Armin Gicić i Haris Zenović, osnivači startapa Toursim Software Solutions iz Novog Pazara, ponudili su turističkim agencijama mogućnost da se oslobode preterane papirologije. Ova dva inovatora, prvi turistički agent a drugi programer, razvila su softver Turist Agent, koji pod sloganom „Putovanja a ne papiri!“ ubrzava posao i olakšava život zaposlenima u turizmu.
Priča o tome kako je nastao softver Turist Agent ima svoju predistoriju, koja pokazuje da se do novih ideja najpre stiže kada vas život neprijatno iznenadi i isporuči vam probleme koji traže hitno rešenje. Zato se vraćamo više od trideset godina unazad, kada nije bilo ovakvih softvera, ali je bilo turizma i – poštenih ljudi. Tada je Esad Gicić, otac budućeg preduzetnika Armina Gicića, uočio pronevere u državnom preduzeću u kojem je radio. Kada ih je prijavio, nagrađen je otkazom.
Nemajući druge, Esad Gicić je 1990. otvorio turističku agenciju Ecco u Novom Pazaru i tako započeo preduzetničku tradiciju u porodici. Usledio je raspad nekadašnje zajedničke države i teške godine u kojima su turistička putovanja zamenile karte „u jednom pravcu“ za iseljavanje u beli svet. Agencija Ecco se silom prilika preorijentisala na novi posao – da onima koji su napuštali zemlju obezbedi avionske i autobuske karte, sredi papire za put…
Kada je kod nas ponovo počelo da se putuje, agencija se vratila svojoj osnovnoj delatnosti. Postala je porodična firma i trenutno zapošljava petoro ljudi.
U kancelariji i do 12 sati dnevno
Među njima je i Armin Gicić, koga je porodica zarazila putovanjima. Međutim, neželjene posledice ove strasti bili su papiri, zbog kojih je često morao da radi prekovremeno.
„Svaki turistički agent troši oko 30 minuta na obradu papira za jedno putovanje, a često obrađuje po nekoliko putovanja dnevno”, objašnjava Armin za B&F zašto je u kancelariji provodio i do 12 sati dnevno. Tadašnja devojka nije mogla više toliko da ga čeka, pa je Arminu „uručila otkaz“.
Kada je ostao bez devojke, a zatrpan i dalje istom količinom papira, Armin je rešio da se pošto-poto otarasi te nesrećne papirologije. Pozvao je svog druga iz gimnazijskih dana Harisa Zenovića, koji je u međuvremenu postao softverski inženjer. Nekada su zajedno svirali u bendu, a sada su zajedno u poslu.
Tako je počelo novo poglavlje u ovoj priči, čiji glavni protagonisti su Armin, Haris, njihov startap Toursim Software Solutions i softver Turist Agent.
Umesto pola sata, tri minuta
Kome ovaj softver najviše olakšava poslovanje? Onima kojima je najteže, manjim turističkim agencijama. Iako su najbrojnije na našem tržištu, ima ih oko 500, one nemaju ni finansijske ni ljudske kapacitete kao one velike, pa adminstrativni poslovi dodatno guše prezauzete turističke agente. Ko misli je da je ovaj posao jedno beskrajno putovanje, neka pročita šta Armin kaže:
„Pored toga što organizujemo putovanja i vođenja tura, mi se bavimo silnom papirologijom. Ona uključuje najavu putovanja organizatorima, a ako smo mi organizatori, šaljemo najave hotelima i drugim objektima koji organizuju smeštaj. Iste podatke unosimo i u druge dokumente, obrađujemo ugovore, a potom izveštavamo nadležno ministarstvo preko njegovog elektronskog sistema o svim detaljima vezanim za putovanja. Dešava se da unošenje podataka u taj sistem potraje duže nego što bi trebalo ako to rade zaposleni bez dovoljno informatičkog znanja“.
Kada se sve sabere, u agenciji Ecco su tokom sezone donedavno radili kao dragstor, jer kad se završi zvanično radno vreme, trebalo je prionuti na sređivanje dokumentacije. To vreme se značajno skratilo kada su počeli da koriste rešenje Turist Agent, jer je softver posao obrade papira sa jednog putovanja koji je trajao 30 minuta sveo na tri minuta. Platforma u potpunosti integriše poslovanje jedne turističke agencije, od slanja najava, unošenja u centralni informativni sistem, kreiranja ugovora, vaučera, do obaveštavanja putnika.
