Home VestiEkonomija EY Brzorastući preduzetnik godine: Dubravka Bjekić, „PaySpot“

EY Brzorastući preduzetnik godine: Dubravka Bjekić, „PaySpot“

Mesto poverenja i pametnih rešenja

by bifadmin

„Moje celokupno poslovno iskustvo pokazuje da ako se ljudski postavite prema ljudima, skoro uvek ćete od njih dobiti ono najbolje“ kaže Dubravka Bjekić, suvlasnica institucije elektronskog novca „PaySpot“. Preduzeće je počelo sa pet zaposlenih i za relativno kratko vreme je izraslo u respektabilan sistem, zasnovan na stručnosti i poverenju.

Kada se u domaćoj javnosti govori o odnosu bankara i preduzetnika, on se gotovo uvek svodi samo na pitanja vezana za uslove kreditiranja. Dubravka Bjekić, generalni direktor i osnivač preduzeća „PaySpot“, spojila je ova dva sveta na potpuno drugačiji način – od bankara je postala preduzetnik.

Posle 25 godina rada u bankarskom sektoru, u preduzetništvo se otisnula sa mesta direktora platnih operacija u jednoj velikoj banci. „To je jedan od najodgovornijih poslova u bankarstvu, jer obuhvata mnogo oblasti i traži veoma široko znanje. Meni je bilo zaista dobro na tom poslu. Radila sam bez ikakvih problema i poteškoća, imala sam izuzetne saradnike i bila sam veoma zadovoljna uslovima rada“, priča Bjekić.

Šta je onda bio razlog da tako uspešnu karijeru zameni neizvesnošću? „Radoznalost“, kaže Dubravka. „Shvatila sam da sam o tom poslu naučila sve što je bilo moguće. I onda sam uvidela priliku da se dalje razvijam i napravim nešto novo“.

Novac nije najvrednija investicija

Prilika je iskrsla 2015. godine, kad je nova regulativa omogućila da se pored banaka i Pošte Srbije, platnim uslugama bave i privredna društva poput platnih institucija i institucija elektronskog novca. Dubravka je prepoznala upražnjenu nišu na tržištu i sa još nekoliko partnera osnovala je firmu „PaySpot“ u Novom Sadu. U tom trenutku, to je bila jedina privatna kompanija koja je nudila usluge platnog prometa kod nas.

Biti prvi nikada nije lako, a naročito u poslu koji zahteva da krčite put ne samo do klijenata, već i kroz administrativne prepreke i nedoumice kada je primena novih propisa tek u povoju. Ali, Dubravka je pored sopstvene stručnosti imala još jednu izuzetno vrednu investiciju – poverenje ljudi. Zajedno sa njom, u neizvesnost se otisnulo i nekoliko njenih kolega iz bankarskog sektora, da bi početničkom preduzeću počelo da se pridružuje sve više finansijskih stručnjaka iz različitih oblasti.

„Oni su napustili sjajne karijere da bi radili sa mnom, jer su verovali u mene da ću uspeti. Tada sam shvatila da je vera kolega u mene najvrednije jemstvo za budućnost preduzeća“, ističe Bjekić.

Kako malo postaje veliko

„PaySpot“ je za relativno kratko vreme zajedno sa svojim zastupnicima izrastao u respektabilnu finansijsku instituciju sa preko 1.600 uplatnih mesta na kojima građani Srbije mogu da plate svoje račune, uplate na račun novčana sredstva, podignu gotov novac, izvrše povrat poreza za robu kupljenu u inostranstvu, kao i da šalju novac u zemlji i inostranstvu.

Institucija nudi veliki broj platnih usluga i za poslovne korisnike, poput uplate pazara, POS terminala i internet plaćanja, specijalna rešenja za kurirske službe i javna preduzeća. „PaySpot“ je osmislio i razvio sopstvena IT platna rešenja, kao što su platna aplikacija koju koriste njegovi zastupnici na uplatnim mestima, softversko rešenje za prepoznavanje sumnjivih i spornih transakcija, zatim veb i mobilne aplikacije, kao i sistemi za izdavanje i korišćenje vaučera i platnih kartica elektronskog novca. „Naši inženjeri su uložili mnogo znanja i vremena u to, bilo je potrebno i puno novca, ali smo na kraju dobili rešenja koje su za nas najbolja“, ističe Dubravka.

Preduzeće pruža platne usluge preko internih filijala i zastupnika – tehničkih pregleda, menjačnica i trgovinskih lanaca. Pored Srbije, posluje u Crnoj Gori i očekuje dozvolu za rad u Severnoj Makedoniji, a ovaj raznovrsni sistem povezuje ista poslovna filozofija. Ona je sažeto definisana u sloganu: „Mesto poverenja i pametnih rešenja”.

Ko misli da je jedini pametan, postaje usko grlo u firmi

Kako se stiže do poverenja i pametnih rešenja? Sve počiva na izboru pravih ljudi, uverena je Dubravka. „Nije moguće raditi sa ljudima kojima ne verujete, koji nisu korektni ili neće da uče i da se usavršavaju. Srećom, imala sam vrlo malo takvih primera do sada. Moje dosadašnje poslovno iskustvo pokazuje da ako se ljudski postavite prema ljudima, skoro uvek ćete od njih dobiti ono najbolje“.

U to najbolje spada i sposobnost pojedinca da bude iskreni timski igrač. Onaj ko za sebe misli da je u svemu najpametniji, neće daleko stići u bilo kom poslu, pogotovo u preduzetništvu, tvrdi Dubravka. „Vlasnik koji insistira da se u sve meša, ubrzo postaje usko grlo u firmi. Za svoje najbliže saradnike birala sam ljude koji su izuzetni profesionalci u svojim oblastima i koji tu oblast znaju bolje od mene. Kao što sam ja birala svoj tim, tako i njima prepuštam da sami biraju sopstvene saradnike“.

Shodno prethodnom poslovnom iskustvu, suvlasnica „PaySpota“ je ceo sistem razvijala na principima dobre korporativne prakse. Ali, dok neke kompanije na tom putu izgube dušu, Dubravka naglašava da to kod njih nije slučaj. „Iako danas ’Payspot’ ima preko 150 zaposlenih, trudim se da poznajem svoje kolege, da znam kakav je ko, da li imaju neki problem, da li im je potrebna pomoć“.

Dubravka dodaje da isti poslovni principi važe i za ćerke firme van Srbije. „Detaljno smo istražili crnogorsko i makedonsko tržište pre nego što smo doneli odluku da tamo započnemo poslovanje. Ali, za dalji razvoj posla su odgovorni stručnjaci koje smo odabrali da rade na tim tržištima“. Njihov zadatak je i da redovno prate promene u regulativi, koja se po Dubravkinim rečima prilično razlikuje od one u Srbiji, što je naročito vidljivo na makedonskom tržištu, koje je liberalnije nego naše.

Ljudi se vezuju za ljude

Dubravka napominje da i partnere biraju na osnovu toga koliko poverenje su izgradili u svojim zajednicama. „Ovo je savršen posao da se pokaže ko je poštovan u svom kraju, kome ljudi veruju. Tamo gde komšije znaju da je u pitanju vredan i čestit čovek – kod njega svi odlaze da plaćaju račune“.

Posao s novcem je osetljiv i potencijalno veoma rizičan, ali Dubravka kaže da za sve ove godine samo jednom su morali da pokrenu tužbu radi naplate svojih potraživanja. Kako se to postiže u zemlji gde su nenaplaćena potraživanja jedan od gorućih problema? Blagovremenom kontrolom i prevencijom rizika, u kojoj su jedan od ključnih činilaca opet – ljudi.

„Mi u našoj mreži imamo 1.600 mesta za novčane transakcije i 40 ljudi na terenu u svim gradovima Srbije gde imamo veliki broj uplatnih mesta. Svako od njih je zadužen za određeni broj filijala koje prati, kontroliše i kojima pruža podršku. Oni imaju odlične ideje kako da rešimo eventualne probleme, zato što dobro poznaju svoju sredinu. I to je ključ ovog posla, jer ljudi se vezuju za ljude“.

Dubravka napominje da najveći deo investicija odlazi u razvoj tehnologija i opremu. Ipak, za nju je najdragocenije ulaganje u decu sa intelektualnim poteškoćama. „PaySpot“ pruža podršku humanitarnoj organizaciji „Čepom do osmeha“, koja pomaže deci sa smetnjama u razvoju. Preduzeće u okviru podrške izdvaja i sredstva za plate petoro mladih koji su angažovani u ovoj humanitarnoj organizaciji, a koji imaju intelektualne poteškoće. „Njima je najteže da nađu posao i zato nam je izuzetno stalo da ih podržimo da se uključe u društvo“, ističe Dubravka Bjekić.

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar