Home VestiEkonomijaTransformacija transporta i logistike i smanjenje troškova dostave na pametan način 

Transformacija transporta i logistike i smanjenje troškova dostave na pametan način 

by bifadmin

U kom pravcu se razvija savremeni lanac snabdevanja, koje usluge beleže najbrži rast i koja vrsta vozila je danas u dostavnoj delatnosti najisplativija, pojašnjava Lazar Radanov-Radičev, New Business Development direktor u Delta Auto Group.

Kako ukratko iz vašeg ugla izgledaju transport i logistika u 21. veku, šta su izazovi u ovom sektoru i da li smo svedoci velikih transformacija? 

Transport i logistika u 21. veku prolaze kroz brzu i temeljnu transformaciju, pod uticajem digitalizacije, rasta e-commerce sektora i sve većih očekivanja krajnjih korisnika za bržom i preciznijom isporukom. Jedna od najuočljivijih promena je eksplozivan rast „last mile delivery“ usluga. Očekuje se da će globalna potražnja za ovim tipom usluge rasti po stopi od 7–10% godišnje do 2030. godine. „Last mile delivery“, koji podrazumeva transport robe od distributivnog centra do krajnjeg potrošača, danas je ključni segment savremenog lanca snabdevanja, sa snažnim uticajem na zadovoljstvo kupaca, operativne troškove i ekološku održivost.

Šta je danas najveći izazov za firme koje žele da poboljšaju segment dostave do krajnjeg korisnika (last mile delivery)? 

Last mile delivery je najkomplikovaniji i najskuplji deo puta od proizvođača do kupca i trenutno čini više od 50% ukupnih troškova transporta. Urbani centri, koje karakterišu velika gustina naseljenosti, saobraćajne gužve i ograničen prostor, predstavljaju ozbiljan izazov za efikasnu isporuku, što produžava vreme isporuke, povećava troškove i doprinosi rastu emisije štetnih gasova. Ovaj sektor je pod snažnim pritiskom da postane održiviji, što podrazumeva elektrifikaciju voznog parka i primenu AI alata u optimizaciji ruta i planiranju isporuka.

Elektrifikacija voznog parka često se pominje u kontekstu održivosti  ali koliko je ona u praksi i finansijski isplativa? 

Elektrifikacija voznog parka je danas apsolutno finansijski isplativa. Sada već imamo dovoljno istraživanja, ali i konkretnih iskustava najvećih igrača u industriji. Važno je da se, prilikom procene isplativosti, ne fokusiramo isključivo na početnu nabavnu cenu, već da posmatramo ukupni trošak vlasništva (TCO). Iako je početna cena električnih vozila još uvek viša u odnosu na dizel alternative, ta razlika iz godine u godinu opada. Dodatno, subvencije poput onih u Srbiji pomažu da se ta početna razlika delimično kompenzuje. Kada se u računicu uključe niži troškovi goriva i održavanja, ukupni bilans sve više ide u korist električnih vozila. Prema nekim internim proračunima za Farizon V6E, razlike u troškovima goriva i održavanja u odnosu na dizel alternativu kreću se i do 25.000 EUR tokom pet godina eksploatacije. Osim toga, električna vozila su energetski efikasnija, odnosno troše manje energije po pređenom kilometru, pa je njihova isplativost manje osetljiva na promene cene struje nego što je to slučaj kod dizela.

Mnogi manji biznisi se i dalje oslanjaju na polovnu flotu zbog niže početne cene. Kako ih ubediti da je novo električno vozilo dugoročno bolja opcija?

Činjenica je da mnogi mali biznisi, zbog nižih inicijalnih troškova, često biraju polovna dizel vozila, ali kvarovi na polovnim dizel vozilima mogu biti jako skupi i što je za biznis još važnije, mogu ih izbaciti iz upotrebe na duži period. A lako komercijalno vozilo koje ne radi predstavlja direktan gubitak za biznis. Zbog toga je novo električno vozilo dugoročno bolja opcija, naravno pod uslovom da postoji pouzdana servisna podrška i dostupnost rezervnih delova, bilo lokalno ili iz regionalnog centra. Električno, zato što ovakva vozila imaju neuporedivo manje pokretnih delova od vozila sa klasičnim SUS motorom, pa su manje sklona kvarovima i zahtevaju manje redovnog održavanja. Novo, zato što garancija daje finansijsku sigurnost korisniku u slučaju da do nekog kvara ipak dođe.

