Home VestiEkonomija Korona postala pogodno tlo za merdžovanje kompanija

Korona postala pogodno tlo za merdžovanje kompanija

by bifadmin

Čini se da u kratkom roku nikada nije bilo više akvizicija u milijardama. Najnovija je širenje Koka Kole koja je kupila konkurenta za fantastičnih 5,6 milijardi dolara. Prethodno je Investiciona banka JPMorgan saopštila da planira kupovinu 75 odsto u Volkswagenovo jjedinici zaplaćanja… Šuškkalo se i da je PejPal hteo da kupi Pinterest…

Prema podacima KPMG, obim akvizicija i spajanja kompanija do kraja ove godine mogao bi da obori sve rekorde i da vredi 6 biliona dolara. Već sada ove transakcije širom sveta vrede oko 4,3 biliona dolara. Poređenja radi, prethodni rekord postavljen je u 2015. i iznosio je 4,8 biliona dolara.

Zašto se biznisi odlučuju na te poteze?

Prema mišljenju stručnjaka aktivna kupovina i spajanje sa drugim kompanijama je eksplodiralo ove godine zbog kombinacije 3 faktora od kojih su neki postojali i pre pandemije: višak investicionog kapitala; dinamika oportunističkih kupaca i nestrpljivih prodavaca, evolucija transakcionih procesa…

Takođe, treba imati u vidu, da kako kriza odmiče, a kamatne stope se ne menjaju, mnogi iz finansijskog sveta grabe priliku da ulože višak kapitala – bilo da osiguraju što bolje poslovanje u jednom neizvesnom kontekstu, bilo da na talasu optimizma na taj način razvijaju svoj posao dalje.

Najveća Koka-Kolina akvizicija ikada

Coca-Cola je 2. novembra objavila da je stekla potpunu kontrolu nad proizvođačem sportskih napitaka Bodiarmor za 5,6 milijardi dolara, što ovo čini najvećom KoKa-Kolinom akvizicijom jednog brenda do sada.

Gigant je kupio 15 odsto udela u Bodiarmor 2018. godine i tako postao njegov drugi najveći deoničar, a sada je saopštio da preuzima ostatak deonica. U to vreme košarkaška legenda Kobi Brajant bio je treći najveći deoničar firme Bodiarmor nakon ulaganja iz 2013., samo dve godine nakon osnivanja.
JP Morgan i Volksvagen

Investiciona banka JPMorgan je saopštila da planira da kupi većinski udeo od blizu 75% u Volkswagenovoj jedinici za platni promet. Američki bankarski gigant je naveo da će ovim ugovorom proširiti svoje kapacitete za digitalna plaćanja i prvi put ući u automobilsku industriju.

Ovo je samo jedna u nizu akvizicija i investicija JPMorgana ove godine. Kompanija je u junu postigla dogovor o preuzimanju britanske onlajn firme za upravljanje bogatstvom Nutmeg, kao i o kupovini platforme OpenInvest, sa sedištem u San Francisku, koja je fokusirana na etička ulaganja.

Amazon je kupio MGM

Američka kompanija za e-trgovinu Amazon je danas objavila da je kupila filmski studio MGM za 8,45 milijardi dolara što je najambiciozniji potez u filmskoj industriji , prenosi CNBC.
Ovo je druga najveća amazonova akvizicija od kada je 2017. godine kupio lanac prodavnica prehrambenih proizvoda Whole Foods. Iz Amazona kažu da žele iskoriste bogatu istoriju ovog studija kao i njegov ogroman katalog od 4,000 filmova i 17,000 TV serija kako bi unapredili poslovanje svog ogranka Amazon Studio.

Tako će se Amazonovoj zbirki filmova pridružiti i serijal „Džejms Bond“, serija i film „Fargo“, „Priča o sluškinji“ i mnogi drugi naslovi.

Šuškalo se i da PejPal hteo da kupi Pinterest

Mediji si objavili da je PejPal, servis za onlajn plaćanje u pregovorima o kupovini digitalne pinbord stranice Pinterest za čak 45 milijardi dolara.
Blumberg Njuz je prvi objavio vest o razgovorima dve kompanije prošle nedelje, što je kasnije potvrdio Rojters. Izvor agencije rekao je da je PejPal ponudio 70 dolara po deonici, za Pinterest.

Dogovor bi, po toj ceni, bio najveća akvizicija kompanije, nadmašivši Microsoft koji je 2016. godine za 26,2 milijarde dolara kupio poslovnu mrežu LinkedIn.

Infobip kupio Peerless Network

Vodnjanski Infobip, globalna klaud komunikacijska platforma i vodeća IT kompanija u regionu, sklopio je kupoprodajni ugovor o preuzimanju američke kompanije Peerless Network, globalnog pružioca VoIP (Voice over IP) usluga sa sedištem u Čikagu.

Vrednost akvizicije je poverljiva informacija, a plaćanje je izvršeno kombinacijom novca i deonica Infobipa. Uprava Peerless Networka takođe je uložila delove svojih vlasničkih udela u Peerless Networku u Infobip.
Osnovan 2008. godine, Peerless Network s vlastitom glasovnom mrežom nacionalne rasprostranjenosti pouzdani je izbor niza Fortune 500 kompanija. Već više od deset godina kompanija pruža najagilnija, najisplativija te implementacijski najjednostavnija glasovna rešenja te vrhunsku korisničku uslugu kako bi se zadovoljile work-from-anywhere potrebe poslovnih subjekata.

Rimac Bugati

Ovog leta je odjeknula informacija da je mladi hrvatski preduzetnik, rođeni Bosanac Mate Rimac preuzeo kultni automobiliski brend Bugatti.

Udruživanjem Rimac Automobila i Bugati Automobila stvoren je Bugatti Rimac (u kojoj će većinski udeo imati novoformirana Rimac grupa), a koji (in)direktno kontroliše nemački Porše (član Volksvagen grupe) sa 58,2 posto vlasništva, dok je Mate Rimac ostao na čelu, ali sa manjinskim paketom od 20,4 posto deonica. Ovde je bilo reči ne o keš transakciji već o zameni deonica što reflektuje posledično preslaganje strukture hrvatske firme. Njome Rimčev startap je de fakto prestao da bude startap i dodatno se integrisao unutar kišobrana Folksvagen grupacije čiji je deo i Porše.

Rimac Automobili postaju Rimac grupa (podeljena na Bugatti Rimac te Rimac Tehnolodži) u kojoj Mate Rimac formalno ima najveći pojedinačni udeo od 37 odsto, nemački Porše 24 odsto, Hyundai 12 odsto, a ostali deoničari 27 odsto.

Donesi je sada Glovo

Španska kompanija za multikategorijske dostave, Glovo, je ove godine preuzela brend „Donesi“ u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini u okviru serije pojedinačnih akvizicija od grupe Diliveri Hirou (Delivery Hero) u regionu u centralnoj i istočnoj Evropi.

Glovo je od Diliverija, jedne od vodećih svetskih platformi za dostavu, takođe preuzeo brend Fudpanda (Foodpanda) u Rumuniji i Bugarskoj, kao i brend Pauza u Hrvatskoj.

Ukupna vrednost ovih akvizicija je 170 miliona evra.

Izvor: Blic

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar