Zvanični podaci o prometu robe tokom juna i jula još nisu objavljeni, ali u velikim trgovinskim lancima kažu da potrošači kupuju samo neophodno. Uprkos drugom talasu epidemije nema gomilanja zaliha, a maske su i dalje najtraženija roba.
Za razliku od prvog talasa epidemije kovida-19 kada su potrošači hrlili u velike markete i kupovali na veliko prehrambene proizvode, posebno ulje, brašno, kvasac, šećer… u drugom naletu epidemije njihove navike su se promenile.
Nigde nije bilo gužve, izostala je i kupovine zaliha prehrambenih proizvoda, a nisu zabeležene ni nestašice, kojih je bilo tokom prvog talasa epidemije, kada su se mogli videti prazni rafovi predviđeni za osnovne namirnice.
Povećana potrošnja samo sezonskih proizvoda
Prema rečima predsednika Društva trgovaca Novog Sada Mlađana Šumića, sada potrošači kupuju samo ono što im je potrebno i ne pazare namirnice u količinama koje znače punjenje zamzivača i ostava.
Iako mnogi zaposleni već nekoliko meseci rade od kuće, kako je dodao, nije registrovana promena u kupovini kafe, sokova, čajeva i slatkiša –uobičajenih osveženja na radnim mestima u kancelarijama.
„Primećena je veća kupovina vode i sladoleda, ali je to razumljivo za ovo doba godine, jer se leti ta dva proizvoda uvek prodaju više nego u ostalim delovima godine“, rekao je Šumić.
Onlajn trgovina i dalje raste
U kompaniji „Univereksport” navode da drugi talas koronavirusa potrošačima nije doneo brigu za namirnice, da se kupuje racionalno i da u prodavnicama ima svega. S druge strane, onlajn kupovina beleži visoke trendove rasta, rekli su u „Univereksportu”, mada su kupci i dalje okrenuti tradicionaloj kupovini, barem kada je reč o robi široke potrošnje
I u kompaniji „Lidl Srbija” kažu da drugi talas epidemije nije promenio navike kupaca u odnosu na period pre marta i pandemije kovid-19.
Sada potrošači kupuju samo ono šta im je potrebno i ne kupuje se, kao što je to bio slučaj za vreme prvog naleta virusa kovid-19, po nekoliko kilograma osnovnih namirnica. Doduše, u tom prvom naletu bila je na snazi vanredna situacija, a tada su se najviše kupovali brašno, ulje, trajno mleko i zamrznuto povrće, naveli su za „Dnevnik” iz kompanije „Lidl Srbija”.
Maske se najviše kupuju
Mlađan Šumić naglašava da su sada trgovine mnogo bolje snabdevene dezinfekcionim sredstvima, maskama i rukavicama za jednokratnu i višekratnu upotrebu nego u prethodnom periodu.
„U prvom talasu koronavirusa nedostajale su maske, koje sada mogu da se kupe u gotovo svakoj prodavnici“, kaže Šimić. „Maske se kupuju daleko najviše u odnosu na dezinfekciona sredstva i rukavice, a svakako svih tih artikala sada ima znatno više u ponudi nego u prvom talasu koronavirusa“.
Čeka se zvanična statistika
Još nema podataka o tome kakav je promet u maloprodaji bio u junu, kada nije bilo epidemije i vanrednog stanja, i u julu, mesecu na čijem je već početku virus počeo da se širi. Zvanična statistika kaže da su u maju, u mesecu u kojem je, u prvom delu, još bilo na snazi vanredno stanje – građani u maloprodaji kupovali 4,7 odsto više nego u maju 2019. godine.
Ministar trgovine Rasim Ljajić to je objasnio time da su potrošači putovanja, izlaske i kupovinu obuće zamenili kupovinom u velikim trgovinskim lancima. „To je i razlog što je zabeležen rast prodaje osnovnih proizvoda, ali je, istovremeno, prodaja odeće i nameštaja znatno opala“, kazao je Ljajić.
Biće zato zanimljivo videti koliko će se statistički podaci o prometu tokom juna i jula podudariti sa zapažanjima koje su izneli trgovci.
Izvor: Dnevnik.rs