Kada Srbija zabrani uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom, građani će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više, a najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 14 godina.
Kada je predsednik Aleksandar Vučić najavio mogućnost zabrane uvoza automobila sa Euro 3 standardom, kao jednu od mera za smanjenje zagađenja, bilo je jasno da će građani Srbije ubuduće voziti novija, ali i skuplja vozila. Umesto automobila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom, praktično bi bio moguć uvoz polovnih automobila sa standardom Euro 4, a čija je proizvodnja počela u junu 2005.
Embargo bi, dakle, bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput „Golfa četvorke“ ali i pojedinih modela „pežoa“ poput 307 ili „reno megana“. U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima, danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.
„Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom“, kaže za „Blic Biznis“ Jovan Radić, rukovodilac firme za uvoz polovnih automobila „V8“.
Miloš Petrović predsednik Asocijacije uvoznika vozila dodaje da su automobili sa motorom Euro 4 takođe stari po 10 i više godina jer su prvi proizvedeni 2005. godine.
„Ta vozila danas mogu da se nađu po ceni od 3.000 do 5.000 evra“, kaže Petrović, ukazujući na činjenicu da vozilo sa Euro 3 motorom zagađuje mnogo više od automobila sa Euro 5 motorom.Srbija je, inače, jedna od retkih evropskih zemalja čiji građani najčešće kupuju uvozne automobile sa Euro 3 motorom. Oni, prema procenama MUP, trenutno čine 80 odsto ukupnog voznog parka, ili konkretnije – Euro 3 motor u našoj zemlji ima 1,6 miliona vozila od ukupno nešto više od dva miliona automobila.
Od početka ove godine u Srbiju je uvezeno 100. 000 polovnih automobila značajno manje nego za isti period ranijih godina. Prošle godine je uvezeno oko 180.000, a godinu dana ranije 157.000 od čega je dve trećine imalo motor Euro 3 norme. Takođe, tokom 2016. godine u Srbiju je uvezeno 117.000 polovnjaka. Analize pokazuju i da je više od polovine uvezenih automobila, tokom prethodnih nekoliko godina, bilo starije od 11 godina.
BIH zabranila i Euro 3 i Euro 4
BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom. U junu ove godine su otišli i korak dalje tako što su zaustavili i uvoz polovnih automobila sa motorom Euro 4.
Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je januaru ove godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.
Euro 3 uveden pre 19 godina, Euro 5 u 2009.
Euro 1 je uveden 1993 godine, Euro 2 standard 1996. godine , a Euro 3 tokom 2000. godine. Euro 4 standard je u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je postao obavezujući za sve tipove automobila godinu dana kasnije. Prvi euro 4 dizelaši pojavili su se na proleće 2003. godine, dakle dve godine ranije nego što je ovaj standard postao i obavezujući u auto industriji. Septembra 2009. na scenu je stupio i standard Euro 5.
Čistiji vazduh i veća bezbednost
Može li zabrana uvoza starijih automobila značajno da poboljša kvalitet vazduha i da li je stop za euro 3 motore ključan za zdraviji život?
Analize ukazuju da pored saobraćaja na kvalitet vazduha značajno utiču i industrijska postrojenja, sagorevanje ogreva u pećima, kao i geografski uslovi… Pored automobilskih gasova i sezone grejanja, najveći pojedinačni zagađivači su stare termoelektrane koje nisu obnavljane, zastareli industrijski kapaciteti, kao i industrijski otpad.
S druge strane, zabrana uvoza polovnih automobila sa Euro 3 motorom znači da će Srbi voziti kvalitetnija i bezbednija vozila. Noviji automobili sa zahtevnijim, većim standardima imaju, recimo, i imaju ABS i sistem protiv proklizavanja, ali i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti), više vazdušnih jastuka, napredniju konstrukciju karoserije… Analize u BiH pokazale su , recimo, da je sa zabranom uvoza Euro 3 motora prosečna starost uvezenih vozila pala na 8,5 godina.
Izvor Blic