Svakome ko prati vrtoglav rast popularnosti aplikacije Temu, na prvi pogled će biti neobičan pad vrednosti njegovih akcija od skoro 29 odsto. Ali, postoji više razloga za ovaj pad.
Iako se u javnosti stiče utisak da već i vrapci na grani znaju šta je Temu, mi ćemo ga ipak predstaviti – u pitanju je onlajn prodavnica koja je u vlasništvu kineske kompanije PDD Holdings. O njoj nema mnogo javno dostupnih podataka, za sada znamo da postoji manje od dve godine, nema logističke centre, nema mnogo zaposlenih… Ipak, uprkos svemu tome, uspela je da se u vrlo kratkom vremenskom periodu nametne potrošačima širom sveta, pre svega zahvaljujući svojim niskim cenama i brzom isporukom robe. Analitičari smatraju da zbog takvog pristupa poslovanju ona ne može imati veliki profit ali to joj verovatno i nije prioritet. Navodno je sada u fazi kada pokušava da zaseni konkurenciju kao što su Amazon ili Aliekspres, što joj je u prethodnim mesecima već pošlo za rukom.
Problemi i barijere za razvoj
Ipak, finansijska tržišta imaju znatno manje poverenja u vlasnika Temua nego potrošači. Naime, PDD Holdings je listiran na američkoj berzi Nasdaq gde je juče doživeo najveći pad akcija ikada, od 28,5 procenata. Razlog tome je objavljivanje izveštaja o prihodima ove kompanije. Očekivalo se da će ona u drugom kvartalu godine zabeležiti prihode od 14,034 milijardi dolara ali se ispostavilo da taj iznos ne premašuje 13,6 milijardi. Premda je u pitanju rast od čak 86 odsto u odnosu na prošlu godinu, ove brojke, prema pisanju CNBC-a, nisu bile dovoljne da uliju poverenje investitorima i brokerima u PDD.
No, to nije jedini problem sa kojim će se u narednom periodu suočiti kineska kompanija. Njena konkurencija nije ostala nema na agresivni marketing Temua i njegovu velikodušnu cenovnu politiku, pa su i neke druge onlajn prodavnice krenule istim putem. To znači da će PDD ubuduće morati da ulaže još više u marketing, odnosno da će mu porasti troškovi. Ovaj trend se već vidi iz izveštaja o njegovom poslovanju u drugom kvartalu gde piše da su mu operativni troškovi već porasli za 50 odsto.
Dodatni udar na kinesku kompaniju je najavljena promena regulative za uvoz koja bi mogla da se odigra na nekoliko Temuovih ključnih tržišta. Da podsetimo, za uvoz u SAD se ne plaćaju carine za robu naručenu onlajn koja vredi manje od 800 dolara a u EU za onu ispod 150 evra. Ukoliko se ova regulativa promeni, a na oba tržišta se radi na njenoj izmeni, krajnja cena kineske robe će porasti i delu kupaca će se verovatno isplatiti da kupuje domaće proizvode. To će štetiti ne samo aplikaciji Temu, već i Aliekspresu, Alibabi i sličnim platformama za onlajn kupovinu.
Izvor: CNBC, Fajnenšl Tajms
Foto: PhotoMIX-Company, Pixabay