„U našoj agenciji koristimo ovo rešenje već dve godine. Za to vreme smo ga detaljno istestirali i došli do zaključka da smo zahvaljujući njemu postali mnogo efikasniji i produktivniji. Zato smo odlučili da ga još unapredimo i ponudimo na tržištu“, priča Armin.
I podršci treba podrška
Ali napredak košta. Na razvoj prvobitne verzije softvera potrošeno je oko 3.000 evra u dužem periodu, dok je za izradu nove bilo potrebno 10.000 evra. Inovatorima koji su želeli da podrže turističke agencije takođe je bila potrebna podrška i to što pre. Armin i Haris su konkurisali i dobili sredstva iz programa Raising Starts, koji sprovodi Naučno-tehnološki park Beograd u saradnji sa švajcarskom vladom. O tom iskustvu naš sagovornik kaže: „Ovaj program bi trebalo proglasiti nacionalnim dobrom. Pored novčane, bila nam je ključna mentorska podrška, ali su bile jako korisne i sve radionice, treninzi, razgovori i umrežavanja“.
Toursim Software Solutions već ima zainteresovane kupce za svoj proizvod. „To su male turističke agencije iz našeg kraja, ali planiramo da se proširimo na celu zemlju, pa u region i potom na tržišta EU i SAD. Nameravam da kolegama iz drugih turističkih agencija uživo pokazujem kako naše rešenje funkcioniše“, najavljuje Armin, „jer je u ovoj industriji lični kontakt sa ljudima veoma važan.“
Osim na kolege to se odnosi i na klijente, koji i dalje rado dolaze u agencije da se detaljnije raspitaju o destinaciji koju razmatraju, o smeštaju i drugim stvarima koje su za njih važne kada se odlučuju za konkretno putovanje. Softver je i u tom pogledu od pomoći, jer kada se manje bavite papirima, imate više vremena za ljude. A to smanjuje rizik da odbijete kupca svojim ponašanjem, jer ste u tom trenutku vidljivo iznervirani od premora, ističe Armin.
„Proširena“ budućnost
Pored toga što nudi softver za delatnost u kojoj i sam radi i činjenice da ga je isprobao u sopstvenoj turističkoj agenciji, Armin dobro razume i potencijalne kupce kojima je ovo rešenje namenjeno. „Malim turističkim agencijama je svaka pomoć preko potrebna, jer naše turističko tržište je veoma zasićeno. Na njemu radi nekoliko velikih igrača koji imaju znatno bolje uslove poslovanja od nas i mogućnost da ulažu u inovacije, dok se mi mali večito borimo za opstanak. A dok se borite za opstanak, vi ne možete da razmišljate o inovacijama bez kojih nema razvoja poslovanja, što je svojevrstan začarani krug“, objašnjava Armin.
Upravo zato Tourism Software Solutions planira da svakom budućem klijentu prvo ponudi da nekoliko meseci besplatno koristi softver, a tek potom da krene sa naplatom, kao i da cenu prilagodi ekonomskim mogućnostima kupaca.
Ovo rešenje, osim što smanjuje administrativni posao, omogućiće zaposlenima u turizmu da uspešnije prikupljaju i analiziraju podatke o svom poslovanju. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, softver će moći da im sugeriše na šta treba da obrate pažnju, na primer koje destinacije su najtraženije u kom periodu godine, kako se menjaju interesovanja putnika i slično. To su veoma značajne informacije u industriji koja je jako osetljiva na bilo kakve promene u okruženju, napominje Armin.
Kada softver zaživi na tržištu, mladi preduzetnik iz Novog Pazara namerava da se posveti razvoju društvene mreže specijalizovane za razmenu poslovnih informacija u turističkoj industriji. Preko nje bi, na primer, mogli da se povezuju turistički agenti koji imaju nepopunjen smeštaj sa onima kojima je potreban baš takav objekat.
Naš sagovornik planira da u poslovanje porodične agencije uvede i „proširenu stvarnost“ (Augmented Reality), odnosno da klijentima omogući da preko AR naočara unapred vide kako izgledaju smeštajni objekti i destinacije koje ih interesuju.
Marija Dukić
Biznis & finansije 223/224. jul/avgust 2024.