Investitori su uložili milijarde dolara u platforme za preprodaju luksuzne odeće koje beleže gubitke. Ali prvi „jednorog“ iz baltičke zemlje sada ostvaruje profit prodajom vintidž izgleda po povoljnim cenama.
Tomas Plantenga je uložio budućnost Vinteda u televizijsku reklamu. Aplikacija za preprodaju polovne odeće je trošila milion dolara mesečno i imala je manje od godinu dana gotovine kada je Plantenga uložio 800.000 dolara u francusku televiziju.
Bilo je to u maju 2016. godine, a Plantenga je nedavno bio angažovan da spasi osmogodišnji litvanski startap. Nakon što je osnovan na studentskoj žurci 2008. godine, Vinted je brzo rastao dok su ljudi iz 10 zemalja koristili njegovu platformu za kupovinu i prodaju polovne odeće. Ali bila je besplatna za korisnike, jedva pokrivajući troškove servera. Pokušaj 2014. godine da se uvedu provizije za prodaju od 20% poput Poshmark-a rezultirao je pobunom korisnika. Saobraćaj se gotovo prepolovio preko noći.
Plantenga, rođen u Holandiji, koji nikada nije bio u Litvaniji, prijavio se za petonedeljni angažman kao konsultant u maju 2016. godine. Postao je izvršni direktor Vinteda 18 meseci kasnije.
„Imali su najbolje brojeve poseta koje sam ikada video. Onda su primenili Poshmark model i sve se srušilo„, kaže Plantenga, 40.
Postao persona non grata zbog otpuštanja
Njegova preporuka bila je teška terapija: Zatvorio je većinu Vinted kancelarija izvan Litvanije, otpustio polovinu osoblja i smanjio naknade za 75%. „Postao sam persona non grata u Viljnusu – dva puta su me izbacili iz Ubera jer [vozač] je bio prijatelj nekoga koga sam otpustio,“ kaže.
Njegova poslednja preporuka za tri osnivača Vinteda – Milde Mitkute, Justasa Janauskasa i Mantasa Mikuckasa – bila je možda najšokantnija. „Savetovao sam im da potroše svu gotovinu na TV, i kružile su glasine da sam angažovan od konkurencije da uništim kompaniju“, kaže.
Nakon što TV blic u Nemačkoj, najjačem tržištu aplikacije u to vreme, nije podstakao prodaju, Vinted je ostao bez opcija. Osnivači su bili spremni da sve ulože. „Bilo je bolje uraditi nešto veliko i hrabro nego doživeti sporu smrt“, kaže Mikuckas, 39.
Kampujući u Vintedovoj kancelariji u to vreme, ogromnoj sovjetskoj fabrici za avione, s kišom koja je kvasila krov, Plantenga i osnivači Vinteda anksiozno su posmatrali rezultate. Nisu morali dugo da čekaju. U sekundi nakon emitovanja francuskih oglasa, preuzimanja aplikacije su skočila.
Prvi profit i 100 miliona korisnika
Sedam godina kasnije, Vinted je jedno od najvećih potrošačkih tržišta u Evropi, s više od 600 miliona dolara prihoda u 2023. godini. Sada broji 100 miliona korisnika širom sveta. Prošle godine, ostvario je svoj prvi godišnji profit – barem 20 miliona dolara – razlikujući se od svojih američkih rođaka koji beleže gubitke, uključujući The RealReal (vredan 360 miliona dolara), ThredUp (200 miliona dolara) i Poshmark (prodat za 1,2 milijarde dolara).
Vinted je postao prvi baltički jednorog 2019. godine kada je prikupio 140 miliona dolara i dostigao procenjenu vrednost od 1,1 milijardu dolara, a prodaja se od tada povećala šest puta. „Vinted je vodeća kompanija u ovoj oblasti s velikom prednošću“, kaže Deven Parek, izvršni direktor Insight Partnersa i član borda Vinteda.
