Australija se pridružila rastućem broju zemalja u kojima zaposleni imaju „pravo da se diskonektuju“ odnosno da ne odgovaraju šefovima tokom svog slobodnog vremena.
To zapravo znači da oni ne moraju da odgovaraju na njihove pozive, poruke ili mejlove, i da poslodavci ne smeju zbog toga da ih kazne. „Cilj ove legislative je da pruži radnicima bolju zaštitu ali i mogućnost da adekvatnije izbalansiraju privatni i profesionalni život“, rekao je povodom usvajanja ovog zakona australijski ministar rada Marej Vat.
Uvođenjem ovih pravila Australija se pridružila evropskim zemljama koje su među prvima regulisale i zaštitile slobodno vreme zaposlenih.
Gde je slobodno vreme zaista slobodno vreme?
Francuska je još 2017. uvela „pravo na diskonekciju“ za poslovne mejlove, kao i obavezu za poslodavce koji imaju više od 50 zaposlenih da sa njihovim predstavnicima ispregovaraju kada i kako se radnici mogu kontaktirati elektronskim putem. Ova zemlja propisala je i kaznu za poslodavce koji ne poštuju slobodno vreme zaposlenih koja iznosi jedan odsto svih prihoda radnika koji je kontaktiran van radnog vremena.
Nešto kasnije, tačnije 2022. godine, i Belgija je radnicima dala mogućnost da ignorišu sve poruke vezane za posao koje su primili po završetku radnog vremena. Od Belgije i Francuske se doduše tako nešto i moglo očekivati budući da one mnogo polažu na zaštitu zaposlenih koji imaju praktično četvorodnevnu radnu nedelju.
No, i u Portugalu je zabranjeno kontaktirati zaposlene van radnog vremena jer, kako u zakonu piše, oni imaju „pravo da se odmore“. Slična je situacija i u Španiji, iz istog razloga – stručnjaci su utvrdili da je i za društvo i za privredu važno da radna snaga bude zdravija i odmornija.
Irska je, s druge strane, ovu oblast regulisala Kodeksom ponašanja prema kome poslodavci ne bi smeli da kontaktiraju zaposlene van radnog vremena a ako se to desi radnici imaju pravo da odbiju da odrade ono zbog čega su kontaktirani.
U Italiji se pak zakonodavac više bavio radom od kuće, pa ova pravila važe za zaposlene koji ne dolaze u kancelarije. Njih poslodavac ne sme zvati van radnog vremena i obavezan je da im omogući dovoljno vremena za odmor i za odvajanje od svih uređaja potrebnih za posao.
Izvor: CNBC
Foto: yousafbhutta, Pixabay