu o bezbednosti saobraćaja, koja je u aprilu usvojena u skupštini.
Osim za motore, „periodična registracija“ važi i za oldtajmere, motorna ili priključna vozila koja nisu prvenstveno namenjena za učestvovanje u saobraćaju, zatim za moped, laki i teški tricikl, motocikl kao i pčelarska vozila.
Udruženja motociklista, kao i svi oni kojima je motor jedino prevozno sredstvo „čim grane sunce“, ovu vest dočekali su kao neku vrstu svoje pobede, jer su na tome radili skoro osam godina, zajedno sa Agencijom za bezbednost saobraćaja.
Četiri meseca kasnije sve se vratilo na staro. „Periodična registracija“ funkcioniše u teoriji, u praksi se uopšte ne isplati, tvrde u Moto asocijaciji Srbije.
Novo pravilo glasi – motocikli se mogu registrovati na period od mesec, pa sve do 12 meseci godišnje, koliko vlasnik motocikla želi. Nakon isteka roka na koji je motor registrovan, daje se još godinu dana da se ponovo registruje i to bez vraćanja tablica. Ako prođe period više od godinu dana, tada se tablice moraju vratiti i radi se sve ispočetka.
„Sezona vožnje motora je u punom jeku i moja agencija registruje oko desetak dvotočkaša mesečno. Do sada nismo imali još ni jednog koji je tražio tu novu, periodičnu registraciju. Mislim da se ne isplati“, priča Predrag Blagojević iz agencije „Geos“, inače i sam vozač motora.
A ceo problem kod ove vrste registracije je to što su cene svih taksi koje se plaćaju državi ostale potpuno iste, bilo da se motor registruje na mesec dana, ili za celu godinu. Jedino se kod polise osiguranja može dobiti neki popust, u zavisnosti od kubikaže, od 20 do 40 procenata, ali vlasnici motora kažu da to nije nikakva ušteda.
„Na samom početku primene zakona u nekim opštinama iznos koji je trebao da se uplati dobija se tako što su dosadašnju cenu svih taksi koje se plaćaju državi delili sa 12, koliko godina ima meseci, a zatim tako dobijeni iznos množili sa brojem meseci na koji se motor registruje. I to su za nas stvanrno bile uštede“, objašnjava Rade Marković, potpredsednik Moto Asocijacije Srbije. Ali, to na žalost, nije potrajalo. Ubrzo je stigla uredba da se sve to ukida i da se takse za registraciju plaćaju u punom iznosu, bez obzira na koliko meseci se motor registruje.
„Neki naši članovi su uspeli da registruju motor po formuli koja se koristila na početku primene zakona. Ali su ih ubrzo pozivali iz policijskih uprava, da se jave i da uplate razliku novca između cene koju su platili i punog iznosa svih taksi. Kako im je rečeno, ukoliko to ne urade biće im ukinuta registracija. Ovim su zapravo sve izmene u zakonu obesmišljene“, kaže Marković.
Moto Asocijacija Srbije broji oko 3.000 članova. I kako kažu zahvalni su Agenciji za bezbednost saobraćaja uz pomoć koje su uspeli da proguraju ove izmene zakona, ali se sada nadaju da će neko iz državne uprave videti kakva je greška učinjena i ispraviti to.
„Periodične registracije“ moguće su u skoro svim zemljama EU, kao i u našem komšiluku, Sloveniji i Hrvatskoj, a iznos taksi koje se plaćaju državi prilagođen je broju meseci na koje se motor i registruje.