Home VestiIT i naukaVeštačka inteligencija negativno utiče na posetu kompanijskih sajtova

Veštačka inteligencija negativno utiče na posetu kompanijskih sajtova

by bifadmin

Korisnici interneta sve češće postavljaju pitanja četbotovima umesto da “guglaju” o temama koje ih zanimaju. Da li to znači da je tradicionalnim vebsajtovima odzvonilo?

ChatGPT je u maju 2025. imao 500 miliona mesečnih korisnika. Prema istraživanju think thanka pod imenom Pew Research Center svaka peta pretraga na internetu danas se sprovodi pomoću veštačke inteligencije. Još je interesantniji podatak Adobea da je ovog leta u odnosu na prošlo saobraćaj od četbotova ka sajtovima koji se bave prodajom porastao za 1.200%.

Ali ne vodi svaki bot na svaki prodajni sajt, što je veoma loša vest za kompanije. Šta više, Pew Research Center kaže da se zapravo smanjuje broj kliktanja na internetu jer njegovi korisnici odgovore na najveći broj pitanja dobijaju na jednom mestu – u razgovoru sa četbotom.

Drugim rečima, kada Google korisniku izbaci odgovor na njegovo pitanje koji je pripremila veštačka inteligencija, taj korisnik će samo u osam odsto slučajeva kliknuti na neki drugi sajt.

Šta sve ovo znači za “marketingaše”?

Takav razvoj situacije predstavlja noćnu moru za marketinške stručnjake ali i vlasnike kompanija jer se ranije saobraćaj na sajtove mogao privući dobrom optimizacijom i viralnim sadržajima na društvenim mrežama, za šta su postojale smernice kako se postiže. Međutim, četbotovi su nepredvidivi i ne možete znati da li će potencijalnog kupca vaše robe dovesti na vaš ili sajt vaše konkurencije.

Stručnjaci zato preporučuju promenu načina objava. Naime, ono što se do sada unosilo u ključne reči kao na primer “patike za trčanje” sada bi moralo biti preciznije opisano poput “najbolje patike za trčanje za ravna stopala sa podrškom za stopalo koje koštaju manje od 150 dolara”.

Ovde dakle ne pomažu ni ključne reči ni linkovi, već preciznost i nuđenje konkretne robe koja je potrošačima potrebna. Ali šta to zapravo znači za sve one kompanije i ljude koji se bave digitalnim marketingom, koji su mislili da rade u industriji budućnosti i da će u narednim decenijama imati siguran posao?

Oni koji ne uspeju da se prilagode novom modelu poslovanja verovatno će morati da se preorijentišu na neku drugu delatnost, piše Kvarc. Jer, ovde nema popravnog – kompanija se ne može naći čak ni na drugoj stranici Google pretrage, što je nekad važilo za strašan promašaj, pošto ChatGPT ili ju je pomenuo odgovarajući na nečiji upit ili nije. Dakle, ona ima samo jednu šansu da dođe do željenog potrošača.

No, nije sve tako crno. Ne treba zaboraviti da se internet dobrim delom finansira od reklama. Tako i kompanija OpenAI, koja stoji iza ChatGPT-a, razmatra uključivanje reklama u svoju ponudu. Ukoliko se to obistini, marketinški stručnjaci će pred sobom imati makar jedan alat na koji su navikli.

Izvor: Kvarc

Foto: Chris_and_Ralph, Pixabay

Pročitajte i ovo...