Tri suštinski američke kompanije – Starbucks, Nike i Boeing – trenutno dele zajedničku nevolju.
Svaka od njih ima novog izvršnog direktora na čelu sa misijom da reši velike probleme i, što je najvažnije, vrati brendu nekadašnji sjaj. Niko od njih ne očekuje lak posao, što je ova sedmica bolno jasno pokazala, ocenjuje CNN u svom komentaru.
O čemu se radi: Preliminarni izveštaj o zaradi od utorka otkrio je još jednu četvrtinu pada prodaje u Starbucksu – treći po redu. Pad je bio posebno snažan u SAD-u, gde je prodaja pala 10%; i u Kini, gdje su pali za 14%. U osnovi, potražnja nije bila ovako mala od prve godine pandemije.
Menja se strategija
Brojke su bile toliko ružne da je Starbucks preduzeo neobičan korak obustavljajući svoje finansijske smernice do kraja godine – potez koji bi, u teoriji, trebalo da da novom šefu vremena da smisli plan spasa.
Bajan Nikol preuzeo je uzde kompanije prošlog meseca i postao treći izvršni direktor Starbucksa u tri godine. Ali čak i za Nikola, tipa poznatog u celoj industriji kao spasitelja za rastuće kompanije, ovo će biti herkulovski zadatak.
On je kazao da želi da pojednostavi jelovnike i poboljša broj zaposlenih.
“Moramo iz temelja promeniti našu strategiju kako bismo se mogli vratiti rastu”, rekao je. “Ljudi vole Starbucks, ali čuo sam od nekih kupaca da smo se udaljili od naše srži.”
Ukratko: vratite opuštenu atmosferu kafića u zajednici iz 90-ih. I možda prestanite pokušavati da nas naterate da pijemo maslinovo ulje.
Nike je u sličnom problemu. Njegove deonice su ove godine pale nekih 25%, a prihodi su pali 10% u prošlom tromesečju u odnosu na godinu ranije. Poput Starbucksa, Nike novog šefa za kojeg se svi nadaju da će se ubaciti s velikim idejama kako bi brendu vratio nekadašnji sjaj.
Lakše reći nego učiniti, naravno. Nikeovi problemi proizlaze iz sopstvenih strateških grešaka – kao što je nedovoljno fokusiranje na pravljenje cool sportske obuće – kao i sve veće konkurencije mlađih brendova kao što su Hoka i On.
Novi čelnik kompanije, Eliot Hil, na poziciji je tek nekoliko sedmica, ali je već osigurao produžetak Nikeovog partnerstva sa NBA i WNBA za 12 sezona, osiguravajući da će čuveni znak ostati na profesionalnim košarkaškim uniformama i službenoj odeći.
Problematično dete
I konačno, tu je Boeing. Stvari su već bile u haosu kada je Keli Ortberg preuzela dužnost izvršnog direktora u avgustu i nekako su se zapravo pogoršale.
U sredu su sindikalni radnici koji su štrajkovali poslednjih šest sedmica odbili Boeingovu ponudu da se vrate na posao, što znači da će se obustava rada koja izvlači oko milijardu dolara mesečno iz kompanije nastaviti. Da stvari budu gore, istog dana Boeing je prijavio gubitak od 6 milijardi dolara u trećem kvartalu, jedan od najvećih kvartalnih gubitaka u istoriji kompanije.
Sve se to dešava nakon godine koja je počela tako što je jedan od čepova na vratima njegovog aviona eksplodirao u vazduhu. To je došlo nakon šestogodišnjeg poglavlja obeleženog dvostrukim tragedijama, prokletim otkrićima o sistemskim neuspesima kompanije i skoro potpunoj eroziji Boeingove reputacije za kvalitet i sigurnost.
Poput Nikea i Starbucksa, Boeing gleda u svoju prošlost da vodi svoju budućnost. Nažalost po Ortberga, trulež seže više od jedne decenije. A Boeing neće moći da napravi vremensku mašinu koja mu je toliko potrebna bez 33.000 mašinista koji su trenutno u štrajku, zaključuje komentator CNN-a.
Izvor: Investitor
Foto: Unsplash