Između marta i novembra prošle godine, čak i dok je korona virus pustošio ekonomije širom sveta, najbogatiji čovek Indije odlučio je da se sa više od 27 milijardi dolara kladi na budućnost interneta.
Više od polovine te količine novca stiglo je iz Silicijumske doline. Počelo je sa 5,7 milijardi dolara od Fejsbuka u martu, jednom od najvećih investicija u istoriji američke kompanije. Silver Lake Partners, privatna akcionarska kompanija sa sedištem na osam kilometara od sedišta Fejsbuka (FB) Menlo Park, usledila je sa sopstvenim ulaganjem samo nekoliko nedelja kasnije, kao i General Atlantic i Palo Alto, generalni direktor TPG Capital sa sedištem u San Francisku, piše CNN Business.
Sledile su manje investicije Kualcomma (KCOM) i Intela (INTC), pre nego što je Gugl (Google) upao sa 4,5 milijardi dolara da nabuja impresivan budžet.Indija
Primalac svih tih milijardi je Jio Platforms, deo Ambanijevog prostranog konglomerata Reliance Industries. Jio je počeo kao mobilna mreža 2016. godine i od tada je prikupio oko 400 miliona korisnika i pokrenuo uslugu striminga, aplikaciju za video konferencije, optičku mrežu širokog opsega i digitalna plaćanja.
Njegovi veoma jeftini podaci pomogli su da se stotine miliona Indijanaca po prvi put dovedu na mrežu. Kada je Ambani pokrenuo Jio, Indija je imala manje od 350 miliona korisnika interneta. Sada ima 750 miliona.
“Mnogo ovih promena, posebno u pogledu dovođenja ljudi na mrežu, dogodilo se zahvaljujući pozitivnom poremećaju koji je Jio pokrenuo”, rekao je Ajit Mohan, potpredsednik Fejsbuka i generalni direktor u Indiji, za CNN Business. “Jio je bio heroj u toj priči u smislu pružanja tog pristupa i mislim da to postavlja kontekst za našu investiciju i Jio i naše partnerstvo, jer … videli smo usklađivanje vizije.”, dodao je.
Ambanijeva vizija postaje sve veća
Nakon što je prikupio više od 20 milijardi dolara za platforme Jio, Reliance se “udvarao” investitorima zbog svog maloprodajnog poslovanja. Između kraja septembra i početka novembra, Reliance Retail je prikupio oko 6,4 milijarde dolara, od čega je većina došla od investitora kompanije Jio, uključujući Silver Lake, General Atlantic, TPG, kao i suvereni fond bogatstva Saudijske Arabije.
Trgovački lanac Ambani najveći je u Indiji, sa više od 12.000 prodavnica. I nije krio svoje ambicije da kombinuje svoja maloprodajna i tehnološka carstva i preuzme dva velika američka igrača. Amazon (AMZN) i Valmart (VMT) Flipkart dominiraju onlajn kupovinom u Indiji, kontrolišući više od 60 odsto tržišta između njih. Ambani agresivno prisvaja parče.
To čini sa JioMart-om, inicijativom najavljenom 2019. godine za dovođenje na mrežu hiljada indijskih mama-pop prodavnica poznatih kao “kirane. A Reliance Retail je nedavno kupio jednog od svojih najvećih indijskih rivala, Future Retail, za 3,3 milijarde dolara – posao koji je započeo dugu i složenu pravnu bitku sa Amazonom.
Iako sve to radi, najbogatiji čovek Indije već gleda sledeću veliku stvar – dovođenje 5G u Indiju u drugoj polovini 2021. godine.
“Pokretaće ga autohtona razvijena mreža, hardver i tehnološke komponente”, rekao je Ambani virtuelnoj publici na kongresu India Mobile u novembru, sa mogućnošću da kineski Huavei bude isključen iz izgradnje 5G mreže u zemlji.
Bilo koji od tih planova sam za sebe bio bi veliki poduhvat, a sprovođenje svih njih zajedno ogroman je zahtev čak i za jednog od najboljih svetskih milijardera. Njegova ambicija je da suštinski transformiše način na koji više od milijardu ljudi komunicira, posluje i kupuje.
“Stvaramo ubedljiva domaća rešenja u obrazovanju, zdravstvu, poljoprivredi, infrastrukturi, finansijskim uslugama i novoj trgovini”, rekao je Ambani u svom govoru. “Svako od ovih rešenja, jednom dokazano u Indiji, biće ponuđeno ostatku sveta za rešavanje globalnih izazova”, naveo je on.
Geografija vs tehnologija
Ali milijarderu, koji navodno želi da Jio iznese u javnost u Sjedinjenim Državama, možda će biti izazov da meteorski uspon kompanije u Indiji usmeri na uspeh na globalnoj sceni.
“Oslanjanje nema nijedno područje u kojem ima tehnološku prednost i superiornost poput recimo Google-ove pretrage, Facebook-ovog portfelja društvenih mreža, Amazonovog motora za e-trgovinu, Alibabine kombinacije prednosti u e-trgovini i plaćanjima ili super aplikacije Tencent”, ocenio je Ravi Shankar Chaturvedi, direktor istraživanja na Institutu za biznis u globalnom kontekstu u školi Fletcher na univerzitetu Tufts.
Umesto toga, Jio-ova dominacija je uglavnom geografska, čemu je pomogao regulatorni režim koji podržava domaće igrače.
“Čovek bi teško mogao da dođe do smislene liste tehnoloških inovacija i IP-a koje je Jio stvorio, a koje bi mogle biti osnova za njegovo širenje u inostranstvo”, dodao je Chaturvedi.
Indija je, naravno, velika nagrada za sebe koju je Jio već uveliko uhvatio.
Internet populacija u zemlji od 750 miliona, koja je druga samo nakon Kine, koja decenijama isključuje američke kompanije, najveći je žreb za globalnu tehnologiju. Facebook, Google, Amazon, Netflik (NFLKS) i Uber (UBER), da nabrojimo nekoliko, već su potrošili nekoliko godina i milijarde dolara da bi otvorili tržište.
“Za Silicijumsku dolinu samo je indijsko tržište veće od pet sledećih najvećih potrošačkih tržišta – prema broju stanovnika – na svetu zajedno”, rekao je Chaturvedi.
Izvor: Bizinfo
Foto: Pixabay