Najnoviji izbor za EY Preduzetnika godine pokazuje da takozvana mala privreda u Srbiji sve više jača. Ovogodišnji finalisti su od mikro preduzeća napravili respektabilne sisteme. Imaju jake poslovne pokazatelje, konsolidovano poslovanje, raspolažu velikim ekonomskim znanjem, izuzetno su posvećeni svojim klijentima i zaposlenima i veoma su društveno odgovorni, ističu preduzetnici koji su kao članovi nezavisnog žirija birali najboljeg među odličnima.
„Ovogodišnji kandidati za najboljeg preduzetnika godine imaju veoma konsolidovano poslovanje. Oni su ostvareni preduzetnici koji umeju precizno i sažeto da predstave suštinu svog poslovnog koncepta, uz vrlo jasnu viziju kako nameravaju da razvijaju svoje preduzeće i ubuduće. Ova godina je posebna po tome što su skoro svi kandidati vodeći u svojim industrijama. Njihove firme su prema udelu na tržištu ili na prvom mestu, ili su među dve najjače kompanije u svojoj branši“, ističu članovi nezavisnog žirija dok sumiraju najvažnije utiske o najnovijem takmičenju za EY Preduzetnika godine.
Sedmočlani žiri čine iskusni i renomirani preduzetnici, koji su se i sami ranijih godina nadmetali za titulu najboljeg u ovom programu. Darko Budeč, predsednik žirija i njegove kolege Goran Kovačević, Ljiljana Karaklajić, Mila Litvinjenko, Ognjen Kisin, Miloš Perović i Aleksandar Bakoč napominju da su ovogodišnji finalisti pokazali veliku širinu i zavidno ekonomsko znanje. „Oni su sposobni da predvide makroekonomska kretanja na tržištu, da u skladu sa tim kvalitetno i sveobuhvatno razvijaju posao i finansijski su veoma upućeni u rad svojih preduzeća. Što dublje ulazite u njihovo poslovanje, otkrivate sve više kvaliteta i koliko su njihove kompanije daleko odmakle u svom razvoju“.
Članovi žirija dodaju da pored stručnog znanja, preduzetnici sa kojima su razgovarali imaju sve odlike uspešnih lidera, koji su jako posvećeni svojim zaposlenima. „Svi su istakli da su im ljudi na prvom mestu i savršeno razumeju da bez kvalitetnih ljudi nema ni posla. Bilo nam je veliko zadovoljstvo što smo ove godine upoznali i drugu, pa i treću generaciju u porodičnim preduzećima. To su mladi ljudi koji ne samo da su aktivno uključeni u porodični posao, već su svojim znanjem vidno doprineli njegovom napretku, a u nekim slučajevima potpuno transformisali poslovanje“, naglašavaju u žiriju.
Najnoviji izbor za EY Preduzetnika godine ostaće upamćen i po tome što pobednik takmičenja i privrednici koji su osvojili posebna priznanja za inovativnost i za brzi rast svojih preduzeća, ali i svi finalisti dokazuju da za uspeh i nove ideje nije presudna industrija u kojoj preduzetnik radi, već njegov način razmišljanja i znanje koje ima.
Kvalitetno zdravstvo pristupačno svima
Ove godine, pobednik nacionalnog takmičenja po prvi put je preduzeće koje posluje u oblasti zdravstva. Žiri je jednoglasno doneo odluku da na ovogodišnjem takmičenju za najboljeg svetskog preduzetnika u Monte Karlu, Srbiju predstavljaju Nataša i Nenad Zlatarić, vlasnici porodičnog preduzeća „Euromedik“.
Ovo dvoje lekara su dokazali da je moguće pružiti vrhunske zdravstvene usluge, a da one budu pristupačne svima. „Oni su izuzetno dobri u svim segmentima poslovanja, od poslovnih pokazatelja, preko načina na koji vode brigu o svojim pacijentima i zaposlenima, do toga kakve su im procedure, na koji način standardizuju usluge, unapređuju njihov kvalitet i kako razmišljaju o rastu. Interesantno je da imaju profesionalni menadžment koji čine lekari. Svi njihovi specijalisti su zaposleni u ’Eutomediku’, oni tu ne rade kao konsultanti, pri čemu je reč o vrhunskim stručnjacima. Zlatarići sve to postižu dok uporedo vaspitavaju svoje četvoro dece. Oni su veoma društveno odgovorni, njihova podrška zajednici je vrlo široka – od pomoći porodiljama, do finansiranja projekata i pojedinaca koji doprinose razvoju srpske kulture“, obrazlažu članovi žirija.
