Home VestiEkonomija Šta je tzv. ekonomija “Buy nothing” i kako je pandemija pogurala njen uspon?

Šta je tzv. ekonomija “Buy nothing” i kako je pandemija pogurala njen uspon?

by bifadmin

Vreme pandemije uticalo je na to da interesovanje za učešče u grupama “Buy nothing” (Ne kupuj ništa) bude sve veće na društvenim mrežama.

Milioni ljudi sada se pridružuju grupama koje pomažu komšijama i sugrađaniema da nabave stvari koje su im potrebne bez da za to plate i jedan cent.

Bez obaveza i zarade

Projekat „Ništa ne kupuj“ gradi ekonomiju zasnovanu na davanju dobara i usluga unutar malih zajednica. Potencijalni članovi poklone daju bez ikakvih obaveza i očekivanja nagrade ili zarade.

Ove grupe postoje na društvenim mrežama i članovi se podstiču da ponude svoje vreme i pozajme stvari koje će nekome možda trebati na samo nekoliko sati, poput automobile, kalupa za torte i slično.

Pošto problemi u lancu snabdevanja otežavaju ljudima da dobiju željenu robu na vreme, mnogi su pronašli rešenje u onlajn grupama u kojima članovi poklanjaju stvari besplatno.

Grupe “Buy nothing” sve popularnije

Takve grupe su veoma popularne poslednjih meseci, a jedna od njih dostigla je čak više od četiri miliona članova u avgustu prošle godine.

Američki mediji prenose da nikada nije bilo lakše uključiti se u taj projekat i da će uskoro biti “lansirana” i aplikacija.

Sa aplikacijom za pametne telefone, članovi neće morati da se prijave lokalnom administratoru da bi se pridružili grupi, što je proces koji može da potraje danima.

Članovi ovih grupa se obavezuju da neće biti kupovine, prodaje, trgovine, trampe, preporuka ili prikupljanja sredstava od onoga što poklone.

Takođe ove grupe se ne smeju koristiti kao “deponija” za stvari kojih neko samo želi da se reši.

Ovu ideju pokrenule su 2013. godine dve žene na ostrvu Bejnbridž u Vašingtonu.

Zašto su važne ovakve inicijative?

U međuvremenu za sve ove godine ideja je pokrenula osnivanje 6.700 Fejsbuk grupa “Buy Nothing” u 44 zemlje.

Cilj uzdržavanja od kupovine je skretanje pažnje javnosti na potrošačko društvo i to da profit ne bi trebalo da bude cilj svake aktivnosti.

Inače, Dan uzdržavanja od kupovine (Buy nothing day) obeležava se 27. novembra u mnogim zemljama u svetu.

Realizuje se kroz 24 časovni moratorijum na kupovinu i niz javnih akcija poklanjanja i razmene starih stvari.

Pandemija uticala na razmišljanje o drugim zapostavljenim vrednostima
Kolektivno čišćenje ormara koje se dešavalo dok su ljudi bili u karantinu i socijalno izolovani podstaklo je pokret, kao i ekonomska neizvesnost koju je izazvala pandemija, kažu stručnjaci.

Rebeka Rockefeller, suosnivač projekta “Buy Nothing”, kaže da je “ekonomija poklona” prisutna oduvek sa razlogom.

„Ovako smo prvobitno preživeli kao vrsta. Ima smisla da je to nešto što sada ponovo otkrivamo vrednost, jer smo na jednoj od onih prelomnih tačaka u društvu gde moramo mnogo da razmišljamo o tome kako ćemo napredovati i ako budemo, svi će uspeti”, navodi ona.

Izvor: BIZLife

Foto: Pixabay

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar