Kompanijama je posle „ransomware“ napada potrebno u proseku 16 dana da povrate svoje podatke i normalizuju poslovanje. Za to vreme, one neće izgubiti samo deo svojih prihoda, vec i nešto mnogo vrednije – poverenje kupaca i klijenata.
“U svetu se na svakih 11 sekundi desi po jedan ransomware napad, s ciljem da se zaključaju ili enkriptuju fajlovi na uređaju žrtve, koja svoje podatke obično dobije tek kada plati otkup. Napadi su toliko učestali da više nije pitanje da li će nam se oni desiti, već kada će se desiti. Ipak, i dalje se više ulaže u prevenciju napada nego u osposobljavanje za oporavak od njih. To je slično kao da imate sef prepun dragocenosti. Ako ste svesni da lopovi danas raspolažu izuzetno modernom tehnologijom i velikim znanjem iz svoje struke, možda bi bilo dobro da osim zaštite sefa, ipak i osigurate ono što se nalazi u njemu”, kaže Sajmon Tejlor (Simon Taylor), izvršni direktor kompanije HYCU (www.hycu.com) koja nudi usluge bekapovanja, zaštite i povraćaja podataka u slučaju napada.
B&F: Kako se izvode ransomware napadi i koliku štetu oni nanose preduzećima?
Sajmon Tejlor: Nekada su ovakvi napadi bili retki, jer je bilo malo onih koji su posedovali potrebno znanje da ih izvedu. Danas za 200 dolara na dark webu bilo ko može da kupi ransomware koji će mu omogućiti da upadne u nečiji kompjuter. Kada dođe u posed tuđih podataka, „haker“ može sa njima da čini šta želi, a najčešće od žrtve traži novac. Za žrtvu će, međutim, trošak tog napada biti mnogo veći od iznosa otkupnine. Kompanijama je posle ransomware napada potrebno u proseku 16 dana da povrate svoje podatke i normalizuju poslovanje. Za to vreme, one neće izgubiti samo deo svojih prihoda, već i nešto mnogo vrednije – poverenje kupaca i klijenata.
B&F: Zašto je kompanijama za povratak podataka potrebno čak 16 dana?
Sajmon Tejlor: Jedan od velikih problema u savremenom poslovanju, pored ogromne količine podataka koje je potrebno redovno čuvati, jeste i njihova raštrkanost. Nekada su se oni nalazili uglavnom u jednom centru, na primer u nekom kompjuteru ili serveru. Sada se nalaze maltene svuda. Veće kompanije u proseku čuvaju svoje podatke na oko 150 lokacija. Zato je bekapovanje postalo toliko komplikovano. Mi nudimo rešenje za taj problem – HYCU Protégé – koje može da vrati podatke za samo 16 minuta. Ono istovremeno prikuplja sve podatke sa svih lokacija na kojima ih kompanija čuva, i redovno ih bekapuje, a omogućava i da se podaci jednostavno presele, ako za tim ima potrebe. Želeli smo da bekapovanje učinimo toliko jednostavnim da svako, nezavisno od svog informatičkog znanja, može da ga realizuje sa dva klika. Testiranja koja smo sproveli pokazala su da to može uspešno da uradi i desetogodišnje dete. Insistirali smo na jednostavnoj upotrebi kako bi ovakve alate mogli da koriste i građani, koji su takođe ugroženi hakerskim napadima.
B&F: Koliko je privreda pripremljena za ovakve napade?
Sajmon Tejlor: Podaci sa američkog tržišta, koje je najrazvijenije u ovoj oblasti, pokazuju da kompanije mnogo više ulažu u prevenciju nego u saniranje posledica napada. Nedavno je sprovedeno istraživanje koje je pokazalo da 86 odsto kompanija koje su učestvovale u anketi ima strategiju za slučaj da budu napadnute, ali da od njih svega 14 odsto ima i plan kako da vrate podatke posle napada. Zato je HYCU za kompanije koje žele da provere svoje kapacitete za zaštitu i povraćaj podataka napravio upitnik R-Score i ponudio ga besplatno na adresi GetRScore.org. Pomoću njega, kompanije mogu da utvrde koliko su pripremljene za napade, ali i da steknu uvid u to na koje segmente u ovoj oblasti treba da obrate pažnju.
B&F: Na šta bi svi mi trebalo da obratimo pažnju kada se radi o zaštiti podataka?
Sajmon Tejlor: Građani bi trebalo da se informišu kako da se sačuvaju – da ne odgovaraju na poruke ili mejlove nepoznatih osoba, da ne klikću na sumnjive linkove i slično. Za kompanije smo već pomenuli neka rešenja. Ali, najbitnije od svega je da kao društvo ne izbegavamo ovu temu. Nije sramota ako ste pretrpeli napad, niti ako ne umete da se zaštitite od njega. Slobodno pitajte, mnogo je onih koji žele i mogu da vam pomognu.
*Kompanija HYCU (www.hycu.com )je osnovana 2018. u Bostonu i trenutno ima 300 zaposlenih i više od 3.100 klijenata, sa ciljem da taj broj u naredne dve godine poraste na 10.000. Deo njenog poslovanja nalazi se i u Srbiji, gde ima 60 zaposlenih ali planira da taj broj u naredne dve godine poveća na 200.