Jugonostalgija se vratila na velika vrata u svim bivšim jugoslovenskim državama i pretvorila se u mogućnost za preduzetnički uspeh i zaradu, piše američki magazin „Forbs“.
Preduzeća, trgovine, agencije širom nekadašnje Jugoslavije istražuju nove načine da pretvore svoju komunističku prošlost u profit.
Tako je dizajner Mario Milaković osmislio „Yugodom“, muzejsku zbirku predstavljenu u gostinskoj kući ili muzej za boravak, koji se nalazi u Beogradu, i o kome je časopis „Biznis & Finansije“ pisao pre tri godine. U „Yugodomu“ se može boraviti u originalnoj jugoslovenskoj kući iz sredine veka, sa nameštajem, dekorom i suvenirima iz jugoslovenskog doba, a sve sa originalnom oznakom „Made in Yugoslavia“. U taj muzej dolaze gosti iz celog sveta, ali i iz bivših jugoslovenskih republika.
Čini se da je jugonostalgični turizam rastući trend ne samo u Srbiji, nego u svim bivšim jugoslovenskim republikama. Atomsko sklonište izgrađeno za vreme vladavine Josipa Broza Tita i 350 osoba iz njegovog najužeg kruga, takođe je postalo veoma popularna turistička atrakcija u Konjicu, malom gradu u BiH.
Ture za sklonište su redovne, a sam bunker, koji je bio državna tajna do raspada SFRJ 1991. godine, očuvan je potpuno netaknut sa svim simbolima društvenog, ekonomskog, političkog i ideološkog sistema bivše Jugoslavije.
Fabrika odeće sa sedištem u Hrvatskoj, „Titos“, prodaje svoje proizvode širom sveta, uključujući majice, rebrendirane slike i slogane komunističkih simbola Jugoslavije, poput petokrake, crvene komunističke zvezde, i betonske arhitekture.
Nedavna anketa pokazala je da se mnogi u bivšoj Jugoslaviji nostalgično prisećaju svoje bivše domovine. U Srbiji, oko 81 odsto ispitanika smatra da je raspad Jugoslavije naštetio njihovoj državi. Državljani BiH ne zaostaju puno, jer 77 odsto ispitanika žali zbog raspada SFRJ.
Stoga pokretanje posla koji se zasniva na „rekonstrukciji“ zajedničkog socijalističkog iuiskustva sve više se pokazuje kao siguran recept za uspeh na tržištu, ocenjuje američki magazin „Forbs“.
Izvor: FENA