Povodom Međunarodnog dana obrazovanja, koji se obeležava 24. januara, razgovarali smo sa Vladanom Doljančevićem, tim liderom za program dualnog obrazovanja u kompaniji Bosch, koja je bila pionir uvođenja ovog programa u našoj zemlji.
Vladan je deo Bosch fabrike u Pećincima od 2016. godine, a već naredne je preuzeo koordinatorsku ulogu u programu dualnog obrazovanja koji je implementiran pre više od 10 godina, odmah po otvaranju fabrike. Takođe, aktivno učestvuje u razvoju dualnog obrazovanja kroz radne grupe Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Nemačko-srpske privredne komore.
Istorija dualnog obrazovanja u vašoj kompaniji potiče još od osnivača, Roberta Boša. Šta je cilj ovog programa i razlog njegovog uvođenja i u fabrici u Srbiji?
Davne 1913. godine osnivač naše kompanije, Robert Boš, koji je i sam karijeru počeo kao učenik u radionici, u jednoj od svojih fabrika u Nemačkoj organizovao je program u kojem su mlade osobe sticale teorijska i praktična znanja u realnom radnom okruženju. Osnovni cilj dualnog programa se nije promenio ni nakon 110 godina – to je prilika da mladi ljudi još tokom svog obrazovanja jedan njegov deo provedu u kompanijama gde imaju priliku da teorijsko znanje primene u praksi i steknu nove veštine i kompetencije.
Kada je u pitanju Bosch u Srbiji, neki od primarnih razloga za razvoj programa dualnog obrazovanja su formiranje kvalifikovane radne snage, povezivanje sa lokalnom zajednicom i mogućnost da dobru praksu u oblasti dualnog obrazovanja koju Bosch ima globalno primenimo i na ovoj lokaciji.
Koliko učenika je do sada uspešno prošlo program dualnog obrazovanja u fabrici u Pećnicima? Koliko njih je nastavilo karijeru nakon završetka programa i gde su oni danas?
Do sada smo uspešno realizovali program za 11 generacija učenika, odnosno 107 njih koji su uspešno završili program u našoj fabrici. Od toga je njih 80 svoju profesionalnu karijeru započelo kod nas, a većina je i danas deo našeg tima. Mnogi od njih su nastavili i dalje da se razvijaju, kako kroz različite programe obuka u samoj kompaniji, tako i u nastavku formalnog obrazovanja uz snažnu podršku kompanije u vidu stipendija.
Kako izgleda struktura programa dualnog obrazovanja u kompaniji Bosch u Srbiji i za koje module se učenici mogu opredeliti? Sa kojim tačno školama Bosch ima saradnju u okviru programa dualnog obrazovanja?
Trenutna generacija broji 70 učenika koji se obrazuju za dva obrazovna profila -industrijski mehaničar, u saradnji sa tehničkom školom „Milenko Verkić Neša“ iz Pećinaca i tehničar mehatronike u saradnji sa istom tom školom, kao i sa školom „Politehnika“ – škola za nove tehnologije iz Beograda.
Nešto na čemu insistiramo od samog početka programa je da učenicima, pored sticanja znanja i veština iz nastavnog plana i programa, pružimo priliku da se tokom vremena koje provedu kod nas razvijaju i kao ličnosti. Za njih organizujuemo različite aktivnosti kao što su posete raznim sajmovima, muzejima i izložbama, treninzi iz netehničkih oblasti, savetovanja sa ekspertima, posete visokoškolskim ustanovama u sklopu priprema za potencijalni nastavak školovanja.
Takođe imaju priliku da tokom perioda koji provode sa mentorima vide kako izgleda rad u internacionalnom okruženju u kompaniji koja poštuje najviše standarde u svakom smislu poslovanja i učestvuju u razvoju projekata u najrazličitijim oblastima i odeljenjima.
Kako ovaj program doprinosi razvoju lokalne zajednice?
Doprinosi pre svega kroz obrazovanje i zapošljavanje mladih ljudi iz lokalne zajednice. Kada je u pitanju naša kompanija, takođe pružamo i snažnu podršku razvoju škola, ne samo kroz renoviranje i opremanje školskih radionica, već i obezbeđivanje raznih materijala, alata i druge opreme koja pomaže da se i proces obrazovanja u samoj školi realizuje na najkvalitetniji mogući način.
Uvek se odazivamo pozivima za učešće u različitim projektima sa ciljem poboljšanja obrazovanja kako na lokalnom, tako i na državnom nivou, poput učešća u raznim radnim grupama za promene zakonskog okvira, razvoj novih i adaptaciju postojećih obrazovnih profila i slično, a kada smatramo da ima potrebe i sami smo inicijatori različitih akcija sa istim ciljem.
S obzirom na to da ste uključeni u rad nekoliko radnih grupa koje se bave ovom temom, da li biste mogli da podelite koji su planovi za budućnost dualnog obrazovanja, kao u vašoj kompaniji, tako i na nivou države?
Jedan od fokusa razvoja dualnog obrazovanje u Srbiji u narednom periodu će svakako biti rad na dodatnoj promociji i vidljivosti ovakvog tipa obrazovanja, kako bi što više budućih srednjoškolaca i njihovih roditelja bilo upoznato sa samim načinom realizacije obrazovanja i svim prednostima koje ono sa sobom nosi.
Kada je u pitanju naša kompanija, pored promocije programa u lokalnoj zajednici u saradnji sa školama sa kojima realizujemo program, konstantno uvodimo nove treninge, materijale i opremu u svakodnevnom radu sa učenicima i pokušavamo da ispratimo i kroz obrazovanje ubrzano uvođenje standarda Industrije 4.0 u svakodnevni rad.
I u budućnosti nastavljamo da razvijamo program uz snažnu podršku menadžmenta kompanije, kako u fabrici, tako i na nacionalnom i globalnom nivou, uz blisku saradnju sa državnim institucijama, Privrednom komorom Srbije, Nemačko-srpskom privrednom komorom i Nemačkom organizacijom za međunarodnu saradnju (GIZ).