Oni navode da su Nataša i Nenad Zlatarić od skromne ordinacije napravili najveći privatni zdravstveni sistem u Srbiji, a njihov posao ja sada 200 puta veći od cilja koji su sebi postavili na početku. Danas imaju 1.300 stalno zaposlenih, od kojih su 400 lekari specijalisti, otvorili su 17 zdravstvenih ustanova, a ove godine planiraju još četiri nove. Vlasnici „Euromedika“ pružaju sve vrste medicinskih usluga, izuzev zračne terapije za onkološke pacijente, operacije na otvorenom mozgu i transplantacije i to zbog zakonskih ograničenja za privatnu praksu. Uprkos odlasku velikog broja lekara i drugog zdravstvenog osoblja u inostranstvo, oni uspevaju da nađu i zadrže stručnjake, čak su vratili nekoliko lekara u zemlju da rade kod njih.
„Vlasnici ’Euromedika’ su uspeli da podignu kvalitet usluga, za cenu koja je pristupačnija u poređenju sa većinom konkurenata. Dobro je što će nas u Monte Karlu predstavljati preduzetnici koji su uspeli da razviju tako kvalitetan sistem zdravstvenih usluga u zemlji sa relativno skromnim prosečnim standardom, u situaciji kada i u bogatim zapadnim državama pada kvalitet zdravstva“, naglašavaju u žiriju.
Svake godine 25 novih proizvoda
Priznanje EY Inovativni preduzetnik godine dobilo je porodično preduzeće „Desing“, koje proizvodi više od 350 voćnih i kremastih preparata za prehrambenu industriju i svoje proizvode izvozi u 30 zemalja. Ova firma svakodnevno dokazuje da i takozvane tradicionalne industrije, poput prehrambene, mogu biti izrazito inovativne. „Desing“ ima razvojnu laboratoriju u Naučno-tehnološkom parku Beograd, a iz njegove fabrike u Knjaževcu svake godine izađe oko 25 novih proizvoda.
„Oni su se istakli ne samo po količini novih proizvoda, već i po načinu kako dolaze do njih. Ovo porodično preduzeće svoj kompletan razvoj zasniva na inovacijama, imaju izuzetno dobro postavljen sistem za razvoj novih proizvoda i odličnu saradnju sa fakultetima i naučnim institutima. Napraviti inovaciju u prehrambenoj tehnologiji je jako ozbiljan i odgovoran posao. Njihovi tehnolozi zaista moraju da imaju veliko znanje da naprave proizvode koje će tačno odgovarati određenoj delatnosti u prehrambenoj industriji i poboljšati neki proizvod, a da to bude apsolutno zdravstveno ispravno“, podvlače članovi žirija.
„Kada vidite ko su njima klijenti ne samo u Srbiji, nego širom sveta, da su to izrazito zahtevne multinacionalne kompanije, to je dokaz da to što oni rade mnogo vredi. Na primer, izuzetna inovacija je proizvodnja džema ili marmelade koji imaju specijalnu recepturu i teksturu, tako da se ne razlivaju kada se ubrizgaju u slatkiše. To je veliki napredak u tehnologiji proizvodnje. Pritom, oni sve to proizvode u kraju koji je obdaren izuzetnom prirodom, ali je, nažalost, jedan od onih delova Srbije koji je najviše opusteo. Odatle se stanovništvo decenijama iseljava, a ’Desing’ je uspeo da vrati jedan deo ljudi da rade u njihovoj fabrici. I pored velikog uspeha koji su napravili, članovi ove porodične firme su jako skromni. Naš utisak je da oni možda nisu dovoljno svesni svog značaja“, ocenjuju u žiriju.
Rast zasnovan na stručnosti i poverenju
Preduzeće koje je osvojilo priznanje za najbrži rast posluje u finansijskom sektoru, koji do sada nije bio mnogo zastupljen među finalistima. Reč je o firmi „Payspot“ iz Novog Sada, koja se bavi uslugama platnog prometa. Kada je 2015. godine nova regulativa omogućila da se pored banaka i Pošte Srbije, uslugama u platnom prometu bave i privredna društva, „Payspot“ je bio prvo privatno preduzeće koje je ponudilo alternativne načine plaćanja kod nas.
