Nekoliko tamnih senki nadvilo se nad projekat koji bi trebalo da ubrza putovanje od prestonice Srbije do prestonice Mađarske. Jedna od njih je istraga Evropske komisije protiv kineske kompanije koja radi na izgradnji brze pruge između Beograda i Budimpešte, a druga je pitanje da li će ova kompanija moći da ispuni evropske železničke standarde.
U januaru ove godine saznali smo da je završeno 74% pruge od Beograda do Subotice koja bi trebalo da vodi ka glavnom gradu Mađarske. Najavljeno je da će, ako se radovi budu odvijali dosadašnjim tempom, ceo projekat biti završen do kraja ove godine. Posle toga će biti sprovođeni testovi pruge u trajanju od tri meseca, da bi potom ona bila puštena u rad negde u martu 2025. U ovom projektu Srbija gradi svoj deo pruge, a Mađarska onaj deo koji se nalazi na njenoj teritoriji.
Međutim, pitanje je da li će ovi rokovi biti ispoštovani s obzirom na to da je Evropska komisija otvorila istragu protiv kompanije koja gradi pomenutu prugu. U pitanju je CRRC Qingdao Sifang Locomotive, podružnica kineske državne kompanije CRRC Corporation. Istraga se tiče njenog učešća u drugom projektu koji se realizuje na evropskoj teritoriji. Konkretno, reč je o kršenju pravila tržišnog poslovanja odnosno o nelojalnoj konkurenciji evropskim kompanijama. EU naime obavezuje učesnike u svim projektima vrednijim od 250 miliona evra da jasno istaknu ako dobijaju inostranu finansijsku pomoć, na primer u vidu subvencija, u slučaju da je ta pomoć premašivala vrednost od četiri miliona evra u prethodne tri godine. A sumnja se da je CRRC Qingdao Sifang Locomotive dobijao upravo ovakvu pomoć pre nego što je sklopio ugovor vredan 610 miliona evra o snabdevanju bugarskog tržišta bugarskim vozovima.
Evropski standardi na kineski način
Dodatni problem je i konstantno (namerno ili slučajno) podgrevanje priče koja se već neko vreme širi po mađarskim medijima – da kineski proizvođač nije u stanju da zadovolji evropske standarde izgradnje železničke infrastrukture zbog čega je nedavno deo radova kod Budimpešte obustavljen. Na našoj teritoriji su, kao što smo čuli, radovi u punom jeku, ali u Mađarskoj veoma slabo napreduju.
Kako javlja SeeBiz, sve je manja šansa da ćemo naredne godine od Beograda do Budimpešte putovati samo 2,5 sata. Prema pisanju ovog portala, problem je u tome što kineska kompanija ne može da implementira evropski sistem osiguranja i kontrole vozova. Navodno su joj pomoć za taj deo posla ponudile nemačke firme, ali je zvanični Peking odbio.
Mađarski zvaničnici se ne izjašnjavaju o ovom pitanju, ali mediji prenose bojazni javnosti da će Mađarska zbog projekta ostati u saobraćajnom zapećku Europe. Naime, Kinezi bi mogli da završe projekat koristeći svoje standarde i da stave prugu u funkciju povezujući je sa deonicom u Srbiji, ali se ta ruta ne bi mogla spojiti na ostatak evropske mreže. Zbog toga bi se EU mogla okrenuti rutama kroz Sloveniju i Hrvatsku, čime bi bila oštećena i naša zemlja.
Foto: MichaelGaida, Pixabay