Naknade Vinteda počinju od 70 centi i ograničene su na 8%. Konkurentske platforme poput Poshmark-a uzimaju deo koji počinje od 20%, ali Vinted smanjuje troškove prebacujući prljav posao sortiranja, listanja i slanja na korisnike. „Možete postaviti oglas sa tri klika, i nema naknade za prodavce. Iz perspektive prodavca, oni su preuzeli tržište“, kaže analitičar GlobalData Luis Deglis-Favr.
Vintedove spektakularne reklamne kampanje i glatki proces prijave preplavili su sajt inventarom. Plantenginova poboljšanja takođe su značila da su prodavci često bili privučeni da pretražuju, pa čak i kupuju. Par klikova i nova jakna ili torba će biti poslata poštom bez muke oko licitiranja. „Tomasova vizija bila je da su prodavci najvrednija stvar na platformi, i ne možete ih oporezivati“, kaže Mikuckas.
Još jedna ključna prednost, posebno u urbanim delovima Evrope, gde većina ljudi nema kuće s tremovima za isporuku paketa: Vinted nudi jeftinije isporuke do prodavnica u susedstvu, koje dobijaju mali honorar. Piljarnice širom Evrope su ispunjene odećom spakovanom u kese za smeće sa Vinted nalepnicama (Plantengin jeftin proračun ne obuhvata besplatno pakovanje). Njegovi ekološki osvešćeni mladi korisnici ne mare.
Koliko dugo čuvamo odeću
Kupci polovne odeće možda staroj daju novi život, ali odevni predmeti se u proseku bacaju posle četiri godine, prema podacima istraživača Oslo Metropoliten univerziteta. Skuplji komadi kao što su odela i haljine obično su tu dovoljno dugo dok ne izađu iz mode, dok se par farmerki zameni gotovo jednako brzo kao par čarapa. Ovo je prosečni životni vek vaše odeće:
Brojna konkurencija
Pored rivalskih startapa Vinteda, tu je i deda onlajn preprodaje – eBay, za koji GlobalData procenjuje da je prodao odeće u vrednosti od 11 milijardi dolara prošle godine. Vinted je manji od japanske aplikacije Mercari, koja je zabeležila prihod od 1,1 milijardu dolara prošle godine.
Etsy je pokušao da se upusti u trgovinu polovnom odećom s preuzimanjem londonskog Depopa za 1,6 milijardi dolara 2021. godine, dok evropski igrači Zara i H&M razvijaju svoje početne in-house operacije preprodaje. Poshmark sada ima podršku južnokorejskog giganta za pretragu Naver, koji je kupio sajt u oktobru 2022. Čak je i kineski gigant brze mode Shein, koji izbacuje bikinije od tri dolara, ušao u igru preprodaje 2022. godine.
Ovi izazovi, ako ništa drugo, izgledaju kao inspiracija Plantengi, koji vidi IPO kao mogućnost. Listirano preduzeće bilo bi krunski uspeh za ovog serijskog preduzetnika, koji je osnovao svoju prvu kompaniju, platformu za iznajmljivanje čamaca, 2010. godine. Ta kompanija, započeta sa kolegom s Holandskog tehničkog univerziteta u Ajndhovenu, gde je stekao diplomu mastera inženjeringa, bila je skroman uspeh, ali ga je stavila na radar OLX-a, holandskog rivala Craigslist-a.
Kao šef tržišta u nastajanju, Plantenga se pretvorio u internet majstora za popravku koji je stigao do Argentine, Kenije i Dubaija kako bi pomogao izgradnji giganta u klasifikovanoj oglašivačkoj industriji sada sa prihodom od 1,6 milijardi dolara. „On je najbolji operater koga znam,“ kaže Fabris Grinda, suosnivač OLX-a i investitor u Vinted.
Godine 2014. Plantenga se udružio s Grindom kako bi pokrenuli još jednog rivala Craigslist-a pod imenom Sell It, koji su na kraju prodali španskom konkurentu Wallapop u novembru 2015. za nekoliko akcija. Do tada je Plantenga izgradio dovoljno reputacije za popravljanje stvari da je dobio telefonski poziv u pomoć investitorke iz Insight Partnersa Elodi Dupui zbog startapa koji propada – Vinteda.
