U prvoj polovini 2023. proizvođači prehrambenih proizvoda imali su prosečnu bruto maržu od 54,1% a trgovci od 14,9%, navodi se u istraživanju Republičkog zavoda za statistiku. To znači da je marža proizvođača bila 3,6 puta veća od marže trgovina koje su u prethodnom periodu često optuživane da veštački podižu cene.
Prema pisanju Nove ekonomije, uočeno je da su one grane delatnosti i proizvodnje prehrambenih proizvoda koje su imale visok udeo indirektnih troškova (u odnosu na prosek celokupne delatnosti) beležile izuzetno visoke stope bruto marže.
Indirektne troškove inače čine troškovi zarada, naknada zarada i ostali lični rashodi; troškovi proizvodnih usluga (troškovi zakupnina, troškovi transportnih usluga, troškovi usluga održavanja, troškovi reklame i propagande) i ostali troškovi (troškovi amortizacije i rezervisanja, nematerijalni troškovi, finansijski rashodi, ostali rashodi, rashodi po osnovu obezvređenja imovine, vanredni rashodi)
Najviše i najniže marže
Unutar delatnosti proizvodnje prehrambenih proizvoda najviša stopa bruto marže zabeležena je u delatnosti proizvodnje pekarskih proizvoda i testenine, od 98,8%, a upravo ovu delatnost karakteriše visok udeo indirektnih troškova (40,6% u 2023).
Najniža stopa bruto marže u 2023. godini zabeležena je kod Proizvodnje mlinskih proizvoda, skroba i skrobnih proizvoda (20,8%), što je u skladu sa nižim udelom indirektnih troškova od 8,5%.
Kod „prerade i konzervisanja mesa i proizvoda od mesa“ prosečna stopa bruto marže iznosila je 34,68%, kod „prerade i konzervisanja voća i povrća“ 67,09%, dok je kod „proizvodnje biljnih i životinsjkih ulja i masti“ prosečna stopa bruto marže iznosila 93,50%.
Ceo tekst možete pročitati na Novoj ekonomiji
Foto: igorovsyannykov, Pixabay