Dok je automobilski sektor fokusiran na predstojeće izazove i povratak na stopu rasta pre pandemije, u očima potrošača, ključne vrednosti u izboru vozila ostaju pristupačnost i proverena tehnologija (ono što poznaju od pre). Deloitte već 12 godina istražuje trendove među kupcima automobila koji utiču na sve brže promene u globalnom ekosistemu mobilnosti.
Ovogodišnji izveštaj, „Globalno istraživanje o stavovima kupaca automobila u 2022. godini“, ispituje različite stavove kupaca koji se odražavaju na globalni automobilski sektor, uključujući razvoj naprednih tehnologija, održivost, očekivanja cena novih vozila, virtuelnu kupovinu i usluge mobilnosti. Izveštaj je zasnovan na ispitivanju stavova više od 26.000 potrošača iz 25 zemalja koje je sprovedeno između septembra i oktobra 2021.
Budućnost električnih vozila
Dok globalni proizvođači automobila pokušavaju da ispune svoja obećanja o električnoj budućnosti, potrošači su zainteresovani za održivi (električni) pogon samo ako će smanjiti troškove za gorivo, imati bolje iskustvo vožnje i osećaj doprinosa životnoj sredini. Međutim, zbog određenih ograničenja sa kojima se vozači električnih vozila i dalje suočavaju, mnogi kupci se i dalje okreću proverenim, dobro poznatim vozilima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa je samo mali deo potrošača spreman da plati za napredne tehnologije.
• Uprkos rastućem društvenom interesovanju za ekologiju i održivost, većina potrošača još uvek nije spremna da plati više od 500 dolara za napredne tehnologije kao što su motori na alternativne izvore energije. Štaviše, potrošači nerado plaćaju druge vrste napredne opreme, uključujući autonomnu vožnju, povećanu bezbednost i povezanost.
• Shodno tome, vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem će i dalje imati prioritet, i biće budući izbor američkih kupaca (69%). Kada je reč o alternativnim motorima, interesovanje potrošača za električna vozila na baterije najveće je u Republici Koreji (23%), Kini (17%) i Nemačkoj (15%), dok su japanski kupci (48%) skloniji hibridim električnim vozilima.
• Iako interesovanje za električna vozila ne raste u skladu sa pređašnjim prognozama, istraživanja ukazuju na dva glavna motiva za njihovu kupovinu među globalnim potrošačima u SAD, Nemačkoj, Japanu, Republici Koreji, Indiji i jugoistočnoj Aziji, a to su: sve veća zabrinutost zbog klimatskih promena i želja za smanjenjem emisije gasova sa efektom staklene bašte.
• Većina budućih kupaca električnih vozila namerava da svoja vozila puni kod kuće, posebno u Japanu (76%), Indiji (76%), SAD (75%) i Nemačkoj (70%). Potražnja za javnim punionicama najveća je u Republici Koreji (38%) i jugoistočnoj Aziji (29%).
• Među onima koji nameravaju da pune svoja vozila kod kuće, dve trećine (66%) Amerikanaca namerava da koristi tradicionalne javne mreže. Međutim, potrošači u Indiji, Kini i jugoistočnoj Aziji nameravaju da koriste javnu mrežu i obnovljive izvore energije.
• Potrošače u Nemačkoj (24%), Kini (22%) i SAD (20%) najviše brine domet (kilometraža po punjenju) električnih vozila, dok potrošači u Aziji (Jugoistočna Azija 28%, Republika Koreja 26%, Indija 23% i Japan 19%) najviše brine nedostatak javne infrastrukture za punjenje.
• Potrošači u SAD očekuju da će potpuno napunjeno električno vozilo imati domet do 500 milja, dok potrošači u Kini,
Japanu i Indiji očekuju domet od približno 250 milja.
Automobilska industrija ostaje otporna uprkos pandemiji koja utiče na skoro svaki aspekt njenog poslovanja. Uprkos izazovima sa kojima se suočava, automobilska industrija ostaje posvećena električnoj mobilnosti. Svest potrošača o potrebi zaštite životne sredine i održivosti, u kombinaciji sa rastućom cenom fosilnih goriva, su trendovi kojima svi proizvođači vozila moraju da se pozabave. Štaviše, oni koji svoju budućnost zasnivaju na proizvodnji električnih vozila, u komunikaciji sa kupcima, posebnu pažnju treba da posvete predstavljanju planova i saradnji na unapređenju neophodne infrastrukture za punjenje.
Budućnost procesa izbora i kupovine vozila
Kupci novih vozila i dalje su skloniji tradicionalnoj kupovini uživo na licu mesta nego putem virtuelnih platformi. Međutim, virtuelna kupovina postaje sve popularnija zbog svoje pogodnosti, brzine i jednostavnosti.
Covid-19 je značajno uticao na odluku o kupovini automobila potrošača u Indiji (64%) i jugoistočnoj Aziji (63%). Nasuprot tome, više od dve trećine potrošača u SAD (69%) reklo je da pandemija nije uticala na njihove planove da kupe automobil.
• Potrošači u Indiji (45%) i jugoistočnoj Aziji (31%) kažu da žele da kupe automobil kako bi izbegli javni prevoz, dok je samo 14% američkih vozača to reklo.
• Značajan procenat potrošača širom sveta radije kupuje automobile uživo: 80% u jugoistočnoj Aziji, 78% u Nemačkoj i 75% u SAD.
• Zanimljivo je da u slučaju kupovine preko virtuelnih platformi, potrošači u većini zemalja radije kupuju direktno od ovlašćenog distributera, uključujući SAD (48%). Nasuprot tome, japanski potrošači biraju da kupuju direktno od samog proizvođača automobila (49%).
• Praktičnost je najveća prednost virtuelne prodaje vozila potrošačima u Republici Koreji (68%), Japanu (41%), Nemačkoj (40%) i SAD (39%). Jednostavnost je najvažnija prednost za potrošače u Kini (33%) i Indiji (27%) i SAD (25%).
Lična mobilnost ostaje najvažnija
Usluge zajedničke mobilnosti, uključujući pretplatu na vozila i usluge rezervisanog prevoza, polako se vraćaju na nivoe pre pandemije, dok su putnički automobili zadržali svoju poziciju najpoželjnijeg prevoznog sredstva.
• Više od tri četvrtine Amerikanaca (76%) kaže da im je lično vozilo glavno prevozno sredstvo. Međutim, veliki broj kupaca u Republici Koreji (31%) i Japanu (27%) putuje javnim prevozom.
• Usluge pretplate na vozila su popularnije na globalnim tržištima, dok interesovanje za njih u SAD i dalje raste. Skoro jedna trećina američkih potrošača zainteresovana je za usluge pretplate na vozila kako bi pristupila raznim markama i modelima automobila i polovnih automobila (32% po artiklu).
• Praktičnost, fleksibilnost u zameni vozila i dostupnost vozila su glavni razlozi za odabir usluge pretplate vozila u Sjedinjenim Državama.
Aktuelne promene u automobilskoj industriji uzrokovane su pandemijom, ponašanjem potrošača i novim proizvodima i uslugama. Agilnost ponude, koja se bavi zahtevima potrošača u kontekstu praktičnosti i lakoće korišćenja, kao što su virtuelna kupovina i aplikacije za mobilnost, može se pokazati korisnom za one proizvođače automobila koji žele da budu percipirani kao predvodnici trendova. Međutim, moramo biti svesni da su promene postojećih navika i paradigmi u automobilskom sektoru često složene, dugotrajne i skupe, te da je teško uveriti kupca da plati dodatne tehnologije i usluge u svetu u kojem je mnogo aplikacija besplatno.