Zvanični Peking je zainteresovan da jedna od tri najveće kineske državne avio-kompanije kupi paket akcija Etihada u Er Srbiji, saznaje Danas u dobro obaveštenim izvorima bliskim Vladi Srbije.
Kinezi žele da kupovinom paketa od 49 odsto akcija nekadašnjeg JAT-a učvrste svoju poziciju velikog investitora u Srbiji (nakon akvizicije Železare Smederevo i RTB Bor) i tako na „mala vrata“ uđu na evropsko avio-tržište.
U tom cilju zvanični Peking je već obavestio Vladu Srbije da je spreman da jedna od kompanija u vlasništvu kineske države preuzme paket akcija koji kontroliše Etihad, koji je već dugo u problemima, zbog čega se spekuliše da želi da izađe iz vlasništva u Er Srbiji, kompaniji koja posluje negativno.
– Državi Srbiji bi svakako odgovaralo da jedna velika kineska avio- kompanija postane vlasnik i time faktički preuzme upravljanje Er Srbijom. Shodno tome Vlada Srbije ne bi imala nikakve primedbe na to da Etihad proda svoje akcije kineskoj kompaniji. Međutim, u Vladi postoji dilema da li da kao većinski vlasnik Er Srbije da svoju saglasnost na takvu odluku, odnosno da prihvati kinesku kompaniju kao novog partnera, jer postoji bojazan da bi Brisel negativno reagovao na to – navodi naš sagovornik.
Eventualni odlazak Etihada iz Er Srbije
Poznato je da je Evropska unija veoma skeptična prema bilo kakvim kineskim ulaganjima u zemlje „starog kontinenta“ jer u tome vidi ekspanzionističku politiku Pekinga a kompanije iz te zemlje smatra sklonim nelojalnoj konkurenciji i kršenju tržišnih pravila po kojima funkcioniše ekonomija u zemljama članicama Unije.
Brisel takvu politiku prema kineskim investicijama očekuje i od svojih partnera, poput Srbije koja želi da postane član EU.
Upravo je to razlog zbog koga, kako Danas saznaje, Vlada Srbije nije niti dala pozitivan odgovor na predlog Pekinga niti je sa tom informacijom izašla u javnost.
S druge strane, vlastima u Srbiji kao „mač nad glavom“ visi eventualni odlazak Etihada iz Er Srbije.
U tom slučaju Vlada bi ostala bez partnera u Er Srbiji a aktuelna vlast nije spremna da upravlja tom kompanijom kao državnim preduzećem.
Er Srbija naime za državu predstavlja balast koga se bar delimično oslobodila ulaskom u odnose sa Etihadom.
Ali u slučaju da kompanija iz Emirata ode država će se naći pred teškim izborom, da prihvati ponudu Pekinga i zameri se Briselu ili da Er Srbija ostane bez poslovnog partnera što bi predstavljalo verovatno kraj za tu kompaniju ali i veliki minus u očima javnosti za Vladu Srbije.
Pokušali smo juče da komentar dobijemo u Vladi Srbije, resornim ministarstvima privrede, finansija i saobraćaja kao i Er Srbiji, ali do zaključenja ovog izdanja niko nije odgovorio na postavljena pitanja.
Kontaktirali smo i Etihad kao i nadležne u kineskim vlastima ali smo takođe, bar zasad, ostali bez odgovora.
Inače, Kina u svom vlasništvu ima tri moćne avio-kompanije. To su Er Čajna, Čajna sautern erlajns i Čajna istern erlajns.
Sve tri kompanije ostvaruju međunarodne letove i spadaju u red najvećih avio preduzeća u svetu.
Odlični odnosi Kine i UAE
Početkom ove godine je zvanično objavljeno da osim prodajom 38 aviona, finansijske probleme u kojima se nalazi, Etihad namerava da reši i smanjenjem ili potpunim otkazivanjem saradnje sa avio-kompanijama u kojima je partner. Inače, Ujedinjeni Arapski Emirati i Kina imaju odlične diplomatske odnose a dokaz za to je da je pre nekoliko dana ministarstvo zdravlja te zemlje odobrilo za upotrebu vakcinu protiv korona virusa kineske kompanije Sinofarm. Shodno tome postoji realna mogućnost da bi se Etihad ako prodaje svoj udeo u Er Srbiji opredelio da kupac bude upravo kineska avio-kompanija.
Izvor: Danas
Foto: Pixabay