Juče je započeta petnaestodnevna javna rasprava o Planu za kvalitet vazduha u Beogradu, u koju mogu da se uključe svi građani i građanke.
Naša prestonica se sve čeće nalazi na vrhu liste najzagađenijih gradova na svetu. Obeshrabrujuće je to što nas ovakvi „uspesi“ više ne iznenađuju. Možda je čak i gore od saznanja šta dišemo delovala nezainteresovanost vlasti za rešavanje ovog problema. Međutim, u međuvremenu su se ipak desile neke promene. Stavljen je na javnu raspravu nacrt Plana za kvalitet vazduha za narednih deset godina. Može mu se pristupiti preko ovog linka.
Plan sadrži i kratkoročne i dugoročne mere kojih ukupno ima 43.
“Jedna od kratkoročnih mera je povećanje učestalosti pranja ulica čime se smanjuje resuspenzija redukovanih čestica. Poslednje dve godine kupili smo 25 novih cisterni, tako da danas ukupno 50 cisterni pere ulice. Ove godine kupujemo još četiri cisterne na gas i deset elektročistilica. Kupujemo stotinu novih autobusa na gas za gradski prevoz, u skladu sa odlukom Grada da ubuduće sva vozila u komunalnom sistemu budu na prirodni gas, hibridna ili električna”, rekao je tim povodom zamenik gradonačelnika Goran Vesić.
On je naglasio da je posebno važno da građani budu tačno i pravovremeno informisani o zagađenju.
“Naše merne stanice su veoma stare i neprecizne. Ove godine će biti kupljeno 25 novih mernih stanica koje ne samo što će precizno i tačnije meriti zagađenje već će imati i softver koji će predviđati zagađenje, tako da će građani moći da dobiju i prognoze. To će nam omogućiti da se na vreme pripremimo i zaštitimo građane od štetnih uticaja”, tvrdi on. Prema njegovim rečima Beograd će u okviru projekta „pametan grad” obezbediti 250 lokacija sa mernim mestima na kojima će građani preko aplikacije moći da se obaveste o stanju zagađenja.
Gašenje individualnih ložišta
Govoreći o dugoročnim merama, Vesić je najavio kupovinu 500 autobusa na prirodni gas u narednih pet godina, kao i izgradnju 50 novih kilometara tramvajske mreže.
“Već ove godine raspisujemo tender za javno-privatno partnerstvo za rečni prevoz. Izgradićemo dva tunela u gradu, posebno onaj od Karađorđeve do Pančevačkog mosta kojim se smanjuje zagađenje za osam odsto u centru grada, a za 14 odsto se smanjuje saobraćaj. Tu je i novih 110 kilometara biciklističkih staza, a uvešćemo i sistem javnih bicikala koji ćemo takođe realizovati u drugoj polovini ove godine. Zatim će uslediti gašenje kotlarnica i individualnih ložišta uz subvencije, izgradnja novih pešačko-biciklističkih staza, umanjenje doprinosa za građevinsko zemljište za one koji budu gradili energetski efikasne zgrade, postavljanje 120 javnih punjača za električne automobile, gasifikacija čitave teritorije Beograda koja će biti završena do kraja sledeće godine i nastavak izgradnje toplovodne mreže”, objasnio je Vesić.
Naglasio je da je upravo zatvorena deponija Vinča, koja je u poslednjih 50 godina emitovala četiri milijarde kubika metan gasa u atmosferu. Umesto nje koristićemo novu deponiju sa postrojenjem za preradu otpadnih voda, a metan gas ćemo upotrebljavati za zagrevanje Beograda. Kako bismo sve to uspeli, upravo završavamo toplodalekovod od deponije Vinča do toplane na Konjarniku u koji smo uložili 24 miliona evra, kaže zamenik gradonačelnika.
Izvor: Beoinfo
Foto: Bif