Iako su vozila na električni i hibridni pogon već dugi niz godina prisutna na tržištu, očekuje se da će njihova proizvodnja i upotreba tek doživeti pravu ekspanziju. Razlozi za to su brojni – od različitih regulativa za očuvanje životne sredine koje države širom sveta usvajaju, preko porasta ekološke svesti samih vozača, do industrije automobila koja i sama nastoji da svoje proizvode učini manje štetnim po okolinu.
Ministarstvo zaštite životne sredine je ranije ove godine objavilo procenu[1] da se u našoj zemlji trenutno koristi oko 4.000 električnih i hibridnih vozila. Podaci kompanije S Leasing pokazuju da je u protekle tri godine primetan trend rasta učešća ovih vozila u njenom portfoliju.
„Segment hibridnih i električnih vozila, ukupno posmatrano, porastao je od 1,7 odsto udela broja finansiranih vozila 2018. godine do 4,5 odsto prošle godine, dok u ovoj godini beležimo sličan trend. Kada je reč o broju vozila, rast je zabeležen i u segmentu hibridnih i u segmentu električnih vozila, ali su hibridna značajno dominantnija,“ ističe Bojan Vračević, predsednik Izvršnog odbora kompanije S-Leasing.
Visoka cena električnih i hibridnih vozila glavna je prepreka za mnoge vozače koji bi se radije opredelili za ovaj zeleniji vid transporta. Ipak, uz porast masovne proizvodnje i dalji razvoj tehnologija očekuje se da će cena u budućnosti biti niža. Dok se to ne desi, veliki broj zemalja, među njima i Srbija, nude različite olakšice kako bi podstakle kupovinu električnih i hibridnih vozila. Tako je krajem prošle godine Vlada Republike Srbije usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila, kojom je za podsticaj kupovine ekološki prihvatljivih vozila izdvojeno 120 miliona dinara, a u zavisnosti od vrste vozila subvencije mogu da iznose od 250 do 5.000 evra. Osim toga, na snazi je i odluka Vlade da vozače električnih i hibridnih automobila oslobodi plaćanja poreza na upotrebu motornih vozila.
„S-Leasing nastoji da u saradnji sa svojim partnerima kupcima omogući povoljnije uslove za nabavku ovih vozila, a pojačanom interesovanju doprinele su i subvencije države. Značajniji rast prodaje električnih i hibridnih vozila očekujem u godinama koje dolaze. Preduslovi za to su da država nastavi program subvencija za nabavku ovih vozila i vlasnicima omogući dodatne olakšice. Takođe, osim pristupačnije cene vozila koja bi mnoge vozače motivisala da se opredele za ovaj ekološki održiviji vid transporta, većem broju električnih vozila na našim putevima doprinelo bi i značajnije širenje infrastrukture za punjenje baterija,“ zaključuje Vračević.
Erste Grupa: Zeleniji izvoz automobila iz regiona CIE
Analiza izvoza hibridnih i električnih vozila iz zemalja regiona CIE koju je sprovela Erste Grupa takođe pokazuje da je popularnost zelenijih prevoznih sredstava znatno porasla proteklih nekoliko godina. Dok su automobili na benzin i dizel imali ubedljivo najveći udeo u izvozu automobila iz CIE u zemlje EU i treće zemlje u 2015. godini, analiza strukture prošlogodišnjeg izvoza automobila prema vrsti motora daje prilično drugačiju sliku.
Premda je obim trgovine pogođen ograničenjima uvedenim u kontekstu pandemije, izvoz električnih i hibridnih automobila zabeležio je primetan porast u svim zemljama CIE osim Hrvatske. Hibridni i električni automobili imali su primetan udeo u ukupnom izvozu automobila iz regiona u 2020. godini – od 0,4% u Hrvatskoj do 20% u Slovačkoj i 24% u Rumuniji. Udeo zelenijih vrsta motora bio je viši u izvozu automobila unutar EU, uz izuzetak Slovačke u kojoj su hibridni i električni automobili bili nešto zastupljeniji u trgovini sa zemljama izvan EU. Velika je verovatnoća da će se trend u prilog zelenijim vrstama motora nastaviti i u predstojećih nekoliko godina.
Foto: Pixabay