Tržište jednog od najvećih srpskih brendova – rakije, i dalje je sivo! I dok se neki red uveo u prodaju druge akcizne robe, čini se da država i nadležne institucije nikako ne mogu da stanu na put prodaji „ljute prepečenice“ van zakonskih okvira.
Još jedan u nizu pokušaja da se ovaj problem reši jeste odluka Vlade Srbije da osnuje radnu grupu od 18 članova, čiji će posao biti unapređenje proizvodnje i tržišta rakije. Kako je nedavno saopšteno, zadatak će biti izrada strateškog dokumenta, kojim će se sagledati situacija u oblasti proizvodnje i plasmana rakije, a u cilju donošenja odgovarajućih mera za rešavanje postojećih problema.
– Najveći problem kod proizvodnje rakije jeste sivo tržište – objašnjava Marko Aleksić, proizvođač rakije „Gružanska nit“. – Kod nas posluje dosta proizvođača koji nisu registrovani, ali i oni koji su registrovani svoju rakiju prodaju bez akcize, čime izbegavaju obaveze prema državi. Rakije u našoj zemlji ima mnogo. Naročito one koja se u balonima prodaje raznim ugostiteljskim objektima. Nedovoljno se kontrolišu ugostitelji, a naročito oni koji drže sale za proslave. Tu se prodaje najviše rakije iz sive zone.
Kako objašnjava Aleksić, iako je zakonski uređeno da rakija može da se proizvodi u malim količinama u kućnim uslovima, a ko želi takvu da je proda, može da je legalizuje tako što će je prodati kao sirovinu, a ne kao proizvod registrovanim destilerijama – to se slabo primenjuje. I to može da se prodaje samo „meka“ rakija. Takvim proizvođačima to se ne isplati, jer ovako mogu za više para da je prodaju nekom ugostitelju. Vlasnici restorana su u obavezi da napišu čiju rakiju prodaju, a često samo stoji „domaća“, što može da bude bilo šta.
– Sve može da se reši, pa i pitanje rakije – smatra Aleksić. – Država gubi mnogo novca od akciza. Uz to, ljudi nekad i ne znaju šta piju. Svakako, proizvođači rakije su veliki potencijal ove zemlje. Od ove proizvodnje država može dobro da profitira.
Nedavno je i predsednik Regionalne privredne komore Kragujevca Predrag Lučić izjavio da izvoz jakih alkoholnih pića iz Šumadije i Pomoravlja, beleži rast od 75 odsto. Njegova očekivanja su da taj izvoz premaši milion evra. Kako je rekao, na području Šumadije i Pomoravlja ima oko 40 proizvođača voćnih rakija. Uz to, oko dve trećine ukupnog izvoza iz ovih krajeva, otišlo je u SAD i Australiju.
Kako pratiti put rakije?
Prema rečima Darka Đurovića, predsednika Saveza proizvođača rakije Srbije, država je ozbiljno shvatila proizvodnju rakije. Cilj je da se podigne proizvodnja i prodaja ovog, tradicionalnog, srpskog pića.
– Želimo da se radi na razvoju puteva rakije, turizma i svim drugim merama koje će doprineti, ne samo proizvođačima, već svima u ovom lancu – govori Đurović. – Od voćara, pa do destilerija i samog plasmana u Srbiji, ali i u inostranstvu.
Izvor: Novosti