Osim preko kredita i plaćanja kešom, postoji još načina da dođete do svog četvoročkaša, počev od dugoročnog najma do auto-pretplate, piše portal Dnevnik.rs.
„Svestan sam da mi, Balkanci, ne volimo da plaćamo nešto što nikada neće zvanično biti naše (u slučaju dugoročnog najma, bez otplate), ali po nekoj svojoj kalkulaciji, ovaj tip rente je za nijansu skuplji uz mnogo manje stresa. Registracija, osiguranje, gume, popravke – sve to plaća agencija koja nudi dugoročni najam, u slučaju kvara, odmah dobijam drugo vozilo, a ako se posle dve godine predomislim i hoću da uzmem neki drugi auto, apsolutno mogu i samo nastavljam da plaćam istu ratu. Učešća nema, kamate na otplatu kredita/lizinga nema. Svakako, auto na kraju nije moj i koliko god ga otplaćivao, plaćaš da voziš tuđe vozilo”, napisao je korisnik Redita pre izvesnog vremena i pokrenuo lavinu odgovora s najboljim rešenjima uvek i zauvek.
Uobičajeni načini za nabavku četvorotočkaša
Iz tog razloga je Dnevnik.rs istraživao na koje sve načine se može pribaviti auto. Prvi je kupovina za gotovinu. Njena prednost je izostanak kamata i duga, ali zahteva da imate ušteđen znatan novac. Ili da ste bogata naslednica i prodali nekoliko jutara zemlje ili nešto u sivoj zoni. Međutim, nije sve tako crno, ili sivo: ovaj način kupovine dobra je opcija za polovna vozila – oko 45 odsto kupaca u svetu bira gotovinsko plaćanje kod polovnjaka, dok samo oko 14 odsto novih auta kupuje bez finansiranja.
Kredit je druga opcija. On podrazumeva pozajmicu uz otplatu na rate, s kolateralom ili bez njega. Prvo na šta se pomisli je namenski kredit za automobil, namenjen isključivo kupovini vozila, a auto služi kao kolateral, što omogućava niže kamate. Rok otplate je obično između 36 i 84 meseci (od tri do sedam godina), ponekad i do 96 meseci. Kamata je obično povoljnija za nove automobile: korišćeni imaju nešto višu procenjenu stopu (oko 11,6 odsto, vs 7,1 odsto). Krediti za kupovinu automobila podnose se u bankama, ali to umesto vas mogu da urade i sami prodavci.
Lizing je jedno od rešenja, a funkcioniše tako što se plaća mesečna naknada za korišćenje (najčešće od dve do pet godina), a na kraju možete otkupiti ili vratiti vozilo. Prednost je u nižem mesečnom trošku, nema direktnog vlasništva, često su oključeni servis i osiguranje (kada je u pitanju biznis lizing). On je često povoljniji za nova vozila i firme, ali je manje praktično rešenje za polovna vozila.
Uzmete keš pa u pazar
Ako želite brže rešenje od potrošačkog kredita, možete podneti zahtev za gotovinski kredit. Taj novac ide direktno vama, bez obzira na svrhu – banka ne prati šta kupujete. Prednost je fleksibilnost, a dobija se bez kolaterala.
Nedostatak je, naravno, viša kamata i to što se traži učešće (30 odsto za evro kredite, kod dinarskih često nema učešća). Dinarski keš kredit u maju ove godine iznosio je oko 8,25 odsto godišnje.
Neki dileri i auto kuće nude i dugoročni najam ili pretplatu gde se uz plaćanje fiksnog mesečnog iznosa obezbeđuju osiguranje, održavanje, pa čak i zamena vozila u okviru paketa. Prednost je u fleksibilnosti — mogu da povećavaju ili smanjuju broj vozila prema potrebi, na primer kod projektnih timova ili privremenih zadataka. Što se korisnika tiče, oni ne brinu o servisu – ugovori često uključuju održavanje, remont i osiguranje. Na delu je i fiskalna praktičnost – ugovori se rade preko firme, računskim putem, sa mogućom optimizacijom troškova. U Srbiji, ovu opciju nude Sixt Business Mobility Solutions, Efex Fleet (Srbija), Business Program – Primero/Europcar, Enterprise i National. Treba samo imati dobru firmu.
Kupite auto pa ga vratite po unapred dogovorenoj ceni
Dugoročni najam (long-term rental odnosno short-term lease) nova je opcija i popularna je u inostranstvu kada je u pitanju iznajmljivanje automobila na period od jednog do šest meseci uz mogućnost otkupa. Ovaj model poznat je kao buy-back , a znači da se auto kupi na lizing pa se po isteku ugovora proda kompaniji po unapred dogovorenoj ceni. Ovo je nešto jeftinije od klasičnog rentanja na duže vreme, kao što je rekao korisnik Redita s početka priče. Ovu opciju u poslednje vreme kod nas nude IT i druge dobrostojeće firme kao fleksibilnu opciju za mobilnost zaposlenih. Ovaj model omogućava korišćenje vozila bez potrebe za kupovinom – plaća se fiksna mesečna naknada, uglavnom uključujući osiguranje i održavanje.
Ivana Radoičić
Izvor: Dnevnik.rs
Foto: Abishek, Unsplash

