Koliko puta ste izvrtali ceo novčanik tražeći sitno, jer kasirka nema da vam vrati kusur? Ili odustajali od odlaska do trafike koja ne prima kartice pošto niste imali gotovinu kod sebe? Jedna od odlika sadašnjosti jeste veliki porast broja građana koji radije plaćaju karticama i digitalnim novčanicima.
„Napredak tehnologija i promene navika prilika su da se udovolji željama kupaca, a najbolje rešenje za to jeste povećanje broja mesta na kojima do proizvoda ili usluge može da se dođe bez gotovine u džepu“, ističe Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
„Bilo da ste kupac koji u svojoj lokalnoj prodavnici želi da plaća karticom ili biznis koji se prečesto susreće sa mušterijama bez gotovine u novčaniku, razvoj bezgotovinskog plaćanja će svakome od njih svakodnevicu učiniti jednostavnijom“, navodi Đorđević.
Kao prednosti bezgotovinskog plaćanja ističu se njegova savremenost i praktičnost. Građani imaju veće poverenje i u preduzeće, i u proizvod koji su deo umreženog sistema i proverenog procesa, što plaćanje karticom potvrđuje, jer POS terminal može da poseduje samo uredno registrovan privredni subjekat. U pitanju je, dakle, trend koji su potrošači rado prihvatili, ali kako stoje stvari sa druge strane, kod preduzetnika?
Prva pogodnost se prepliće u oba slučaja – i za male biznise je efikasnost i praktičnost u poslovanju veoma važna. Bez nošenja pazara u banku, optimizuje se i pojednostavljuje proces rada. Ono što je posebno važno napomenuti jeste da ovakav način poslovanja pruža jasniji uvid u finansijsko zdravlje preduzeća – podaci o protoku novca su jasniji, precizniji i bliži stanju u realnom vremenu. Prema istraživanju NALED-a, sprovedenom u okviru nacionalne inicijative za razvoj bezgotovinskog plaćanja „Bolji način“, čak 72 odsto ljudi u Srbiji plaća bezgotovinski, jer je lakše i brže, dok ostali naglašavaju prednost kupovine na rate, bezbednost i kupovinu preko interneta.
Ipak, iako naše tržište beleži rast kupovina bez upotrebe gotovine, Srbija i dalje ima 2,2 puta manje prodajnih mesta koja to omogućavaju u odnosu na EU. Iz tog razloga, kompanija Visa je odlučila da se, uz ostale partnere projekta, priključi inicijativi „Bolji način“.
„Kao kompanija želimo da podržimo digitalnu transformaciju u Srbiji. Baš zbog toga smo odlučili da budemo jedan od partnera inicijative „Bolji način“, čiji je glavni cilj osnaživanje malih biznisa i institucija u svetu u kome digitalna plaćanja postaju sve češći izbor potrošača. Upravo digitalizacijom će preduzetnici povećati svoju konkurentnost, jer će kupcima njihovih roba i usluga dati izbor u načinu plaćanja. Takođe, kroz češće korišćenje bezgotovinskih plaćanja doprinećemo smanjenju sive ekonomije i bržem ekonomskom razvoju naše zemlje. Procene su da bi rast digitalnih plaćanja za samo pet odsto tokom pet godina, smanjio obim sive ekonomije i do 13 odsto, što je jasan pokazatelj važnosti ovog projekta“, pojašnjava Đorđević.
Inicijativa „Bolji način“ uključuje subvencionisane uslove za uvođenje bezgotovinskog plaćanja karticama, instant plaćanja i drugih digitalnih oblika, na 25.000 prodajnih mesta širom Srbije koji će tokom prvih godinu dana uživati povoljnije trgovačke naknade