Gume za točkove proizvode skoro 2.000 puta više štetnih čestica nego što izlazi iz auspuha modernih automobila, pokazuju testovi sajta Emissions Analytics. Te male čestice koje one ostavljaju za sobom zagađuju vazduh, vodu i zemljište raznim toksičnim organskim jedinjenima, među kojima ima i kancerogenih jedinjenja.
Ova saznanja mogla bi da prošire fokus regulatora sa izduvnih gasova i na gume, posebno zbog rasta popularnosti većih automobila i terenaca koji zahtevaju veće točkove, što takođe doprinosi rastu zagađenja. Ovde treba imati u vidu da su i električni automobili, koji se smatraju spasonosnim rešenjem u sprečavanju zagađenja, teži od konvencionalnih pa bi i oni mogli proizvoditi veće zagađenje gumenim česticama. Ipak, ne zavisi sve od veličine točkova, već i od stila vožnje. Mirniji vozači, koji voze sporije, manje su štetni za okolinu od onih kojih kreću naglo i “potpisuju se”.
Auspusi sve čistiji, gume sve prljavije
Analitičari upućeni u ovu oblast tvrde da su auspusi savremenih automobila mnogo manja opasnost od guma. Prema procenama naučnika, trenutno se na godišnjem nivou samo u SAD i Velikoj Britaniji sa automobila i kombija ispušta 300.000 tona gumenih čestica. Istraživanja pokazuju da više čestica ispuštaju nove gume nego polovne.
Konkretni testovi izvedeni na putu pokazali su da nove gume proizvode 73 miligrama štetnih čestica po pređenom kilometru a stare, odnosno one koje su već korišćene, 36 miligrama. Sa druge strane, iz auspuha novijih automobila izlazi svega 0.02 miligrama po kilometru.
Iznenađujuće je koliko je kontrola izduvnih gasova na visokom nivou, kao i regulativa u ovoj oblasti koja je veoma oštra, dok su gume s druge strane nekako ostale ispod radara nadzornih organa. Zato proizvođači guma imaju određene ruke pri izboru sirovina pa se oni koji hoće da uštede često odlučuju za štetnije a jeftinije sastojke.
Foto: Pixabay