Maroko je nakon Kine, najveći automobilski izvoznik u Evropsku uniju. Kako je objavio EUobserver, u 2023. godini, Maroko je proizveo 700.000 vozila, a na evropsko tržište ih je izvezao 536.000.
Izvoz marokanske autoindustrije u EU iznosio je 15,1 milijardi evra, što je predstavljalo rast od 30% u odnosu na godinu ranije. Ispred je samo Kina sa 782.000 izvezenih automobila u Evropsku uniju u 2023. godini.
Što se broja proizvedenih vozila tiče, prvo mesto u Africi drži Južnoafrička republika. Ali, i po tom kriterijumu se očekuje da će Maroko doći na prvo mesto.
AfricaNews u svom ranijem članku navodi kako značajnu ulogu u Maroku imaju francuske fabrike. U njima se između ostalog proizvode Reno klio, Dačija sandero i Dačija džoger.
Stelantis u Maroku proizvodi Pežo, Opel i Fijat, a kineski, japanski, američki i korejski proizvođači proizvode brojne delove. Kineski BYD već neko vreme najavljuje gradnju fabrike, ali to se još nije dogodilo.
Dobri odnosi s Evropskom unijom
Analitičari očekuju da će marokanski izvoz automobila nastaviti da raste, pri čemu će u njemu rasti i proizvodnja električnih vozila. Glavna izvozna tržišta su Španija, Francuska, Nemačka i Italija.
Marokanski ministar industrije i trgovine Rijad Mezur planira da će do 2030. godine 60 odsto godišnje proizvodnje vozila biti električna. Većina će se izvoziti u Evropu.
Maroko je postao ključni saveznik Evropske unije u kontroli migracija i borbi protiv terorizma. Ta zemlja je glavni trgovinski partner EU u afričkoj regiji Magreb. U sklopu trgovinskog sporazuma s Briselom ima povlašćeni pristup tržištu EU.
Tokom nedavne posete francuskog predsednika Emanuela Makrona, potpisano je više od 20 investicionih ugovora. To uključuje i partnerstvo za obnovljivu energiju vredno 3,5 milijardi evra između francuskog Enžija i kompanije Office Chérifien des Phosphates.
Makron je takođe potvrdio novi stav Francuske da Zapadna Sahara, sporna teritorija između Maroka i Mauritanije, treba da bude pod kontrolom Maroka. I Španija je priznala pravo Maroka na Zapadnu Saharu.
Izvor: Forbes
Foto: Pixabay