Prema rečima članova žirija, suvlasnica Dubravka Bjekić je pokretački duh novosadske firme. „Ona ima vrlo originalan pristup u razvoju jednog serijskog proizvoda, sa jasnom idejom kako da nastavi rast poslovanja još godinama“.
Članovi žirija ističu da je „PaySpot“ za relativno kratko vreme izrastao iz mikro preduzeća u respektabilan sistem. Firma je krenula sa petoro zaposlenih, a danas u njoj radi više od 150 stručnjaka, ima nekoliko objekata u sopstvenom vlasništvu, preko 1.600 agenata i mrežu od 2.000 POS terminala. „PaySpot“ nudi uplatu gotovog novca, prenos novca u zemlji, međunarodne transfere novca kao i uslugu povrata poreza, a pored Srbije, posluje u Crnoj Gori i Severnoj Makedoniji.
Novosadsko preduzeće je razvilo sopstvena softverska rešenja za podršku poslovanju, uključujući i kompletnu aplikaciju za sprečavanje pranja novca, zatim veb i mobilnu aplikaciju, kao i sistem za transakcije sa elektronskim novcem. „To je vrlo inovativan pristup da se u sopstvenoj kući razviju softveri koji podržavaju sve poslovne operacije u firmi. Dubravka Bjekić celu svoju strategiju zasniva na tome da bude uvek za korak ispred konkurencije i uspela je da izgradi sistem koji se bazira na stručnosti i poverenju“, zaključuju u žiriju.
Darko Budeč, BUCK
Darko Budeč je pre više od 30 godina osnovao firmu BUCK i svoju profesionalnu karijeru posvetio njenom razvoju, razvojem svojih zaposlenih i proizvoda iz oblasti osvetljenja. Pažljivim strateškim vođenjem, planiranjem, predviđanjem trendova, a nekada i predvođenjem novih, razvio je niz polja izvrsnosti po kojima je BUCK poznat: arhitektonsko, medicinsko, industrijsko, sportsko i javno osvetljenje. BUCK se trenutno nalazi na četiri adrese, u Beogradu, Beču, Frankfurtu i Moskvi, a njegovi proizvodi na čak 46 tržišta širom zemljine kugle. Budeč najvećim uspehom smatra probijanje na međunarodnu dizajnersku scenu originalnih srpskih proizvoda, jer je BUCK dobio prestižne nagrade za originalni industrijski dizajn, grafički dizajn i dizajn komunikacije (Red dot, IF Design Award, German Design Award, Iconic Design Award, Good Design Award).
Darko Budeč ispred kompanije BUCK, pobednik nacionalnog takmičenja, bio je prvi predstavnik Srbije na takmičenju za EY Svetskog Preduzetnika godine održanog u Monte Karlu, a kompanija BUCK je dobitnik više priznanja za korporativni menadžment.
Goran Kovačević, Gomex
Kompanija Gomex je trgovačka kompanija koja posluje kroz 295 prodavnica, tri distributivna centra i zapošljava 2890 radnika. Gomexove prodavnice su takozvane „komšijske“ prodavnice veličine između 200 i 500 kvadratnih metara, koje snabdevaju potrošače robom pretežno u svežem stanju. Kompanija je počela kao regionalna kompanija, najvećim delom prisutna na teritoriji Vojvodine, da bi u zadnje dve godine počela snažno da širi maloprodajnu mrežu na celoj teritoriji Srbije. Cilj kompanije je da bude nacionalni lider u manjem trgovačkom formatu.
Goran Kovačević smatra da su uporan rad i usmerenost na investicije u zaposlene i tehnološke inovacije strateški najbitnija ulaganja. Gomex spada u red visoko društveno odgovornih kompanija. Mogu se pohvaliti i dobrom saradnjom sa raznim udruženjima koja neguju kulturnu baštinu, kao i učešćem u mnogim značajnim društvenim kampanjama kojima pomažu različitim marginalizovanim grupama građana. Posebno su ponosni na dugogodišnju saradnja sa pozorištem Toša Jovanović u Zrenjaninu i najznačajnijim pozorišnim festivalom Sterijino pozorje u Novom Sadu.
Ljiljana Karaklajić, D-Express
Ljiljana Karaklajić je član Nadzornog odbora D Express-a, čiji je osnivač i prethodni vlasnik/direktor. Svoju profesionalnu karijeru započinje u Pošti Srbije gde provodi 20 godina, od čega 10 na upravljačkim pozicijama. Karijeru dalje nastavlja u tada jedinoj kurirskoj službi, na poziciji generalnog direktora. Nakon pet godina provedenih u toj firmi i uspešno zatvorene prodaje kompanije Austrijskoj Pošti, Ljiljana se odlučuje da osnuje svoju firmu. Tako 2008. godine nastaje kurirska služba D Express.
Firma sa velikim uspehom posluje i uživa status lidera na tržištu prepoznatljivog po najsavremenijim softverskim i tehnološkim rešenjima. Ljiljana je bila prva koja je u kurirsku dostavu u Srbiji uvela automatizovano sortiranje pošiljaka, razvila in-house softversko rešenje za dostavu pošiljaka koje i danas predstavlja osnovnu konkurentsku prednost kompanije, a 2020. na tržište Srbije uvodi i prve Paketomate. Vlasništvo nad D Express-om 2021. godine prepušta United Grupi, a svoj doprinos daljem strateškom razvoju kompanije daje kroz svoje angažovanje u Nadzornom odboru. Dobitnica je brojnih domaćih, regionalnih i internacionalnih nagrada i vlasnica firme Daily Invest doo.
Mila Litvinjenko, Aura
Mila Litvinjenko je osnovala 1997. godine kompaniju Aura za proizvodnju i prodaju kozmetičkih proizvoda. Kompanija Aura je jedini domaći proizvođač kozmetičkih proizvoda na teritoriji naše zemlje. Proizvodni pogon od 4.000 kvadratnih metara nalazi se u Nišu, dok se predstavništvo nalazi u Beogradu.
Kompanija Aura je takođe lider u proizvodnji i distribuciji kozmetike na Balkanu, a proizvodi se mogu naći u svim zemljama bivše Jugoslavije i još 15 zemalja Evrope i Bliskog Istoka. Pored toga, viziju vlasnice da kompanija izgradi globalno prepoznatljiv brend i postane sinonim za modernu i kvalitetnu kozmetiku, Aura ostvaruje kroz asortiman od preko 800 bar kodova i čak 60 različitih proizvoda. Kompletan asortiman je proizveden od najkvalitetnijih sirovina, što je Auri obezbedilo saradnju sa svetskim liderima u proizvodnji kozmetike. U okviru regiona Aura ima svoje firme: AuraGroup u Makedoniji, Aura BiH u Bosni i Crnoj Gori i Aura Make Up u Hrvatskoj.
Pored upotrebe najkvalitetnijih sirovina, u kompaniji se trude da prate najnovije tehnološke inovacije, trendove boja u kozmetici, kao i trendove u dizajnu proizvoda. Mila Litvinjenko jako je ponosna na činjenicu da u kompaniji Aura, zaposlenima pružaju vrhunske uslove za rad i veruje da samo zadovoljni i dobro motivisani radnici mogu napraviti odlične proizvode.
Ognjen Kisin, Konstruktor grupa
Ognjen Kisin, građevinski inženjer, osnovao je kompaniju Konstruktor koja je za 20 godina uspešnog poslovanja izgradila više od 250 objekata različite složenosti i namene. Kompanija je izgradila objekte ukupne površine od milion kvadratnih metara za renomirane domaće i strane investitore. Konstruktor direktno zapošljava 150 ljudi, među kojima 50 inženjera svih profila, a indirektno angažuje preko 500 radnika na svojim gradilištima. Konstruktor grupa objedinjava više delatnosti iz oblasti gradnje kroz svoje članice: Konstruktor konsalting, Konstruktor metal, Konstruktor oprema, KBP i KLP.
Ognjen Kisin je odmah po osnivanju kompanije postavio cilj da ona dovoljno ojača u projektovanju i izvođenju građevinskih radova, kako bi mogla da realizuje sve projekte u oblasti visokogradnje prema sistemu „ključ u ruke“ i „design and build“, kao i da postane vodeća na srpskom tržištu u oblasti građevinske industrije.
Kao generalni izvođač radova, Konstruktor je izgradio širok spektar objekata za najzahtevnije investitore kao što su: Lidl poslovna zgrada – prvi objekat u Jugoistočnoj Evropi koji je dobio platinum LEED sertifikat, poslovno-industrijski kompleks „MINTH“ – 200.000 kvadratnih metara u Loznici, poslovno-industrijski kompleks „Xingyu“ u Nišu, proizvodni kompleks „Grundfos“ u Inđiji, trgovački i logistički centar Lesnina XXXLutz. Konstruktor je gradio i poslovno-stambeni kompleks od devet faza „Zelena Avenija“, pet Stop Shop retail parkova širom Srbije, Čemerno most u Republici Srpskoj, kao i objekte za brojne kompanije: JFE, Transfera, Delta Agrar, Dijamant, Unisol Group, CG Foods Europe, Imlek, Knjaz Miloš, Perutnina Ptuj, Pro Team, JTI, KLP, NBK, Kalman, AB Royal, Marbo Pepsico, Indomie, Miškone plastik, Aviv Arlon, Capitol Park, Kragujevac Plaza, Milšped, Magna, RTB Bor i druge.
Miloš Perović, New Startegy
Miloš Perović je operativni direktor i partner u kompaniji New Startegy. Na svom prethodnom poslu, gde je radio kao operativni direktor i suvlasnik kompanije Termovent, zajedno sa bratom, Miloš je nasledio rukovodeću poziciju od svog oca, čime je postao vođa druge generacije kompanije. Pored operativnog upravljanja kompanijom, Miloš je bio zadužen i za reorganizaciju i repozicioniranje kompanije Termovent na inostranim tržištima. Njegovi preduzetnički poduhvati, koji su pomogli Termoventu da postane snažna kompanija i lider u svojoj industriji, krunisani su akvizicijom kompanije od strane vodeće švajcarske korporacije – Arbonia Group.
Srpska asocijacije menadžera (SAM) je 2015. godine nagradila Miloša nagradom „Mladi menadžer godine“, zbog njegovih izuzetnih rezultata i inovativnog poslovnog pristupa. Danas, Miloš je i član Upravnog odbora SAM.
Vodeći veoma zahtevne projekte u više od 20 zemalja širom sveta sa puno ljudi i nacionalnosti, Miloševa šira perspektiva opisana je kroz tri osnovna postulata:
- Kvalitet nikada ne sme da trpi.
- Donesite odluku, čak i ako je pogrešna.
- Uvek stvarajte vin-vin partnerstvo.
Miloš je danas, između ostalog, suvlasnik restorana Pinòt u Beogradu, bavi se uvozom konjaka iz Gruzije i kao investitor uključen je u dva startapa. Miloš je inspirativan lider koji ume da prepozna prilike koje prolaze kroz organizaciju, preuzima njenu poslovnu viziju i pretvara je u stvarnost kroz kompletan razvoj i sprovođenje strategije.
Aleksandar Bakoč, Algotech
Aleksandar Bakoč je iskusni preduzetnik, investitor i poslovni lider sa više od 30 godina iskustva u osnivanju, vođenju i širenju kompanija u različitim industrijama. Kao serijski investitor i mentor, Aleksandar je posvećen podršci novim generacijama preduzetnika, deleći svoje bogato znanje i pružajući strateške smernice kako bi mladi inovatori uspeli u dinamičnom poslovnom i tehnološkom okruženju.
Među svojim poslovnim dostignućima izdvaja kompaniju Algotech (osnovanu 1992. godine), kompaniju Trizma (osnovanu 2002. godine) i kompaniju Solvit Network Serbia (osnovanu 2005. godine).
Pokrenuo je i podržao inovativne projekte, uključujući Imverse, Voltic, Plugmatic i DiVs Technology, i aktivno doprinosio razvoju proizvoda i strategijama izlaska na tržište, pomažući startapovima da ostvare rani uspeh.
Aleksandar aktivno ulaže u inovativne startapove, podstičući razvoj u oblastima tehnologije, IT-a i održivosti. Mentor je mladim preduzetnicima kroz personalizovane koučing sesije i radionice, sa fokusom na strateško planiranje, skaliranje i prevazilaženje tržišnih izazova.