Polovna vozila čine oko 80 odsto tržišta u Srbiji, ako ste živeli u inostranstvu imate pogodnosti. Najviše polovnih automobila u Srbiju se uveze iz Nemačke, Italije, Belgije, Holandije i Francuske
Veći izbor dobro održavanih automobila na inostranom tržištu može da bude privlačan faktor za kupce iz Srbije, koji se uglavnom opredeljuju za polovna vozila. Međutim, oni koji se opredele da umesto na auto-placu u Srbiji novo vozilo potraže na internetu, treba da računaju na veće troškove, ali i na dodatnu birokratiju.
– Iako je ponuda veća, automobil će na taj način koštati i do nekoliko hiljada evra više – kaže Boris Ćorović, generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova. Kako dodaje, u Srbiju su 2024. godine uvezena 135.293 polovna automobila, dok su prodata 27.862 nova, što ukazuje na višestruko višu potražnju za polovnim vozilima.
Volkswagen, Opel, Fiat, Renault, Peugeot, Audi, Ford i Citroen su najzastupljenije strane marke putničkih automobila u Srbiji, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku za prošlu godinu. Najčešće se uvoze polovni automobili sa dizel motoromiz Evropske unije, i to iz Nemačke, Italije, Belgije, Holandije iFrancuske, kažu iz Srpske asocijacije uvoznika.Kako dodaju, takvi automobili čine više od 60 odsto prodatih uvezenih polovnih vozila.
Prednosti i mane uvoza u sopstvenoj režiji
Veća ponuda je verovatno glavni razlog zašto bi neko poželeo da samostalno uveze automobil.
– Tako postoji bolja mogućnost da pronađete dobro održavan automobil, sa malim brojem pređenih kilometara i prethodnih vlasnika – kaže Ćorović.
Međutim, treba očekivati da će čak i samo vozilo biti skuplje.
– Nabavna cena za pojedinca ne može da bude ista kao zafirmu koja kupuje organizovano i u velikim količinama – ističe Ćorović.
Ukoliko kupci žele da pre kupovine lično pregledaju automobil, treba uračunati i putne troškove. Posle kupoprodaje, potrebno je organizovati prevoz automobila u Srbiju, kao i carinjenje.
– Ako sami želite da dovezete auto, potrebno je da imate privremene važeće izvozne tablice i pripadajuće osiguranje – naglašava Ćorović.
Kako dodaje, postoji rizik da se usled neiskustva napravi greška sa izvoznom dokumentacijom i privremenim tablicama.
– To može da iskomplikuje, pa i da spreči uvoz automobila u Srbiju – dodaje Ćorović.
Neki se odlučuju da angažuju špeditera, koji preuzimaju brigu o prevozu i carinjenju automobila. Špedicije na svojim sajtovima neretko imaju kalkulatore, koji pružaju uvid u približan trošak ovih usluga. Treba uračunati i potrošeno vreme.
– Čitava procedura može da zahteva puno rada, kao i eventualno odsustvo sa posla – ističe on.
Euro standardi
Srbija je i dalje poslednja zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz automobila sa motorom koji odgovara eko-standardu Euro 3 emisija izduvnih gasova. To znači da je i dalje moguće registrovati vozila stara četvrt veka, pošto su se Euro 3 automobili proizvodili od 2000. do 2005. godine. U Evropskoj uniji se u novembru 2026. uvodi Euro 7 standard za sve postojeće modele, a od novembra 2027. i za sve nove modele.
Uprkos najavama da će od 2025. u Srbiji biti zabranjen uvoz polovnih automobila sa Euro 3 i Euro 4 standardima, to se još uvek nije dogodilo. Standardi su viši u svim zemljama Adria regiona – u Crnu Goru od prošle godine mogu da se uvezu samo automobili sa Euro 5 standardom, dok je Euro 4 najniži dozvoljen standard u Bosni i Hercegovini.
Šta ako ste već kupili i vozili auto u inostranstvu
„Procedura uvoza polovnog automobila je ista – kako za pojedince koji žive u Republici Srbiji i uvoze samostalno automobil iz inostranstva tako i za one koju su vozili automobil u inostranstvu i žele da, prilikom povratka, svoje privatno vozilo prebace u Srbiju“, kaže Ćorović.
Svi koji uvoze vozila moraju da prođu tehnički pregled, plate izdavanje potvrde Agencije za bezbednost saobraćaja, registraciju, kao i ekološku taksu.
Izvor: Bloomberg
Foto: Pixabay