Evropski proizvođači automobila su uspešno razvodnjili najavljivanu oštru normu euro7 ali će ipak morati da pojačaju ekologiju kod novih automobila
Norma euro7, koja je preplašila proizvođače automobila podizanjem letvice na ionako stroge ekološke standarde za nove automobile, dobija značajno blaži oblika ali se u Evropi ipak ekologija pojačava – donošenjem eko-pasoša.
To su rezultati dogovora unutar EU nakon dugotrajne borbe oko euro7 norme, čije sprovođenje bi značajno koštalo automobilsku industriju a time i krajnje kupce automobila.
U ponedeljak su Evropski parlament i Evropski savet postigli dogovor o novim pravilima za smanjenje emisija opasnih gasova za vozila, od automobila do autobusa i kamiona.
Njime se ublažava euro7 na tek nešto više od euro6 a uvodi -eko pasoš. Po Uredbi o homologacije i tržišnom nadzoru motornih vozila (Euro 7) vozila će imati zabeležen ekološki statu po izalsku iz proizvodnje i moraće da tokom celog svog veka upotrebe zadrže standard u određenoj meri.
U ekološkom pasošu će biti upisane informacije o efikasnosti u trenutku registracije: ograničenja emisija zagađujućih materija, emisija CO2, potrošnja goriva i električne energije, električni domet, životni vek baterije vozila…
Baterija mora „da drži“ bar osam godina
Postoje i minimalni zahtevi za trajanje baterije za električna i hibridna vozila (80% u prvih pet godina ili do 100.000 km, te 72% do osam godina ili 160.000 km) i kombije (75% do pet godina ili 100.000 km, te 67% do osam godina ili 160.000 km).
Do ovih informacija lako će dolaziti i sami korisnici, i pored stanja baterije, moraće da im se obezbedi pristut i o potrošnji goriva, emisijama štetnih materija i i drugim relevantnim informacijama koje generišu ugrađeni sistemi i monitori.
Što se tiče putničkih automobila i malih kombija, pregovarači su postigli saglasnost da zadrže trenutne uslove ispitivanja prema Euro 6 standardima i ograničenja emisija izduvnih gasova. Broj čestica izduvnih gasova će se meriti na nivou PN10 (umesto PN23, koji takođe beleži manje čestica).
Sporazum postavlja ograničenja za emisije čestica kočnica (PM10) za automobile i kombije (3 mg/km za čisto električna vozila, 7 mg/km za većinu vozila s motorom s unutrašnjim sagorevanjem, hibridna električna vozila i vozila na gorivne ćelije te 11 mg/km za velike kombije sa SUS motorom).
Osim toga, proizvođači automobila moraju da dizajniraju svoja vozila tako da spreče manipulacije sistemima za kontrolu emisija putem digitalizacije nadzora vozila.
Parlament i Savet još moraju da zvanično odobre sporazum pre nego što stupi na snagu. Uredba će se primenjivati 30 meseci nakon stupanja na snagu za putnička i dostavna vozila te 48 meseci za autobuse, kamione i prikolice (za vozila malih serijskih proizvođača primenjivaće se od 1. jula 2030. za putnička i dostavna vozila, a od 1. jula 2031. za autobuse.
Izvor: 24sedam
Foto: Pixabay