Kada su u pitanju alternativna ulaganja, osim kriptovaluta i akcija proizvođača kanabisa u poslednje vreme se dosta spominje paladijum – plemeniti metal sličan platini. Razlog je nagli porast njegove cene, od čak 240% u poslednje tri godine.
Rast cene je uzrokovan potražnjom za ovim plemenitim metalom od strane automobilske industrije. Kao i platina, paladijum se koristi u proizvodnji katalizatora za motorna vozila, gde omogućava smanjivanje štetnosti izduvnih gasova. U tipičnom automobilu se nalazi 2-6 grama paladijuma, dok se u velikim kamionima može nalaziti i do 30 grama ovog metala.
Kako ekološki propisi širom sveta postaju sve stroži, tako raste i potreba za ovim metalom. Automobilska industrija tokom poslednjih godina koristi toliko paladijuma da rudnici nisu u stanju da isporuče dovoljnu količinu. Npr. 2017. godine je proizvedeno sveukupno 209 tona paladijuma, dok je samo automobilska industrija potrošila 265 tona ovog metala. Zbog toga automobilske kompanije paladijum kupuju na berzama investicionih plemenitih metala. Većinu zaliha poluga od paladijuma poseduju ETF-ovi, tj. investicioni fondovi specijalizovani za plemenite metale.
Ipak, njihove zalihe nisu nepresušne. Od 2015. godine ukupna količina fizičkog paladijuma u trezorima tih fondova je pala s preko 3 miliona unci na samo 720 hiljada unci (pad od približno 75%). Upravo je to razlog naglog porasta cene spomenutog plemenitog metala – rudnici ne uspevaju da zadovolje potražnju, a zalihe su gotovo presušile.
U takvoj situaciji su špekulanti zaključili da cena može samo da raste, pa su se i oni uključili u kupovinu finansijskih derivata vezanih uz cenu spomenutog metala, npr. CFD-ove na paladijum. To je dodatno podiglo cenu i dovelo nas do sadašnje situacije.
Hoće li cena paladijuma nastaviti da raste?
Na prvi pogled, cena paladijuma bi morala da nastavi rast. Naime, rudnici ne mogu preko noći da zadovolje aktuelnu potražnju, a zaliha od pre je sve manje. No situacija je mnogo komplikovanija od toga.
Paladijum nije jedini metal koji se može koristiti u katalizatorima. Godinama se za tu svrhu koristila platina, a glavni razlog prelaska na paladijum je bio to što je on dugo bio jeftiniji od platine. Ta situacija je trajala od 2001. do 2017, a 2009. godine je platina bila čak pet puta skuplja od paladijuma. Upravo tada je značajnije počeo da raste interes automobilske industrije za ovaj metal. S obzirom da se to sada promenilo, za očekivati je da će se proizvođači katalizatora početi vraćati na platinu.
Drugi problem je prelazak cele automobilske industrije na električne automobile. U narednim godinama udeo eklektičnih automobila bi trebalo eksponencijalno da raste, što će dugoročno smanjivati potrebu za katalizatorima.
Treći problem je to što je svet verovatno na rubu nove recesije, a u krizama pada proizvodnja motornih vozila pa se može očekivati i usporavanje rasta potražnje za paladijumom. Upravo ta nadolazeća kriza će značajno povećati interes za ulaganjem u najpoznatije plemenite metale – zlato i srebro.
Četvrti problem su špekulanti. O dobroj zaradi na paladijumu su verovatno izvestili svi mediji u svetu. To je najčešće znak da je prilika već prošla. Profesionalni investitori i špekulanti s Volstrita su već godinama bili svesni situacije vezane uz katalizatore i ko je od njih hteo uložiti u paladijum, to je već davno napravio. Oni koji do sada nisu uložili u paladijum, verovatno više nisu zainteresovani jer su svesni da nije realno očekivati rast cene u nedogled. Upravo taj preterani rast cene će privući takozvane „short seller“-e, tj. trgovce na berzi koji se klade na pad cene nečega. S obzirom na relativno malu veličinu tržišta paladijuma, njih se verovatno može skupiti dovoljno da svojim aktivnostima značajnije sruše cenu paladijuma na berzi.
Peti problem za paladijum je PDV. Naime, u celoj EU, koja je veliko i važno tržište, individualni investitori koji žele kupiti poluge paladijuma na to moraju platiti PDV. Budući da je investiciono zlato u obliku poluga oslobođeno poreza, gotovo svi mali investitori u plemenite metale odabiru upravo zlato i u potpunosti izbegavaju paladijum i platinu.
Nakon što je godinama bio najunosnija investicija među plemenitim metalima, sjaj paladijuma bi se u idućim godinama mogao smanjiti, tj. sa sadašnjeg nivoa bi ostali plemeniti metali u procentima mogli da porastu više od paladijuma. Glavni razlozi su vraćanje automobilske industrije na korišćenje platine u katalizatorima i dolazak krize u kojoj se smanjuje broj novih vozila u koje treba ugraditi katalizator. Ta kria bi mogla da lansira cenu zlata i srebra na nove rekordne nivoe, pri čemu bi i zlato i srebro i platina u godinama pred nama mogli biti bolja investicija od paladijuma.