Posle nekoliko stopiranja nabavke 25 novih tramvaja za Beograd napokon smo dobili ponuđača – tursku kompaniju „Bozankaju“.
Njena ponuda, inače jedina na tenderu, stigla je tek nekoliko sati pred završetak istog. Turska kompanija je za 25 tramvaja tražila oko 81 milion evra.
Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu od jeseni upozorava javnost da se taj tender „crta“ po merama turske firme. On je juče izneo da će naša prestonica Bozankaja tramvaje plaćati 3,23 miliona evra po komadu, dok je u Temišvaru cena tog istog tramvaja bila 1,94 miliona.
Koliko inače koštaju tramvaji?
Neobična je činjenica da se na jedan međunarodni tender javio samo jedan ponuđač, tvrdi Jovanović, a prema njegovim rečima još je neobičnija cena ovih tramvaja, istovetna cenama koje nude znatno poznatije i renomiranije kompanije.
Ovde ipak treba imati u vidu da cene tramvaja zavise od više faktora – od toga koje sve usluge i opremu će kupac tražiti, da li će tramvaji saobraćati samo u urbanim sredinama ili i van njih zbog čega bi onda morali biti brži, zatim od posebnih svojstava vozila poput specifične širine pruge ili reljefa terena, kao i od tehničkih kriterijuma poput broja mesta u njima, snage baterije i dodatne opreme.
Primeri iz sveta pokazuju da postoje i osetno jeftiniji tramvaji od turskih. Naime, francuski grad Le Man se ove godine odlučio za tramvaje kompanije Alstom. U pitanju je nastavak saradnje započete 2007. godine, pa će 44 tramvaja koštati 57 miliona evra.
Za Alstom se opredelio i austrijski grad Grac. Oni su februara ove godine potpisali ugovor po kome će za 64,8 miliona evra isporučiti 15 trodelnih “Fleksiti” tramvaja dugačkih 33,8 metara. Ovaj tramvaj može da preveze 200 putnika.
U hrvatskom gradu Osijeku su septembra 2023. godine zaključili ugovor o isporuci 10 niskopodnih tramvaja domaće kompanije „Končar – Električna vozila“ po ceni od 25 miliona evra. Vozila su kapaciteta od 135 mesta, od kojih su 44 sedeća, a očekivano je da isporuka počne u martu a završi se u septembru 2025. godine.
U slično vreme u Sarajevu su tramvaji nabavljani za 2,26 miliona evra po komadu.
S druge strane, grad Grac je nabavljao znatno skuplje tramvaje od „naših“ pa je 15 komada platio 64,8 miliona evra.
Kakvi će biti beogradski tramvaji?
Model tramvaja koji je turska kompanija predstavila na svom sajtu dugačak je 32,7 metara, širok 2,65 i težak 41,9 tona. Ovo vozilo je napravljeno za razmak šina koji je 1,435 metara, što za za skoro 50 odsto šire od razmaka šina u Beogradu, ali očekuje se da će to ponuđač izmeniti prilikom izrade novog modela.
Tramvaji koje će Beograd kupovati su potpuno niskopodni, imaju osam dvokrilnih i četiri jednokrilnih vrata. Mogu da prime 66 sedećih putnika i 229 stajaćih, odnosno šest po metru kvadratnom, što znači da je ukupan kapacitet verzije sa sajta 295 putnika. Međutim, pošto će ti tramvaji za potrebe beogradskih šina morati da se suze, njihov kapacitet će sigurno biti manji.
Maksimalna brzina turskog tramvaja je 70 kilometara na sat, s maksimalnim ubrzanjem 1,3 m/s2 i usporavanjem u radu od 1,2m/s2.
Izvor: N1, eKapija, Nova
Foto: hpgruesen, Pixabay