Farizon modeli koje sada nudite na tržištu često se opisuju kao rešenje za urbanu dostavu. Po čemu se oni izdvajaju od konkurencije?

Za razliku od drugih brendova koji „elektrifikuju“ postojeće dizel platforme, Farizon je od starta razvijen kao EV brend, pa su vozila tehnički i prostorno optimizovana za električni pogon, bez kompromisa sa baterijama ili šasijom. Takođe, kao deo Geely grupe, Farizon ima direktan pristup njihovoj  tehnologiji, baterijama i razvoju, što rezultira bržim inovacijama, boljim softverom i kvalitetnijom mehanikom. Farizon koristi drive-by-wire tehnologiju koja poboljšava odziv na komande, smanjuje zaustavni put, ali i smanjuje habanje i donosi niže troškove održavanja zahvaljujući dodatnom smanjenju pokretnih delova. Takođe, ova tehnologija povećava energetsku efikasnost kroz preciznije doziranje snage i efikasnije regenerativno kočenje, čime Farizon postaje jedno od energetski najefikasnijih vozila u svojoj klasi, sa dometom koji premašuje konkurente sličnog kapaciteta baterije. Bogati spisak standardne opreme Farizon modela, ovaj brend čini izuzetno konkurentnim po ukupnoj vrednosti koju klijent dobija za uloženi novac. I na kraju Farizonovi modeli su, pored preduzetnika i malih firmi, veoma atraktivni velikim flotnim kupcima i već se koriste u velikim logističkim firmama u Kini i Evropi, što je dodatni dokaz njegove primene u stvarnim, zahtevnim uslovima.

Farizon V6E i SuperVan nude različite kapacitete i domet,  kako firme biraju između ta dva modela i koji kriterijumi najviše presuđuju? 

Izbor između modela Farizon V6E i SuperVan u najvećoj meri zavisi od svakodnevnih operativnih potreba firme — pređene kilometraže, vrste tereta, urbanih uslova vožnje i očekivanog nivoa opreme. Farizon V6E predstavlja praktično i racionalno rešenje za firme koje traže električno vozilo pouzdanih performansi, optimizovano za svakodnevne gradske dostave. Zahvaljujući dobro uravnoteženom odnosu cene i performansi, ovaj model se posebno dopada manjim biznisima i zanatskim servisima koji rade u dinamičnom urbanom okruženju. Iako je pozicioniran kao ulazni model u ponudi, V6E dolazi sa zavidnim nivoom opreme: LED dnevna svetla, digitalna instrument tabla, multimedijalni ekran osetljiv na dodir, podrška za Apple CarPlay i Android Auto, zadnji parking senzori sa kamerom, automatski menjač, regenerativno kočenje i praktična zadnja vrata sa otvaranjem do 270°, što je od posebnog značaja u uskim urbanim zonama. Farizon SuperVan, sa druge strane, razvijen je za korisnike sa kompleksnijim logističkim zahtevima i višim očekivanjima, bilo da je reč o većim voznim parkovima ili specijalizovanim delatnostima koje zahtevaju veću fleksibilnost. Dostupan je u različitim konfiguracijama dužine, visine, snage i kapaciteta baterije, kao i u specijalizovanim verzijama poput modela sa temperaturnim režimom. U pogledu opreme, SuperVan donosi ozbiljan tehnološki iskorak: napredne bezbednosne sisteme (ADAS), sistem za detekciju zamora vozača koji štiti zaposlene, čuva vozilo od oštećenja i doprinosi ukupnoj bezbednosti flote, napredni sistem za praćenje opterećenja koji prikazuje težinu tereta u realnom vremenu, kameru od 360°, automatsku klimu, elektronsku parkirnu kočnicu, grejanje volana, grejanje i ventilaciju vozačkog i spoljnjeg suvozačkog sedišta kao i mogućnost DC punjenja velike snage. Kao vrhunski predstavnik nove generacije električnih komercijalnih vozila, Farizon SuperVan je i zvanično prepoznat po svojoj bezbednosti, osvojivši najviši Platinum rejting na zahtevnim Euro NCAP testovima, što ga svrstava u sam vrh ponude lakih komercijalnih vozila na evropskom tržištu.

 

Pročitajte i ovo...