Mislite da imate dobru ideju koja bi mogla da se pretvori u posao, ali ne znate koji je sledeći korak koji treba da napravite i kako da dođete do same realizacije i konačno do uspeha? Pred vama su odgovori na sve što ste želeli da znate a možda niste imali koga da pitate.
Vuk Živković, uspešan mladi preduzetnik, koji je i sam već razvio i prodao nekoliko startapa, a sada se kroz svoj biznis akcelerator EastHub posvetio edukovanju i osnaživanju mladih preduzetnika sa ovih prostora čiji su startapi tek u začetku i njihovim povezivanjem sa investitorima iz inostranstva, strpljivo je odgovarao na sva pitanja koja bi mogao da ima onaj ko čini tek prve korake u svetu startapa.
Kako da znam da li je moja ideja zapravo dobra i da li vredi da pokušavam da je pretvorim u posao?
– Pre nego što se startuje sa realizacijom bilo koje ideje, neophodno je uraditi bazično istraživanje, najosnovniju anketu sa ljudima iz industrije kojoj je proizvod namenjen i tek ukoliko rezultati budu pozitivni i u velikoj meri dobijete odgovor da bi vaš proizvod bio koristan, tek tada treba krenuti s konkretnom razradom. Zatim sledi detaljnija analiza koja se bavi brojkama – kolikom broju ljudi bi moj proizvod bio koristan, koja je veličina tržišta, koje su mogućnosti za rast i širenje, da li lokalno ili globalno itd. Ipak, ne sme se zaboraviti ni jasno ni precizno osmišljavanje strategije kako da te potencijalne korisnike pretvorimo u svoje klijente. Ukratko, suština je validirati korisnike i pre nego proizvod bude lansiran.
Koliko je Srbija plodno tlo za razvoj startapa?
– Zavisi šta smatramo razvojem jer ukoliko se misli na inovacije i nova rešenja iz najrazličitijih oblasti, veoma smo nadareni. Takođe, sa aspekta malog tržišta Srbija je sjajna za probu novog proizvoda. Međutim, ukoliko težite eksponencijalnom rastu i vaš proizvod ima tendencije ka globalnom razvoju, definitivno treba napasti zemlje izvan granica Srbije.
Šta moram da spremim da bi bilo moguće uopšte aplicirati za podršku? Kako da odredim koliko mi je sredstava zapravo potrebno?
– Bitno je da postoji jasan strukturisan plan koji će objasniti ne samo čemu i kome je proizvod namenjen, već ono ključno – kako se dolazi do korisnika. Mnogo puta sam čuo fantastične ideje, ali potpuno bez strategije kako osvojiti korisnike, jer se mnogi oslanjanju na to da će korisnici doći sami od sebe samo zato što je proizvod dobar i inovativan. I tu pogreše. Što se tiče sredstava, svaki investitor voli da ispred sebe vidi precizno gde će ići novac koji vam daje, samim tim kada tražite novac, tražite samo onoliko koliko vam treba da ostvarite zacrtani cilj.
Kako i gde da tražim sredstva?
– U zavisnosti od faze u kojoj se projekat nalazi i od toga koliko novca se traži, donosi se odluka kome se obratiti. Postoje tri osnovna modela finansiranja – državne pozajmice, takozvani grantovi koje je najlakše dobiti i koji prevashodno ciljaju kompanije koje imaju samo biznis plan; privatni investitori, pojedinci koji će vam dati sopstveni novac i iz tog razloga ih je najteže ubediti da veruju u vas. Privatnim investitorima se uglavnom obraćaju projekti u srednjoj fazi, fazi rasta; fondovi su treća vrsta, zapravo menadžeri koji upravljaju tuđim novcem i kojima će isključivo biti bitne brojke koje je taj startap ostvario u prethodnom periodu. Ova vrsta finansiranja se koristi za eksponencijalni rast.
Da li je neophodno da imam registrovanu firmu?
– Da, ukoliko želite da aplicirate za sredstva, morate da otvorite firmu. Kad se aplicira za grant kod države, ona to radi da stimuliše privredu pa će želeti da postoji otvorena firma sa osnivačima koji imaju prebivalište te zemlje i u poslovnom planu mora postojati plan da se zaposle ljudi. Kod investitora će motiv biti da davanjem novca on postane suvlasnik te firme u koju investira, procentualno koliko novca daje, toliko udela dobija. Kod fondova će pretežno novac ulaziti u kompaniju u zamenu za akcije, dakle ovde će se preferencijalno tražiti da firma bude akcionarsko društvo. Za ove finese kod izbora oblika kompanija i koje su prednosti, obaveze i mane tih različitih oblika treba angažovati ljude koji će vas u pravim trenucima dobro i pravno savetovati.
Da li vredi da ciljam investitore odavde?
– S obzirom na to da naši bogati ljudi još uvek nisu dovoljno komforni ni edukovani u mogućnosti potencijalne zarade putem investiranja u startap kompanije, smatram da se u Srbiji još uvek teško nalaze pojedinci voljni da finansiraju mladu ideju. Ali ipak prvi novac uvek dolazi od porodice i prijatelja, tako da se sa tog aspekta može govoriti o povlačenju prvog novca u Srbiji.
Šta je ono na čemu ću sigurno pasti ukoliko nemam ili ne znam? Odnosno zbog čega će me investitori sigurno odbiti?
– Morate znati odgovor na svako moguće pitanje koje se tiče vašeg projekta, na sve zakonske regulative, prepreke i negativne aspekte. Budite spremni da imate odgovor i na najneprijatnije pitanje u vezi sa vašim proizvodom, jer se može desiti da baš zbog jednog lošeg odgovora investitor odustane.
Izvor Blic