Pre nego što je Plantenga stigao, startap je dobio 60 miliona dolara od velikih imena poput Insighta i Accela nakon ranog uspeha kao hit na desktopu. Vinted je dalje bujao nakon što je trio osnivača pokrenuo mobilnu aplikaciju 2012. godine koja je privukla pažnju modnih znalaca. Ali popularnost se nije pretočila u finansijski uspeh.
Nakon Plantengine terapije šokom, broj korisnika i oglasa Vinteda se povećao. Ali posao je još bio na aparatima za održavanje života. Plantenga, koji je ostao dugo nakon početnog angažmana bez ugovora, preuzeo je kormilo kao izvršni direktor u novembru 2017. godine od iscrpljenih osnivača Vinteda. „Povezali smo se kao tim, ali dostizanje nulte tačke bilo je samo prvi korak“, kaže Mikuckas. Svi osnivači Vinteda sada su se povukli iz kompanije.
Bum e-trgovine tokom pandemije bacio je Vinted u bitku za Britaniju, najveće e-tržište u Evropi, s Etsijem, koji je upravo kupio Depop. „Da nismo dali sve što smo imali, Etsy bi dobio priliku da nas pobedi“, kaže Plantenga, koji je uložio više novca u oglašavanje i nastavio fino podešavanje opcija dostave dok Vinted konačno nije prodro na britansko tržište.
Amerika ne prolazi
Plantenga nema planove da propusti zamah Vinteda. Danska i Finska upravo su otvorene kao nova tržišta, i u skladu s čovekom koji je obučen kao inženjer, Plantenga ima matematičku formulu kako bi odredio koju zemlju ciljati sledeću. U svakoj novoj poslovnici, Vinted ima planove da udari u oglašavanje i pojednostavi isporuku kako bi svaki korisnik bio aktivan kao oni u svom francuskom uporištu. „Sada je to mašina koju pokreću zemlje koje finansiraju ulazak u nove zemlje s pozitivnim gotovinskim tokom“, kaže on.
Jedno tržište koje trenutno ne odgovara njegovoj formuli su Sjedinjene Američke Države. Tamo je tržište fragmentirano između eBay-a, sličnih Poshmark-u i specijalizovanih igrača poput GOAT-a za zaljubljenike u patike i Rebag-a za obožavaoce Birkin torbi. „eBay je bio pokretač, ali imao je toliko bolnih tačaka da su se pojavili svi ti rivali“, kaže Oliver Čen, analitičar maloprodaje s Cowensa. „Pitanje za industriju je da li bi trebalo da se svi oni udruže?“
To nije sprečilo Plantengu da pokuša. Vinted je prvi put pokušao na američkom tržištu 2013. To je propalo. Pokušao je ponovo 2021. Ne ide. Plantenga naziva američko tržište „nezrelim“. Ranije ove godine, stavio je kanadske operacije na led. „Kada bih znao šta je potrebno, uradio bih to„, kaže on, smejući se na ono što izgleda kao često postavljano pitanje.
Preprodaja luksuzne robe
Sa Amerikom na čekanju, Plantenga cilja da pomeri Vinted uzvodno i osvoji deo tržišta luksuzne preprodaje. Zalagao se za nedavnu akviziciju rivala Rebelle u vrednosti od 30 miliona dolara, koji ima svoj tim za autentifikaciju dizajnera kako bi se borio protiv krivotvorenja. Taj potez bi trebalo da naglo poveća prosečnu vrednost porudžbina i naknada Vinteda. „Vinted je brend za obične ljude i običnu odeću, ali uspeli smo da veoma brzo povećamo segment luksuza“, kaže on. „Modni predmeti koji koštaju više od 1.000 evra najbrže su rastući segment koji trenutno imamo“.
To ne biste znali iz Plantengine garderobe. Na obilasku Vintedovog sedišta u Viljnusu, nosi iznošenu majicu sa rupama i padobranske pantalone. Jedna stvar koja nedostaje u kancelariji: police sa odećom. „Mi smo tehnološka kompanija, ne kompanija za odeću“, kaže on s uzdahom.
Izvor: Forbes
Foto: Pixabay