U poslovnoj praksi nije retka pojava da vlasnici biznisa imaju jednu sliku o svom brendu ili proizvodu, dok njihovi korisnici imaju drugu, često potpuno suprotnu sliku. I čuveni citat Džefa Bezosa (Jeff Bezos): “Vaš brend je ono što ljudi govore o njemu dok vi niste u sobi” nam upravo govori o ovom fenomenu.
Pažljiva analiza sopstvenog brenda ne završava se onda kada ga plasiramo na tržište. Tek nam tada predstoji praćenje proizvoda u odnosu na tržište, konkurente i naravno, krajnje korisnike. Pojedine metode digitalne analize mogu nam biti veliki saveznici pri praćenju utiska koji konzumenti imaju o našem proizvodu, a posebnu pažnju bi trebalo obratiti na sledećih pet stavki:
Praćenje komentara na društvenim mrežama
Komentari koji nam korisnici ostavljaju na društvenim mrežama od velike su važnosti za nas. Iako nam društvene mreže, kao i komentari na sajtovima, odaju utisak da ih korisnici olako ostavljaju i da često napišu nešto što ne bi rekli uživo, većina ovih komentara je iskrena. Čak i broj lajkova na pojedine komentare može nam pokazati kakvo je većinsko raspoloženje prema našem proizvodu. S obzirom na to da praćenje i analiza društvenih mreža nije lak posao i da zahteva veliko znanje i vreme, mnoge kompanije se odlučuju za angažovanje specijalizovanih agencija koje pružaju monitoring društvenih mreža i online medija
Odabir prave društvene mreže
Iako postoje pravila i metrike prema kojima vidimo koja ciljna grupa je više prisutna na kojoj društvenoj mreži, ponekad se može pokazati da opšta analiza ne važi za svaki pojedinačan proizvod. Često se kao ključan potez u odnosu na konkurenciju može pokazati dugoročno ulaganje i prisutnost na društvenoj mreži koja možda nije u startu prepoznata kao idealna za naš proizvod. Ovo nam, osim prednost u odnosu na konkurenciju, može doneti i kontakt sa širim krugom kupaca.
Praćenje PR vesti
U praćenju plasiranih PR objava ne radi se samo o praćenju dogovora koji smo ostvarili sa medijima, nego i o merenju rezultata tih objava. Ako pažljivo analiziramo PR vesti i, naravno, komentare na njih, možemo videti ne samo šta korisnici misle o našem brendu, već i to da li smo odabrali dobar medij i rubriku za saradnju. Ponekad se pokaže uspešnijim objavljivanje PR vesti u manjem, specijalizovanom mediju, nego u velikim, informativnim medijima. Isto tako, analizom komentara na PR vesti možemo oceniti i koliko se korisnicima svidela kampanja našeg proizvoda i da li smo pogodili ciljnu grupu. Start up kompanija Digital Element prva je na našim prostorima razvila softver za čitanje i razumevanje srpskog jezika, te ima mogućnost praćenja svih vesti i PR objava, ali i merenje sentimenta potrošača prema određenoj kampanji ili proizvodu.
Merenje uspešnosti postova
Iako svaka društvena mreža ima svoju analitiku, za njenu potpunu i duboku analizu najbolje je anagažovati profesionalne agencije. Ukoliko sami vršimo analizu svojih postova, ono nam može doneti velike koristi, ali isto tako oduzima nam percepciju i mogućnost šireg sagledavanja slike i konteksta koji nam daju profesionalci koji se bave analizom digitalnih medija – društvenih mreža i online medija. Analiza postova će nam pokazati ne samo kako ljudi reaguju na njih, već i koji tip sadržaja najbolje prolazi kao i koji je najbolji tajming za njegovo objavljivanje.
Praćenje komentara na forumima
Ponekad forumi mogu biti značajniji nego društvene mreže, jer u svojim diskusijama okupljaju ljude koji su zainteresovani za tu specifičnu temu. Komentari proizvoda, recenzije, ali i komentari određenih kampanja česta su tema foruma. Start up kompanija Digital Element pionir je na našim prostorima po tome što nudi prikupljanje i analizu komentara plasiranih na forumima, a oni kompanijama mogu biti od velike koristi.
Analizi sopstvenog brenda treba pristupiti odgovorno i studiozno, uz angažovanje profesionalnih agencija onda kada je to potrebno. Digitalna analitika može nam doneti znanje kako da korigujemo elemente koji nisu u skladu sa definisanim strategijama i poslovnim ciljevima i ideje kako da razvijate brend i iskoristite svu njegovu snagu.