U 2024. Japan je zabeležio ogroman priliv posetilaca koji su ovu zemlju došli da pazare skupocenu robu, pre svega zahvaljujući izuzetno slabom jenu zbog kojeg na ovoj kupovini značajno štede.
Najbrojniji među svim posetiocima su bogati Kinezi koji u Zemlji izlazećeg sunca kupuju markiranu odeću, obuću i sve ostalo što im padne pod ruku.
Raste prodaja u Japanu i nigde drugde
Vlasnik Louis Vuitton-a i Dior-a prijavio je povećanje prodaje u Japanu za čitavih 57%, dok je u Evropi, Kini i SAD ukupan rast prodaje samo 1% u drugom kvartalu, što je, osim u ranim danima pandemije, najniži nivo rasta od globalne finansijske krize 2009. godine.
Druge kompanije koje proizvode luksuznu robu, kao što je švajcarska Compagnie Financiere Richemont koja je vlasnik marki Cartier i Van Cleef & Arpels, takođe su prijavile ogroman rast prodaje u Japanu. Evropska moda, sva luksuzna roba, sve što se smatra skupim i poželjnim, u Japanu se prodaje kao ludo, a u drugim krajevima planete sve manje.
Slab jen dovlači kupce
Razlog tome su atraktivne cene u Japanu, koje su posledica slabljenja jena. Stranim turistima odgovara kurs u menjačnicama zbog kojeg za valutu iz sopstvene zemlje dobijaju znatno više jena nego ranije. A cene robe u Japanu su, naravno, izražene u japanskoj valuti.
Kako ovaj mehanizam funkcioniše u praksi najbolje pokazuje primer vrednosti jela koje košta 1.000 jena. Da bi ga neko kupio 2019. godine, tada bi morao razmeniti osam evra, a početkom ovog proleća samo 5,8. Slična je situacija i sa luksuznom robom. Primera radi, luksuzni sat koji je 2019. koštao 5.600 evra „pojeftinio“ je u međuvremenu na 4.000 evra. Kada se na to doda povraćaj poreza koji mogu ostvariti neki turisti, jasno je zašto stranci masovno dolaze u kupoholičarske ture. I oni sami su toga svesni pa troše više nego ranije. Tako su između januara i marta 2024. u Japanu trošili za 52% više novca nego u istom periodu pre pet godina.
Izvor: Japanorama, Euronews
Foto: StockSnap, Pixabay