Dok tradicionalne pivopije protestuju kako su nove vrste piva sa omega-3 masnim kiselinama, čija semenkama ili himalajskom solju „zločin“ nad pivom, te da nije ni čudo da mogu da ga piju samo hipsteri, priča je mnogo ozbiljnija. Sve više pivara u svetu, naročito proizvođači sve popularnijeg kraft piva, koriste pomodne trendove zdravog života da reklamiraju svoje proizvode kao nezamenljive tokom upražnjavanja fizičkih aktivnosti, a pojedine tvrdnje idu dotle da se poturaju „medicinski“ nalazi kako konzumenti „zdravog“ piva imaju čak i do 60% manji rizik od infarkta!
Ugledni medicinski časopis „The Lancet“ objavio je analizu u kojoj upozorava na štetu koju nanose „zdravstveni“ saveti kako je pivo mnogo više „hrana“ nego alkohol i poziva na globalno smanjenje potrošnje piva, čija preterana konzumacija predstavlja uvod u alkoholizam.
Ovo upozorenje ne bi bilo ništa novo, da ono ne skreće pažnju na novi problem. Kako bi se podstakla potrošnja, klasična priča o pivu kao „hrani“ više nije dovoljna, pa sve više pivara u svetu, naročito onih za proizvodnju zanatskih (kraft) piva, promovišu svoj proizvod kao „velnes napitak“. U reklamama se, između ostalog, tvrdi da je pivo po svojim zdravstvenim svojstvima daleko poželjnije nakon vežbanja u teretani i drugih napornih fizičkih aktivnosti, nego da se konzumiraju energetska ili proteinska pića.
Pivom protiv Alchajmera i stresa na poslu
Evo i zašto. Među mnogobrojnim „blagotvornim“ svojstvima konzumacije piva za ljudski organizam navodi se kako pivo smanjuje rizik nastanka bubrežnih kamenaca za 40%, sadrži vlakna koja pomažu bolje varenje, smanjuje rizik od ateroskleroze, povećava i do 30 odsto nivo B-vitamina u krvi kao i čvrstinu kostiju, obezbeđuje kvalitetniji san…
A šta tek reći na tvrdnje da pivopije imaju od 40 do čak 60 odsto manji rizik od infarkta, manje ih je među obolelima od Alchajmerove bolesti i demenecije! Pri tom, samo dve flaše piva dnevno značajno umanjuju posledice stresa na poslu (posle treće „na brzaka“ verovatno ste nadomak ulaska u nirvanu), a pivo je, zaklinju se proizvođači, i kudikamo delotvornije od čaja u sprečavanju i lečenju prehlade.
Pivo se poslednjeh godina sve primetnije penje prema vrhu lestvice dopuštenih, poželjnih, pa čak i preporučenih napitaka vezanih za fizičke aktivnosti, sport i zdravlje. Glavna ciljna grupa su pre svega mlađe generacije, koje (bar kako se nameće slika u javnosti) daleko više vode računa o zdravom životu od generacija svojih roditelja. Pivare najviše „gađaju“ negovane, bradate milenijalce, koji su na svojim „hipsterskim plećima“ izneli globalnu pivsku „kraft revoluciju“.
Koristeći pomodnost zdravog života, nezamislivog bez ličnog trenera u teretanama i upražnjavanja ekstremnih sportova, i s druge strane rastuću popularnost zanatskog piva kao svojevrsnog simbola društvenog statusa, sve više pivara osmišljava novo, „zdravo“ pivo koje milenijalcima obećava da će – za razliku od starijih pivopija koji naokolo teturaju sa pozamašnim pivskim stomacima – sačuvati zategnute mišiće i obnoviti energiju, a sve u skladu sa novim „svetim pismom“ zdravog života.
Morate da se preznojite za pivo
Tako su u pivarama hipstersko-sportskih imena, poput „Marathon Brewing Company“ rođena piva hipstersko-sportskih naziva kao što su „26.2 Brew“, „Fastest Known Time“ ili „Rec. League“, sve do jednog klasična piva od ječma i hmelja, sa standarnim udelom alkohola, ali obogaćena „sportskim i zdravim“ sastojcima.
Recimo, prednost piva „Fastest Known Time“ je, prema rečima proizvođača, u tome što ima visok nivo natrijuma ((96 mg/L) i stoga odlično obnavlja elektrolite kao i standardni sportski napici, a uz to sadrži i ekstrat crne ribizle i vitamin C, za koje tvrde da povećavaju zdravlje creva i bubrega. Ima 165 kalorija, solidnih 5.5% alkohola, a sa sloganom „Preznojiću se za pivo“ („Will Sweat for Beer“), napitak se reklamira pre svega kao stimulans za sportiste i rekreativce.
Pivo pod imenom „26,2 Brew“ reklamira se kao napitak „od trkača, za trkače“. Ima 4% alkohola, samo 9 grama ugljenih hidrata i stoga relativno niskih 120 kalorija. Sadrži (a šta bi drugo sadržalo hipstersko pivo?) himalajsku so, za koju tvrde da suvereno obnavlja telesne elektrolite.
„Rec. League“ pivo ima takođe 120 kalorija, manje učešće alkohola od 3,8%, ali je zato posebno zbog mešavine sastojaka koja uključuje kašu bogatu vitaminom B, čija semenke, mediteransku morsku so, omega-3 masne kiseline i antioksidanse.
Sve je rečeno i ostaje još samo da ubedite šefa na poslu da su bar dve flaše piva ujutru obavezan sastojak zdravog doručka i najbolji stimulans za produktivnost.