Home VestiEkonomija Da li Evropa mora da se preda Kinezima

Da li Evropa mora da se preda Kinezima

by bifadmin

Iako se već godinama Evropa i SAD bore da sustignu dominaciju Kine u proizvodnji baterija za električna vozila (EV), neki od napora doveli su samo do – bankrota, pokazao slučaj švedskog Northvolta, piše 24sedam.

Kina predvodi globalnu proizvodnju baterija za električna vozila (EV), proizvodeći preko 80% svetskih komponenti za baterije. Nasuprot tome, SAD i Evropa proizvode samo 10% i 7% i ta se (po ostatak sveta crna) statistika neće promeniti nabolje, pokazuju vesti o bankrotu evropske uzdanice na ovom polju – švedskog Northvolta.

Evropska kompanija je u SAD podnela zahtev za zaštitu od bankrota jer ima gotovo šest milijardi dolara duga a samo 30 miliona dolara u gotovini. Poboljšanju situacije nije pomoglo ni to što su neki deoničari otpisali deo duga, kao na primer nemački Folksvagen, kao najveći akcionar.

Fijasko Northvolta u jednoj reći opisuje stanje u kome se nalazi evropska industrija baterija u odnosu na konkurenciju iz Kine. A stanje, i pored velikih priča o evropskom Green Dealu i posvećenost e-mobilnosti, nije novina za one koji malo više interesuju za ovu temu.

Pogrešan dizajn,  proces i oprema

Ključnim prednostima Kine, koje uključuju značajnu podršku vlade, niže troškove proizvodnje i vertikalno integrisani lanac snabdevanja, zapadne zemlje suočene sa višim troškovima rada i sirovina a sporim vladinim politikama, ne mogu da pariraju.Pritom, problem je izgleda još dublji od toga, tačnije rečeno – bazičan. Dva meseca pre nego što je Northvolt podneo zahtev za stečaj u SAD, „kralj baterija“ Robin Ženg, prvi čovek najvećeg svetskog proizvođača baterija CATL iz Kine, imao je jasan odgovor zašto evropski proizvođači baterija ne uspevaju, piše Fajnenšel tajms.

– Imaju pogrešan dizajn, pogrešan proces i pogrešnu opremu. Kako mogu na taj način povećati proizvodnju. Dakle, gotovo sve greške na jednom mjestu – izjavio je Ženg tokom razgovora s Nikolajem Tangenom, čelnikom norveškog državnog naftnog fonda vrednog 1,8 biliona dolara.

A redi se o ključnom sektoru za dekarbonizaciju Evrope i o trenutno osnovnoj tehnologiji autoindustrije.

– Kako je moguće da ovo ne shvatamo ozbiljnije? Automobilska industrija je srce evropske industrijske izvrsnosti. Dubina krize je gotovo neograničena i situacija je neverovatno mračna – izjavio je jedan dugogodišnji ulagač u Northvolt nakon stečaja

I dok evropske kompanije ne mogu da nađu računici da naprave kako treba i po prihvatljivoj ceni ni litijum-jonske baterije, tehnologiju koja postoji već dugo, jaz prema Kini se širi je tamo se već bave nečim drugim. Nove baterijske tehnologije u Kini uključuju čvrste baterije, natrijum-jonske baterije, napredne litijum-gvožđe-fosfat (LFP) baterije, baterije sa grafenom i napredne tehnologije reciklaže. Ove inovacije imaju za cilj poboljšanje gustine energije, brzine punjenja, troškova i održivosti životne sredine.

Koliko sui Kinezi odmakli?

Kada se gledaju prednosti Kine u proizvodnji baterija, treba početi od podrška vlade, i to konkretne a ne deklarativne kao u EU.

Peking daje velike državne subvencije za industrije baterija i EV a strateška nacionalna politika koja daje prioritet zelenoj tehnologiji. Ogromna su ulaganja u infrastrukturu ali i kontrola globalnog lanca snabdevanja.
Kina investicijama u Africi, Aziji i Južnoj Americi dominira globalnim snabdevanjem ključnim mineralima kao što su retki minerali. Uz dostupnost sirovina, i to po niskoj ceni, tu su i niži troškovi rada u Kini, ali i ekonomija obima koja dodatno smanjuje troškove po proizvedenoj jedinici.

Agresivna ulaganja u istraživanje i razvoj baterijskih tehnologija nadovezuju se na snažnu saradnja između univerziteta i industrije.

Ne treba naravno zanemariti ni to da sve to što modeliraju ili naprave, Kinezi imaju i gde da testiraju.

Na raspolaganju im je najveće tržište električnih vozila na svetu. Prema zvaničnim podacima, kinesko tržište električnih vozila u 2023. godini bilo je ogromno – 8,01 milion prodatih vozila sa godišnjim rastom od 38%. Svaki treći novi automobil prodat u Kini je na struju.

Poređenja radi, kineska prodaja EV je 35% globalne prodaje vozila na struju.

Gradnja Skadra litijumskih baterija

Evropska unija je prve korake za pravljenje lanca snabdevanja baterijama za automobile pokrenula još 2017., s Northvoltom kao centralnim delom. Uspeli sau da evropski deo globalnog tržišta podignu sa 3% na 17%, uz godišnji promet od 81 milijardu evra u 2023. godini.

Međutim, u proizvodnji EV baterija i dalje ubedljivo dominiraju kineski CATL i (proizvođač automobila) BYD, te korejskih kompanija LG Energy Solution i SK On. Ta dominacija je tolika da Evropljani i to malo svojih fabrika koje postoje, a planirano je 30 giga-fabrika, izgradili su uz pomoć kineskih i korejskih partnera.

Probleme koji su Northvolt doveli u stečaj, smanjena tražnja i pauziranje planova za širenje, imaju i francuski Verkor i ACC (Automotive Cells Company, zajednički projekt Stelantisa, Mercedesa i TotalEnergie)

A konkurencija nema milosti. Čak ni na evropskom tlu. LG ES i SK On već imaju fabrike u Poljskoj i Mađarskoj, a CATL pogon u Nemačkoj i gradi jedan u Mađarskoj.

I na sve to Brisel se odlučio na trgovinski rat i drakonsko podizanje carina za električna vozila iz Kine, što ne podržavaju ni iz domaće autoindustrije.

– Moramo pronaći dogovor s Kinom jer bez podrške njihovih kompanija koje kontrolišu rudarsku industriju, hemikalije, rafinaciju i proizvodne kapacitete, nećemo moći da konkurišemo nikom – izjavio je Luka De Meo, izvršni direktor Renoa.

Izgleda da su ovi glasovi razuma nadjačali antikineske „instrukcije“ preko Atlantika, pa nove vesti kažu da su Brisel i Peking blizu dogovora o ukidanju tih novih taksi koje su startovale u oktobru. Bar je tako rekao šef trgovinskog odbora Evropskog parlamenta Bernd Lange u intervjuu za nemački Ntv.

Izvor: 24sedam.rs
Foto: Unisplah

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar