Daleko od posmrtnog zvona za gotovinu, porast digitalnih plaćanja će umesto toga dovesti do izumiranja plastičnih kartica, pokazuje istraživanje Deutsche Bank o budućnosti plaćanja.
Istraživanje zauzima suprotni stav od popularne pretpostavke da su dani novčanica i kovanica odbrojani, umesto da predviđa da će novac biti u upotrebi decenijama zbog dubokog ukorenjenog poverenja u njegovu vrednost u neizvesnim vremenima.
“Kada ljudi raspravljaju o budućnosti plaćanja, imaju tendenciju da predviđaju kraj gotovine“, navodi se u studiji.
“Naše je mišljenje drugačije. Ne samo što mislimo da će gotovina još dugo postojati, mi vidimo da prelaz na digitalna plaćanja ima takav potencijal da učini ništa manje od ponovnog uspostavljanja uravnotežene globalne ekonomske moći”, dodaju autori studije.
Umesto toga, u narednoj deceniji digitalna plaćanja će rasti laganom brzinom, što će dovesti do “izumiranja plastične kartice”, jer mobilna plaćanja obuhvataju dve petine kupovine u trgovini u SAD-u, što je četvorostruko više u odnosu na trenutni nivo.
Sličan rast očekuje se i u ostalim razvijenim zemljama. Međutim, različite zemlje će osetiti različite nivoe smanjenja gotovine i plastičnih kartica. Na tržištima u nastajanju učinak bi mogao stići i pre, gde mnogi kupci prelaze direktno s gotovine na mobilno plaćanje, a da nikad ne poseduju plastičnu karticu.
Za uvid u budućnost analitičari gledaju na Kinu, gde je vrednost internet plaćanja jednaka tri četvrtine BDP-a, gotovo dvostruko više u odnosu na udeo u 2012. Danas se nešto manje od polovine kupovina u trgovini u Kini radi putem digitalnog novčanika, što je daleko iznad nivoa na razvijenim tržištima.
Deutsche Bank je zdušna i u pogledu potencijala privatnih digitalnih valuta, napominjući da će rast korisnika blockchain novčanika nastaviti da odražava broj korisnika interneta, a do kraja decenije biće ih 200 miliona, duplo više nego sada.
“To će podstaći vlade, banke, korporacije i pružatelje plaćanja koji imaju koristi od digitalizacije plaćanja”, navodi se u istraživanju.
“A kad se zemlje i kompanije na kraju osvrnu na način na koji su prešle na digitalno plaćanje, može postati vrlo očito kako su ispunili svoj položaj u svetskoj ekonomiji”, zaključak je studije.
Investitor.me